Funderar på Fire, men svårt att släppa jobbet, Övertala mig!

Ah men du har räknat in tjänstepensionen ?

Låter som du har ekonomin säkrad, det är nog bara att bestämma hur du känner kring att jobba och det sociala men att gå ner rejält i tid o prova är väl en bra början ?

1 gillning

Om du gillar delar av jobbet, spana efter ett annat jobb och välj tjänstgöringen efter vad som känns bra

1 gillning

Tack, jag bör nog helt enkelt prata med chefen, minska ansvaret lite, och gå ned på 80% till en början, samt räkna lite noggrannare på uttagsstrategi, inflation och skatter, samt fundera på att binda räntan nu när det är så oroligt, tänker jag. I övrigt kan jag nog inte klaga faktiskt. Det sociala tror jag löser sig, om man bara sträcker ut en hand.

För info: Varför jag gillar Stocks/Gold-mix, (data sedan 1972), och varför detta är bättre för FIRE enl. mig.

Tack för all feedback!

1 gillning

Om du är 55 kommer statlig pension vara tillgänglig om sisådär 10 år. Gör upp en plan inklusive all pension som sträcker sig hela vägen till dödsdagen med hjälp av utagsplaneraren hos minpension.se och montecarlo-simuleringen som nämns tidigare i tråden.

2 gillningar

Jag är mer intresserad av hur det är att ha en adhd chef..

Men ja.. Ja måst väl bidra till frågan, släpp skiten!

Absolut, men tankar uppstår inte ur ett vakuum. Man behöver inspiration, råd (som man kan ignorera) och andras erfarenheter. Det går inte precis att sitta och blunda och tänka sig fram till hur man vill ha sitt liv.

2 gillningar

Jag personligen gillar termen FIFU mer än FIRE. FIFU står för Financial Independance, Fuck U. Det vill säga; målet är att ha “fuck you money”. Du jobbar så mycket du känner för och som förgyller din vardag; och är chefen ett rövhål så använder du ditt “fuck you” kort och säger hej då. Det är frihet för mig. Däremot att aldrig jobba; vare sig det är volontärjobb eller betalt jobb, blir åtminstone för mig tråkigt i längden. Jag gick hemma i flera år och det var nice ett tag, men inte i längden. Blev t.o.m. deprimerad av att vara så sysslolös och inte bidra med något till samhället. Är jag frisk och kry i både kropp och själ så vill jag nog aldrig gå i pension, jag vill alltid ha något meningsfullt att göra som inte bara är för mig själv på hobbynivå utan också bidrar med något positivt i andras liv.

7 gillningar

Jag skulle nog säga GO FOR IT.

Har du en portfölj värd 7,5 mkr och varken räknat med TJP eller allmän pension så har du det väldans gott ställt. Jag skulle inte tveka.

3 gillningar

Något som ofta underskattas är att ”fuck you”-money också ökar självförtroendet på jobbet, eftersom man egentligen inte har en karriär att oroa sig över. Leder ofta till bättre utfall över tid känner jag, mod och att ta risker behövs i många situationer på jobbet för att något ska bli riktigt bra.

5 gillningar

Det här har jag svårt att få att gå ihop för dig som 55-åring. Vill du utveckla?

1 gillning

Hur det är, jo lite stressigt när högen med uppgifter och ärenden skjuter i höjden för gruppen tycker jag. Man borde nog bli bättre på att inte bry sig så mycket helt enkelt.

Känner kanske inte direkt att jag måste “bidra till samhället”, men däremot gillar jag att arbeta tillsammans i en liten grupp som utvecklas och blir bättre hela tiden. Gillar även att få beröm ibland för det jag gör, piggar upp!

Vad exakt får du inte ihop?

Håller med 100%

TJP har jag räknat med, dock inte riktigt hur mycket skatt det blir på den delen ca 20%. Måste undersöka!! Har slarvat lite med kalkylerna.

Räknar jag in DwZ och allmän pension så blir det svårt att göra av med all deg från 65år, förutsatt att kriget inte utvidgas och staten inte defaultar, något som jag inte tar för givet, när lilla Sverige ska hjälpa ett krisande EU.

Ja jag såg också pengarna som ett fuck off kapital innan men jag kom fram till att se pengarna som ett frihetskapital är bättre eftersom det syftar mot något istället för från något.. Vill man dessutom inte sluta jobba utan bara byta jobb blir det ju kontraproduktivt att be chefen dra åt… eftersom man då behöver referenser till nästa jobb.

4 gillningar

Du kanske är död/döende imorn. Pull the plug

2 gillningar

Hundkurs, hundutställningar kan vara väldigt givande om man tycker om att träffa likasinnade [samma ras] ..

Måste du sluta arbeta? Tjänstledig o prova på , deltid? Finns många varianter men det är väl så viktigt med rutiner och struktur för en bra vardag & tillvaro tänker jag.

1 gillning

Livet är för kort för att jobba i onödan.

2 gillningar

Lite så jag känner också! Som med allt nytt så måste man nog bara vänja sig vid att inte gå till ett jobb om man nu har dom förutsättningarna.