Intressant tråd det här. Väldigt intimt. Kärnfullt. Leder till reflektion. 
Har funderat lite. I mitt fall har status varit att vara annorlunda, att inte passa in - och att kunna vara annorlunda och inte passa in utan att någon kan göra något åt detta eller åtminstone att se till så att vad de andra än gör så kan det inte påverka mig.
Jag tror att denna extremt starka drift att slå mig fri från alla kollektiv grundlades i barndomen. Jag växte upp i ett miljonprogram med en ensamstående mamma.
Sverige var på den tiden (70-80 tal) väldigt bakom (ja än mer än idag) samtidigt som svenskarna var indoktrinerade i att tro att vi var världens bästa land. Gav vi bara de andra länderna tillräckligt mycket bidrag och lite tid så skulle de bli lika bra som Sverige.
Skolorna och lärarna var därefter. På fritiden sprang mammor och pappor runt i de konstgjorda träddungarna i skuggan av höghusen med likadana ljusblå träningsoveraller för att motionera. På torsdagarna träffades de på Friskis och Svettis.
Barn och ungdomar sprang alla runt med likadana kläder och jagade bollar. Om det inte var vinter - då drog dom på sig skridskor och jagade puckar. Jag brukade gå på utsidan av rinken och samla snedskjutna puckar som jag sålde till sportfånarna - men det är en annan historia.
Hur som helst - jag kom att börja hata sossesverige med sina dagis, skolor, dagmammor, socialkonsulenter, sportfånar, Unga Örnar och Hem och Skola. Tom. hamburgerrestaurangerna (Clock) var statliga!
Att inte ingå i något kollektiv blev en otrolig drift. I början fäktade jag vilt mot allt och alla men senare lyckades jag kanalisera min antipati mot staten och kollektivsamhället till att starta eget. Statusvisandet blev att kunna vara annorlunda i ett eget universum (bolaget). Höll jag bara kunderna nöjda och betalade mina skatter kunde jag göra vad fan jag ville (nåja).
I många år gjorde jag exempelvis en sport av att ”underdressa” i olika sammanhang (typ gå in på bilfirma i jobbarkläder och casha en fin bil osv). Höll på med industriteknik och fabriksetablering på den tiden och var ofta den enda konsulten som jobbade i arbetskläder. De andra gick runt och såg viktiga ut i sina pingvinkostymer.
Efter en tid var jag dock på grund av anledningar verkligen tvungen att börja klä mig propert vilket gjorde att jag upptäckte att fina kläder kan vara rätt kul ibland. Kan fortfarande inte knyta en slips dock.
Förutom en hyfsat proper (cashad) bil och ett annorlunda boende (som egentligen inte är särskilt ”dyrt” - men väldigt vackert om jag får säga det själv) så har jag idag inga statusprylar.
Ingen klocka, inga dyra smycken, helt vanliga knivar från IKEA, vardagskläder från Jula. Snålar dock inte på verktyg och maskiner till trädgården men det är inte för att visa status.
Meeen jag är en jävla kuf som inte passar in. Retar kollektivmänniskor och tar igen på översittare och mobbare så fort jag kan. Det är ballt och status tycker jag.