Varmt varmt välkommen till forumet Oskar! ![]()
Du får också ett riktigt stort grattis till ett ekoonomiintresse i så ung ålder, med tiden på din sida har du de bästa förutsättningarna för att uppnå dina ekonomiska mål. Det kan inte överskattas.
Du har ett långt liv framför dig, och du kommer under det här långa livet tjäna totalt sett mycket pengar. Detta kallas humankapital, enkelt sagt, vad är värdet på din framtida intjäningsförmåga. Hur mycket pengar kommer du tjäna i framtiden? Sätt då dessa framtida tiotals miljoner mot dina cirka 90 000kr nu. Du behöver inte stressa dig om att skydda alla dina pengar mot inflationen nu och ta ett förhastat beslut.
Självklart vill ingen förlora köpkraft genom inflation men i det stora hela är den reela värdeminskningen av ditt kapital några tusenlappar, samma som du tjänar på några dagars arbete. Då är det kanske värdefullare att ha pengarna nära till hands och inte vara tvungen att sälja aktier med förlust vid eventuellt bostadsköp eller annat.
Nu fyller jag bara 21 iår, men jag gissar att de äldre rävarna säger samma: livet svänger jäkligt mycket i våran ålder. Det är svårt att se in i närmaste framtiden då man oftast inte själv vet exakt vad man ska göra om några år. Att då kunna vara lite flexibel kan vara bra.
Jag skulle om jag var du börja investera en liten del av ditt kapital varje månad i breda billiga indexfonder så du får känna på de där ned och uppgångarna. Värsta tänkbara är ju att du slänger in allt för mycket av ditt kapital på börsen, bränner dig på aktier och sedan inte investerar 10-15år. Då förlorar du långt mer i framtida avkastning än de tusenlapparna du brände dig på nu.