Gå från anställd till egenkonsult, vad bör man tänka på?

1. Låt inte din uppdragsgivare sköta din redovisning eller bokföring. Det är ett sätt för de att hålla fast dig, för det är ju lite obekvämt att gå skilda vägar. 15% som tidigare trådsvarare skrivet är lite högt. Vanligt i Stockholm är runt 10%. 5% är då kostnaden för din bokföring. Jag gissar att du kommer ta minst 800 kr/h vilket betyder att du betalar ca 6000-6500 kr/mån för bokföring. Det är dyrt. Skaffa någon som gör det separat åt dig istället. Bokio, Account Factory och allt vad de heter.

2. En tumregel jag själv håller mig noga till är att alltid fråga mäklaren vad de tar själva. Ifall de inte vill uppge det är det en stark varningssignal. Utan undantag har de mäklare jag använt som inte varit transparenta visat sig ta 15-20% (när jag dubbelkollat med slutkund) jämfört med de som är transparenta 5-10%. Efter att ha gått på några nitar så är jag nu noga med att slutkunds pris framgår i kontraktet mitt bolag skriver på. Dvs istället för att det står t ex “konsultassistens för X kr/h mot slutkund Y” så låt det stå något i stil med “Slutkund X betalar Y kr/h för konsultassistens utfört av Ditt Bolag A. Ditt Bolag A ersätts av Konsultmäklare M med (0,95 * Y)/h”

3. Jag kan inte området Mechanical Design Engineer, men nog kan någon mäklare på denna lista hjälpa dig hitta uppdrag: Lista På Konsultmäklare i Stockholm | By Anna Leijon
    Om Mechanical Design Engineer är sånt ABB/Hitachi gör så kan jag tipsa om att mäklaren Keyman får in mycket från ABB/Hitachi just nu. Får nog 3-4 st roller per dag på min mail.

3 gillningar