Gå från anställd till egenkonsult, vad bör man tänka på?

Jag har nyligen varit i kontakt med ett företag som agerar som konsultmäklare, där de startar ett samarbete med egenkonsulter men även erbjuder redovisningshjälp samt teknisk hjälp (de tar sammanlagt 15% avgift).
De var väldigt intresserade av min profil och bakgrund, men innan jag tackar ja till något så vill jag först få bättre förståelse.

Jag kan berätta lite om mig själv: Jag är en 27 årig Mechanical Design Engineer (konstruktör) i Sthlm.området med 3-4 års erfarenhet och erhåller stor ambition samt passion för ingenjörsyrket.
Jag har själv skrapat på ytan tidigare kring idén om att egenkonsulta i framtiden, det har varit en del av min livsplan, men trodde inte att jag skulle få ett erbjudande så tidigt som nu. Därför känner jag mig “obildad” inom detta område nu och skulle uppskatta hjälp med några frågor.
Planen är att starta eget AB.

Jag är anställd på ett produktbolag just nu där jag tjänar 40 000 kr brutto. Om jag skulle börja egenkonsulta, hur mycket kan jag förvänta mig? Hur mycket ska jag förvänta mig?
Finns det några typiska “fällor” man bör se upp för?
Finns det några tumregler man bör hålla koll på?
Har läst att man bör ta ut en lön mellan 40-45k för att minimera andelen skatteutgifter varje månad, och stoppa resten i sitt egna bolag, men mer än så kan jag tyvärr ej.

Jag har egentligen hundratals frågor som flyger omkring i mitt huvud just nu men jag tror ovanstående frågor kan vara en bra början till bättre förståelse.

Uppskattar all hjälp!

3 gillningar

Gör egenkonsultresan och är nöjd med resultatet. Var inte så svårt att komma igång rent juridiskt/bolagstekniskt, men mycket hänger på att få första uppdraget, sen rullar det på.

För att starta aktiebolag och bli egenkonsult så börja med att göra en affärsplan och räkna på ekonomin. Läs på nätet vad andra rekommenderar.

Detta är ett förenklat exempel:
-För en anställd så kostar lönen för en anställd: lönen{före skatt} * (1.3 {sociala avgifter} +0.045 {tjänstepension}). Med ca 480 000kr i nuvarande årslön så kostar det därmed företaget 645 600kr. Om mäklaren tar 15% så krävs minst 760 000kr
-Med 6 veckors semester och i övrigt full beläggning så blir bryttimlönen 760 000/(46veckor*40h/vecka)=413kr/h.
-Med 10veckor semester/ej beläggning så blir bryttimlönen 452kr/h.

Ett arvode +500kr/h ger lite marginal som jämförelse.

För aktiebolag så kan aktieägarna ta ut utdelning på vinsten efter bolagsskatt på 21.4% dragits.
Det är fördelaktigt att ta ut lön upp till statlig skatt först, ca 540 000kr f skatt (2022). Sedan kan man använda utdelning på upp till halva lönekostnaderna, dvs typiskt 270 000 där du betalar 20% i kapitalskatt i onoterade bolag. Via utdelningen så får företagaren ut 63% av varje hundralapp, medan det i statlig skatt nivån bara fås ut ca 35-38%. Så här lönar det sig att vara företagare om man tjänar över statlig skatt!

Allmäna tips:
-Verksamt.se
-Kom ihåg att ta betalt för risk! Under corona blev många egenföretagare arbetslösa på dagen, även om det var olagligt! Får du inte betalt när du står utan uppdrag, vilket många egenföretagare är, så lägg in ytterligare 1 eller 2 månader utan inkomst för att stresstesta kalkylerna ovan.
-bli helst av med mäklaren i mitten som tar massa pengar utan att skapa något egentligt värde. De tar ofta en stor summa men tar ingen risk, den står du ofta själv för som egenföretagare! Vad får du för +120 000kr?
-lägg ut redovisningen (såvida den inte ingår). Kostar inte så mycket och du borde tjäna mer på att göra det du är bra på istället.
-Fokusera på hur företaget kan göra pengar istället för på hur du sparar några hundralappar genom avdrag.
-Pensionsspara på något sätt. Sök på nätet…
-Ytterligare kostnader tillkommer på kanske 10-20 000kr/år: försäkring, friskvård, redovisningstjänseter, dator, telefon.
-I ditt företag är du både företagsledare o anställd. Sätt på dig företagsledarhatten när du förhandlar pris! Anställd hatten när du gör konsultarbetet.
-Lär känna andra företagare i samma branch. Nätverka och tipsa varandra.
-Lojalitetsplikt mot nuvarande arbetsgivare?

