Gå in i ETF om börsen sjunker i samband med USA-valet?

Haft en tanke senaste veckan att gå in i en bred ETF i samband med USA-valet om börserna sjunker i samband med valet för att dra en fördel av en tillfällig sänkning som bara är en liten sten på långa motorvägen. En vanlig fond tar ju köpen dagar att genomföra annars och då kanske börserna gått upp igen.

Är detta en vettig strategi eller sjunker inte ETFer lika snabbt som börser?

Om man tänker långsiktigt och köper en bred ETF (exempelvis Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc som diskuterats här på forumet) som man ändå tänkt ha länge och inte har någon plan att sälja i närtid så känns det mer som ett anpassat tillfälle att investera mer.

Tankar? Har förmodligen förbisett många saker :slight_smile:

Varför inte gå kort nu innan nedgången?

Sen i botten så går du lång med optioner?

Kan du tjäna mycket mer!

Väldigt oklart vad som händer, siktar inte efter att maximera potentiell intjäning men då jag sparar på obestämd sikt så tar jag gärna en 5% nedgång om möjligt och tajmar den med en ETF om detta är ett rimligt sätt att tänka mot att jag köper t.ex. idag innan nedgången sker.

Därav mina tanke om ETF går nyttja för momentum.

Rent krasst försöker du förutspå marknaden.

Något som du uppenbarligen inte vill göra med optioner eller gå kort. Vilket visar du borde köpa nu direkt och inte vänta på en eventuell nedgång.

Helt enkelt, nej det är inte rimligt. Time in market beats timing the market.

om i en mening och investeringar är ju knappast en lysande kombinaton.

Gör som du själv känner för är väl rekommendationen - återkoppla om 24 timmar tack!!

Låter spännande! Tipsa gärna om du har fler breda globala ETF… den du skrev om hade inte så mkt historik??

Så här gick det för S&P 500 förra gången det var på tapeten (tidpunkt dan innan valdagen 2020 till installation av ny president 2021):

Bara för att ge ett exempel på att oro behöver inte betyda nedgång.