Har jobbat som konsult via eget bolag de senaste åren. Har använt ett bolag som hjälpt till att hitta uppdrag som tar en viss procent av min ersättning.
Nu har det kommit på tal med chefen på företaget där jag är på uppdrag (sen 2 år) att de gärna vill satsa mer på mig. Utbildningar, resor osv. Helst vill de anställa men det är inte jag intresserad av och då har vi diskuterat ett långtidskontrakt med längre uppsägningstid från båda hållen där vi utesluter mellanhanden.
Jag är lite kluven hur jag vill göra. Det lockar väldigt mycket att få resa i jobbet men känns också som en större risk att släppa “tryggheten” med förmedlingsföretaget.
Fördelar:
Mer resande och lärande
Högre ersättning + traktamente vid resa
Längre uppsägningstid (3 mån)
Nackdelar:
Släpper förmedlingsföretaget, jobbigare om/när uppdraget tar slut
Företaget känns lite skakigt och har inte gått med vinst på flera år
Det blir ett större hinder om jag vill byta uppdrag då det kräver mer av mig.
Jag är i 30 års åldern och har gott om kapital för att klara mig flera år om det skulle behövas. Känner inte att det skulle vara någon panik att hitta nytt uppdrag om jag sägs upp.
Tar gärna emot input men lutar åt att skriva på långtidskontrakt
Vad hindrar dig från att i en sådan situation hitta ett annat (eller samma förmedlingsföretag)? Varför skulle det hjälpa att ha ett “färdigt” förmedlingsföretag? Deras affärsmodell är ju att bara vara en mellanhand, och de har inga utgifter på dig som konsult oavsett om de har uppdrag till dig eller inte.
Nej det är lite så jag resonerar också. Kommer dessutom ha 3 månader på mig istället för 1 månad som jag har i nuläget. Misstänker att jag inte kommer vara välkommen tillbaka till samma förmedlingsföretag men finns ju många andra såklart.
Så, du tror inte de vill ha en del av din kaka igen? Har inte gått via ”mitt” förmedlingsbolag på flera år, men du kan vara övertygad om att de ringer var 6:e månad för att kolla hur det ser ut och om jag letar nytt uppdrag…
Jag tror de är betydligt mer pragmatiska. Om slutkund varit nöjda med dig kommer de antagligen gärna få in dig på nytt. Däremot, kolla hur avtalen med din förmedlare ser ut. Antagligen har antingen du eller kunden en klausul där ni måste betala er ur avtalet för att du ska kunna fortsätta som konsult direkt hos slutkund.