2 gillningar

Arbetar själv som egenkonsult och vågar påstå att 15% är mycket. Jag tycker kanske 5% är mer skäligt för att gå via ett ramavtalsbolag.

Nu verkar de servera mycket på ett fat med redovisning osv så visst om det sänker tröskeln och gör starten lätt kanske det är värt det, men byt så snabbt du kan eller heltst av allt teckna avtal direkt mot kund. Stora bolag har ju en tendens att ha ramavtal med större konsultfirmor dock. Svårt att ta sig runt ibland.

Har inte koll på arvoden i Stockholm men se till att få minst 500 kr/h (ex moms) till ditt bolag, alltså efter eventuella ramavtalsbolat naggat kakan. Du kan säkert ta mer.

Hur många års erfarenhet hade du innan du startade eget? Tänker att det kan påverka möjligheten att hitta uppdrag samt vad man kan fakturera? Svårare när man är egen? :grinning:

Tycker också 15% lät mycket, konsultbolaget jag jobbar för idag tar 20% men då har jag alltså inget eget AB. Jag har tänkt starta eget och använda mäklare då jag är värdelös på att sälja. I dagsläget tar jag 900kr/h, Malmö.

Fråga runt bland konsulter/kollegor och chefer vad de har för löner och vad du kan förvänta dig inom din branch o kolla med fackets lönestatestik. Konsultarvoden är högre än vanliga löner! En nyckel till att sälja är att veta vad varan är värd! En annan är tillgång och efterfrågan. Nu verkar tillgången vara låg inom många sektorer och efterfrågan hög.

När man förhandlar så är det bra att “ankra” högt. Är du osäker så föreslå nått högt ändå. Sätter de kaffet i halsen så frågan man bara vad de tänkt sig och försöker pressa upp det. :wink:

Jag hade 10års erfarenhet när jag började. En kompis började från 3års erfarenhet. Rent pengamässigt så är relativa vinsten bättre ju yngre man är!

Konsultbolagen tjänar bäst på de nyexade!

2 gillningar

Vi är konsulter från lite olika bolag i nuvarande team. Alla har mindre än mig men det beror nog främst på att de har äldre avtal och jobbat där ett tag. Vill påstå att alla där är mer seniora än mig, både rent tekniskt men även i domänen. Världen är bakvänd, imo förtjänar de mer än mig… :smile:

Okej, jag känner att man verkligen bör vara bekväm och kunna sin sak bara. Får se när jag vågar ta steget, har jobbat i ca 3 år. Känns läskigt när man har boende och familj att försörja. :relaxed:

Javisst är det så men det kan vara en bra inkörsport också men man bör inte stanna för länge. De “vanliga” konsultbolagen tar ju närmare 70% av det man drar in!

Alla bolag är olika. Kan också skilja mellan olika team o chefer. Så beroende var man är i karriären o ens ambitioner så gäller det att hitta sin matchande chef.

Hade en chef som försökte locka med att lönen var låg men att teamet var som en familj och prestationskraven var inte höga.

En annan ville ha jobbet gjort och i tid, och var villig att betala för det.

På vissa “headcount” organisationer verkar de nöjda att det finns någon som kan sitta på en stol, då fler personer ger mer makt! :smile:

Tack så mycket för ditt välutvecklade svar, uppskattas! :slight_smile:

Håller med dig om att jag bör göra mig av med mäklaren i mitten. Planen är att så småningom göra mig av med honom, men då jag är ny till detta så ser jag det ändå som en bra deal att han hjälper mig “komma på fötterna” och erbjuda teknisk samt redovisningshjälp för en avgift på 15%. Men ja, så fort jag har förstått hur allt fungerar samt knutit några kontakter så gör jag mig av med honom direkt.

Tack!

Yes, det är planen! :slight_smile:

Ska möta upp mäklaren nu till veckan, ska fråga då hur arvodet ligger till för de andra egenkonsulterna (i samma bransch som mig) som han har samarbete med.

Tack!

1 gillning
  1. Låt inte din uppdragsgivare sköta din redovisning eller bokföring. Det är ett sätt för de att hålla fast dig, för det är ju lite obekvämt att gå skilda vägar. 15% som tidigare trådsvarare skrivet är lite högt. Vanligt i Stockholm är runt 10%. 5% är då kostnaden för din bokföring. Jag gissar att du kommer ta minst 800 kr/h vilket betyder att du betalar ca 6000-6500 kr/mån för bokföring. Det är dyrt. Skaffa någon som gör det separat åt dig istället. Bokio, Account Factory och allt vad de heter.

