Tack för det, kom på att jag inte ändrat på Ica banken, vilket föresten va ENKELT, tog typ 5sec. På Swedbank va det bökigt och man måste kontakta dom och sen ändrade dom inte som jag sa så fick kontakta igen osv så tummen upp för Ica banken där
Jag har också värdepapperskredit på Nordnet, och jag har heller inte råkat ut för kreditupplysning annat än när jag har ändrat krediten.
Men möjligheten finns ju att Nordnet ser att jag har toksparat varje månad, år efter år, och när jag i framtiden tvingas bryta det mönstret kanske de reagerar.
En annan teoretisk möjlighet är att banken läser taxeringskalendern, och det utlöser ingen kreditupplysningskopia.
Kikade precis min historik och minns inte heller att de tagit någon upplysning på mig sedan 2018 när jag tecknade krediten.
Min lokala sparbank där jag har privatkonto o företagskonto skickar inte några “kundkännedomsfrågor”. Efter att de andra bankerna frågar titt som tätt så skriver jag upp det. Men jag ringer ju då o då nät det är risk för att en transaktionen ska fastna.
”Kunden känd i banken” alltså.
Är du t o m den Maria vars pappa jobbade där? Jag har nåt diffust minne av en sådan. Isf förklarar det ju massor.
Jag har f ö inga problem heller, men håller också dessa dokument aktuella, för min skull.
Värdepapperskrediten förblir outnyttjad så här långt.
Jag har aldrig fått någon kreditupplysning gjord på mig under alla dessa år jag haft marginalkonto på Avanza, vad jag kan minnas. Kundkännedomsfrågor har jag fått någon enstaka gång, men det var många år sedan nu. Men jag får aldrig några sådana från min storbank, heller.
Verkar vara rätt olika för hur ofta man får KYC-/kundkännedomsfrågorna, min fru lämnade in 2017 och sen igen 2024, efter det sänktes kreditlimiten på grund av studier. Mycket oklart! ![]()
Jag har lagom belopp på sparkonto utanför avanza också, den räntan är högre än vad jag betalar på värdepapperskrediten just nu. Sedan har jag en företagsobligationsfond också. Så nej, jag har inte allt i aktier. Jag är medveten och bekväm i min risknivå.
Haft vpkredit hos avanza länge (sen de infördes) har höjt den 1 gång men varit ojobbande kring 5 år och den har funkat som vanligt.
Däremot hos nn var de ruttna nog att ta bort mina befintliga valutakonton för att försöka tvinga på mig en kredit, utan inkomst fick jag såklart ingen kredit och då rök valutakontona.
Så bra att ha kredit innan sista inkomsten försvinner från uc
Man får inte värdepapperskredit hos någon nätmäklare i Sverige när man saknar inkomst av tjänst. Oavsett storleken på sitt kapital.
Montrose lockade med att man skulle bevilja värdepapperskredit om man har en stor portfölj men det var falsk marknadsföring.
Behåll din kredit hos Avanza så länge du kan, du kommer högst troligen inte få någon ny.
Nej jag är inte den Maria, men i en småstad o företagare är det väll gränsfall på vad som är känd av banken när man haft samma kontaktperson på banken i över 20 år… Jag ville mest påpeka att alla banker begär inte in /ber inte om upplysningar för kundkännedom. Hur de löser det vet jag inte. Men som jag skrev tidigare så hör jag av mig till banken när jag gör saker som jag kan tänka mig skulle kunna fastna i systemet.
Hade det varit jag så hade jag inte tagit upp det i förväg, utan endast gett dem korrekta svar på eventuella frågor efterhand de kommer. Först om de någon gång skulle vilja göra en ändring i beviljad kredit eller liknande skulle jag kontakta dem och förklara varför det vore en dålig idé.
Aha, ursäkta ihopblandningen. ![]()
Ja, ”känd i banken” fanns som id-kontrollruta förr iaf. Jag tror de kör samma princip idag. Mitt lokala SHB-kontor finns inte längre och alla som kände mig är nog pensionärer nu. ![]()
Det varierar nog från fall till fall. Jag ansökte nyligen om kredit hos Nordnet bara för att kunna ha valutakonto på ISK. Jag har inga löneinkomster, anställning eller firma. Eftersom jag inte fattar vad de menar med inkomst så fyllde jag i mina ränteinkomster och utdelningar. De frågade sedan om inkomsten och efter min förklaring fick jag en kredit på 500kkr. Vid ansökninstillfället var det väl ca två år sedan jag slutade min anställning.
Bra att de fungerade för dig, jag har mest utdelningar på kf och på vanliga konton har jag etf eller fonder utan utdelning så måste sälja för inkomst. Tycker dock att anledningen var den felaktiga länken, har 2 andra banker med valutakonton utan kredit.
Haft valutakonto länge och aldrig behövt nyttja krediten