Gå med i Villaägarna?

Jag och min familj flyttade till ett hus i början på oktober och är nya och oerfarna vad gäller husägande. För någon dag sedan fick vi brev från Villaägarna om att gå med. Det kostar nära 400 kr första året och vad jag kunde läsa mig till runt 500 kr år två och framåt. Är det värt att gå med? Det verkar finnas en del rabatter och förmåner samt någon typ av försäkring. De verkar också driva en del politiska frågor som jag just nu inte har någon åsikt om, men som jag antar gynnar villaägare.

Brukade vara medlem i Villaägarna när jag hade hus. Rabatten på Beijer gjorde at det lönade sig. Tidningen är också bra.

Men jag tycker att detta propagerande för segregering är direkt motbjudande:

1 gillning

Vi var med från början säkert 10 år. Att komma i håg att alltid leta efter om det finns någon rabatt att nyttja i olika sammanhang är inte min grej, så vi gick definitivt back på medlemskapet. Gillar man att jaga rabatter är det säkert annorlunda. Facket och A-kassan kan jag vara med i av solidaritets skäl, Villaägarna gick vi ur. (A-kassan gick jag också ur när jag sa upp mig för att inte jobba under en längre period. Hade jag anmält mig dit hade jag ju fått jobb igen…)

2 gillningar

Har själv aldrig sätt fördelarna att gå me… Dom få prcenten i rabatter man kan få är inte jämförbart mot att ha kompisar som har känningar på olika företag som ger klart bättre priser…
Har man kompisar så får man bättre pris via känningar, men har man inga me känningar så kanske de är värt medlemskap…

1 gillning

Jag var nog med ett år, om det var för att få rabatt på luftvärmepump eller nå’t annat, men de matade på med erbjudanden långt efter att jag avslutat mitt år också.

Så, jag säger testa ett år och utvärdera det, åtminstone om ni ändå har planerade utgifter de ger rabatt på.

Lånar tråden! :sweat_smile:

Vad tycker ni om att gå med i Motormännen?

Samma skit… Gäller å ha bra kompisar med kontakter istället… Har man inte de så då funkar de att gå me…

1 gillning

Petroleumlobbyn i Svenssonform menar du? :wink:

Nej, jag har inte sett något behov under 30 år med körkort.

2 gillningar

Detta stör mig vad gäller intresseföreningar, oavsett om det gäller Motormännen, Villaägarna, Skattebetalarna eller Naturskyddsföreningen.

Gör det? Hela syftet med organisationerna är politisk lobbning. Det som är störande tycker jag är att de låtsas representera alla villaägare/skattebetalare/motorgubbar etc. Rabatter är bara en liten bisyssla.

5 gillningar

Insåg nyss att jag är med hyresgästföreningen.

Vad anser ni om hyresgästföreningen?

Hehehe… jag var aldrig med där heller. :sweat_smile: Jag tror att mitt sparande inte består av skippade snabbkaffemuggar utan v för mig meningslösa medlemsskap.

Deras rabatt på biobiljetter är nästan värt avgiften i sig

1 gillning

Jag var med i Naturskyddsföreningen på 80-talet, när den politiserades undan för undan gick jag ur.
Idag är den som en förlängning av MP.

1 gillning

Utan att ha kollat närmare på detta kan det inte vara såhär?

Mina föräldrar bor i villa långt ifrån höghus i Stockholms ytterförort och nu har det börjat byggas höghus i närheten av dom och nu drabbar det ej dom så jättemycket då de bor högt upp, men för villorna som ligger nära höghuset kommer få mycket av fördelarna ett hus ger förstörda och de klagar mest på att höghuset kommer täcka solen för dom samt att folk kommer ha inblick över när dom solar på baksidan etc.

Sen ska jag ej ljuga har hört en del i området förfasas över att det är hyresrätter som skall byggas där, men det avslöjar ej folk direkt de börjar alltid klaga på att naturen byggs bort etc tills man värmt upp dom lite då brukar de öppna upp sig lite mer :wink: :smiley:

Lite av ett i-lands problem jag vet men jag skulle nog också bli lite småsur om jag spenderat 6 millar på en villa och så smälls ett höghus exakt bredvid :slight_smile: Och detta säger jag som en lägenhetsboende :smiley:
För hela grejen med villa för mig är att jag ska kunna gå på tomten utan att folk står på en balkong över mig o kollar :smiley:

Då får man väl köpa tomten bredvid då om man ska bestämma vad som får byggas där.

Eller hur? Debattartikeln är i alla fall öppen med att de inte vill ha integration (artikelns författare är förresten Daniel Liljeberg som nu är statssekreterare åt Ebba Busch på Näringsdepartementet).

Naturskyddsföreningen är och har alltid varit en polistisk lobbyorganisation. Vad var det som gjorde att du blev medlem på 80-talet? En mer positiv syn kan vara att Miljöpartiet lyssnar mycket på Naturskyddsföreningen, alltså att Naturskyddsföreningens lobbning lyckas. Sen har de säkert stort överlapp i medlemmar också.

Vet ej hur man citerar men svarar på detta :stuck_out_tongue:

Då får man väl köpa tomten bredvid då om man ska bestämma vad som får byggas där.

Aa kan hålla med om detta, eller jag brukar säga vill man bo helt ostört så är det fritt att sälja sin villa i närförort och flytta längre ut på landet :slight_smile: för vi måste få fram fler bostäder i våra storstäder och då måste vi bygga där det kan byggas oavsett om det står en villa i närheten.

Men något jag och många andra lärt oss av detta är att när man kanske köper en villa så är det viktigt att inte enbart kolla huset utan även byggreglerna kring tomten och vad som kan byggas där i framtiden :slight_smile:
För jag trodde aldrig orten jag bor i skulle växa så snabbt som det gjort senaste 10 åren inflyttningen har varit helt brutal och nya hus och lägenheter växer som svampar :slight_smile:

1 gillning

Tycker inte att de propagerar för segregering utan för att lagda detaljplaner ska få gälla och att villaområden ska få förbli villaområden.
"Däremot skulle en sådan påtvingad integrering göra att hushållen inte längre kan påverka sin situation genom hårt arbete och sparande. " - vet mer än en familj med invandrarbakgrund som jobbat hårt för att påverka sin situation genom att flytta till ett “finare” område.

1 gillning

Segregation alltså? Eller vad menar du att det är när man systematiskt stänger ute människor som inte kan/vill bo i villa från viss områden?

Det är inget fel att tycka att det ska finnas segregation, även om ordet har en kraftigt negativ laddning idag.

Jag är fortfarande medlem i STF och Friluftsfrämjandet, så det måste varit en koppling till skog och mark som fick mig att gå med.

1 gillning