2. En tumregel jag själv håller mig noga till är att alltid fråga mäklaren vad de tar själva. Ifall de inte vill uppge det är det en stark varningssignal. Utan undantag har de mäklare jag använt som inte varit transparenta visat sig ta 15-20% (när jag dubbelkollat med slutkund) jämfört med de som är transparenta 5-10%. Efter att ha gått på några nitar så är jag nu noga med att slutkunds pris framgår i kontraktet mitt bolag skriver på. Dvs istället för att det står t ex “konsultassistens för X kr/h mot slutkund Y” så låt det stå något i stil med “Slutkund X betalar Y kr/h för konsultassistens utfört av Ditt Bolag A. Ditt Bolag A ersätts av Konsultmäklare M med (0,95 * Y)/h”

3. Jag kan inte området Mechanical Design Engineer, men nog kan någon mäklare på denna lista hjälpa dig hitta uppdrag: Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon
    Om Mechanical Design Engineer är sånt ABB/Hitachi gör så kan jag tipsa om att mäklaren Keyman får in mycket från ABB/Hitachi just nu. Får nog 3-4 st roller per dag på min mail.

2 gillningar

Inspirerad av denna tråd så har jag gjort en ungefärlig kalkyl på vad det skulle innebära om jag startade eget som konsult med motsvarande lön och timpris som jag har som anställd konsult.

Ser det ut att stämma på ett ungefär eller är det helt galet? Jag har inte gjort detta tidigare så nivån okunskap är hög.

Inkomster
Arbetsveckor 42
Timmar per vecka 40
Timpris 950 ex moms
Timmar per år 1680
Årsinkomst 1 596 000 kr
Månadsinkomst 133 000 kr
Utgifter
Anställningskostnad
Lön
Månadslön 47 500 kr
Årslön 570 000 kr
Semestertillägg 5 073 kr 0,89%
Arbetsgivaravgift 179 094 kr 31,42%
Årskostnad 754 167 kr
Månadskostnad 62 847 kr
Försäkring
Försäkringskostnad 29 000 kr ?
Löneskatt 7 000 kr ?
Årskostnad 36 000 kr
Månadskostnad 3 000 kr
Totalt
Årskostnad 790 167 kr
Månadskostnad 65 847 kr
Övrigt
Övrigt 30 000 kr
Totalt
Årsutgift 820 167 kr
Månadsutgift 68 347 kr
Resultat
Årsresultat 775 833 kr
Månadsresultat 64 653 kr
Vinst
Bolagsskatt 20,60%
Årsresultat 775 833 kr
Skatt 159 822 kr
Summa 616 011 kr
Utdelning
Gräns 50% För 20% skatt
Utdelning 377 084 kr
Skatt 75 417 kr 20%
Summa 301 667 kr

Jag tycker det ser ut att stämma på ett ungefär. Under försäkringar tolkar jag det som att du bara tagit med kostnader för en tjänstepensionsförsäkring. Beroende på bransch vill/behöver du också ha en konsultansvarsförsäkring men det påverkar troligen inte kalkylen så mycket.

Jag sa upp mig 2016 från ett större Telecombolag efter ca 25 år (provat lite olika andra arbetsgivare under tiden men ramlat tillbaka). Primärt var det för att jag ville gå ned i arbetstid men fick inte. Startade eget AB och har jobbade först på två andra ställen men är nu tillbaka som underkonsult via Ework (krav från kunden). Det bästa jag gjort, inte lönemässigt men framför allt att kunna styra sin ledighet på ett annat sätt. Jag har en deal med min kund att jag jobbar ca 80%, men det kan bli 110% en vecka och 50% en annan. Sen så siktar jag på ca 8 veckor semester per år.

Jag plockar ut lön till gränsen för statlig inkomstskatt (vilket är ca 65% av lön+förmåner när jag sa upp mig), eventuellt överskott tar jag ut som aktieutdelning som är skattemässigt fördelaktigt (så som reglerna är nu). Jag har inte benkoll men tror att det är ca 150.000/år lite beroende på man kan ta ut på detta sättet.

Men det jag absolut rekomenderar är att du skaffer en redovisningskonult eller liknande. Jag har en kille som driver en mindre firma med ett antal anställda. Tror jag betalar knappt 10.000 per år och det är värt varje krona! Han hjälper till med redovisning och deklaration, men framför allt så kan jag bolla frågor typ: “Hur stor julgåva kan jag ge mig själv?” och han brukar svara mer eller mindre direkt. Han gjorde mig också uppmärksam kring regler kring Coronastöd och vad man behövde göra i arbetsgivardeklarationen. Sen brukar han påminna mig om när det är dags att betala moms. Bara känslan av att slippa känslan av “vad har jag missat nu” är värt allt.

2 gillningar