Fyllt 18år - Hur ska jag göra?

Hej Oskar, Min son är i en liknande situation som du. Han har inga planer på att köpa lägenhet, bil eller något annat dyrt i närtid, och när han fyllde 18 fick han tillgång till alla sina konton. Som tur är är han väldigt försiktig och vill inte ta stora risker, men samtidigt vill han inte ha alla pengar på ett bankkonto i dessa inflationstider.

Jag har lyckats övertyga honom om att placera en del pengarna på Lysa 100% aktier. Han har också öppnat en depå på Avanza där han i en kapitalförsäkring köpt några billiga fonder (Lf global index, Spiltan investmentbolag Sverige och Global, AMF småbolag, …). Anledningen till att han valde Kf istället för ISK var för han vill hålla ner kapitalinkomsterna så han inte får problem med att han tjänar så mycket på sommarjobb och kapital att det påverkar studiemedel framöver. Han läser på universitetet nu.

Han har även satt upp månadssparande både på Lysa och Avanza, vilket jag tycker är jätteviktigt. Han sparar inga stora belopp som fattig student, men det är viktigt att få vanan. Dels lär han sig att hantera sin ekonomi och besparingar på både Lysa och Avanza, och han ser att det är viktigt att tänka på var man har sina pengar placerade.

Härom dagen var han jätteglad när han loggat in på Lysa och sett att han redan tjänat flera tusen :grinning: Och i morse kom han bekymrad och frågade vad jag trodde om nedgångarna de sista dagarna…. Viktiga lärdomar.Har du ingen vän eller släkting som är en bra coach så ät det inte helt fel att använda det här forumet,

Förutom Lysa och Avanza så har han ett privatkonto + debit-kort + sparkonto på SEB. Det är gratis i några år på SEB för unga och han har haft SEB tidigare som omyndig. Han har även öppnat ett högräntekonto på en nischbank (SevenDay) där han placerat 10kkr som buffert. Då han har en väldigt begränsad ekonomi så kom vi överens om att det räcker som buffert för honom nu.

2 gillningar