Fyrahinkarsprincipen och humankapital

Hej!

Tack för en fantastisk blogg! Jag har en fundering som jag jättegärna skulle vilja få hjälp med! Hur ska jag tänka kring fyra-hinkarsstrategin utifrån var jag är i livet och mitt humankapital. Jag har hela arbetslivet framför mig och är ganska säker på att få jobb. Efter att ha lyssnat på avsnittet med Paolo Sodini förstod jag det som att han rekommenderar en person som mig att ta hög risk med de pengar som blir kvar utöver bufferten. Hur påverkar detta proportionerna mellan hinkarna? Hur stor bör min mellanriskhink vara?

köp en bostad och låt det vara din mellanriskhink så behöver du aldrig oroa dig för om den är för stor eller för liten.

och var försiktig med belåning

Hej Anna!

Det är nog väldigt individuellt hur stor den behöver vara, beror på hur mycket trygghet du vill ha och utrymme för större “förändringar” som kommer kosta pengar.
Visst, du kan räkna boendet som mellanriskhinken, problemet då är att du inte har några likvida medel att röra dig med om du så skulle behöva.

Minst hade jag iaf lagt 1 års utgifter där, men Jan rekommenderar 3-7 års utgifter minus garanterad inkomst under denna tiden.