Damn good point. Det överskott som amoterar statskulden må vara statliga skatteintäkter, men då kommuner och regioners såliga ekonomi mestadels beror på beslut i Stockholm fattade på Helgeandsholmen kanske man bör flytta resurserna, och då på ett sätt som inte innebär oändlig byråkrati för att uppnå kraven från den srnaste “satsningen” från politisk majoritet som vill verka skitviktig.
Det som är problematiken, sen kanske 50 procent ränteavdrag är fel i sig. Men staten har definitivt råd med det.
Annars finns ju alltid möjlighet att sänka skatten för alla eftersom man uppenbarligen tar för mycket skatt från folk.
Det är min poäng: den skattereduktionen tycker jag kan tas bort, så länge beskattningen på kapitalsidan är symmetrisk.
Nej hoj bara räntan och sänk successivt ränteavdraget som är extremt orättvist mot den fattigare delen av befolkningen som får vara med och stå för notan. Balansera upp det med riktade projekt för att få igång byggandet, så att inte hela byggsektorn går under vilket den gör just nu. Räntan måste upp, och vi hade mått bra av att gå med i Euron. Fan, att resa jämfört med bara något år sedan är ju nu 50% dyrare pga kronans försvagning. Även en stor del av vår inflation berör ju på kronans försvagning. Så vi är i en spiral som måste knockas annars blir vi väldigt fattiga några år senare. Regeringen har ju här mest hoppats på marknaden som lösning, och varit helt passiv samtidigt som vi nått en stadskuld som nu är lägre i kronor, dvs inte ens inflationsjusterat, än på 80-talet. Dom kör landet i botten och hoppas på att marknaden löser det. Tappar jag och alla andra 30% köpkraft till nästa val och regeringen är lika jäkla passiv så lär inga rösta på dem.
Nja. Höjs utlåningsräntan så höjs även inlåningsräntan. Den som primärt gynnas mest är sådana som jag som saknar bostadslån.
Om lånen inte har någon koppling till kapitalinkomsternas förskaffande håller jag inte med, annars håller jag med.
Det tycker jag är ett utmärkt mål med slopat avdrag: Exempelvis slopade vårdköer.
Hade gärna sett minskade ränteavdrag, men nu är inte läget. Tyvärr var politikerna för räddhågsna och missade chansen när räntan var extremt låg. Hoppas man vid sjunkande räntor framöver möter upp med sänkta ränteavdrag och ökade amorteringskrav. Man behöver dessutom se över fastighetsskatten. Att så ensidigt gynna en relativt liten men högljudd grupp med god ekonomi kan aldrig vara rimligt
Tycker jag inte, finns pengar för både och.
Det kan man ju tycka… i ett land där många inte arbetar och både vård, skola, infrastruktur m m behöver en rejäl ansiktslyftning.
Att låna till festen trodde jag alla lärt sig något av.
Höjer du räntan mer rasar ekonomin. Det är de med svagast ekonomi(av de som arbetar) som slås ut.
Handeln bromsar upp och varslen ökar. Spiralen ner är ett faktum.
De skulle aldrig ha sänkt räntorna under 2-3% från första början.
Onödigt lockbete när det inte behövdes.
Det var väl S+MP etc som satt under denna tid som felen började.
Är de de vi ska rösta på menar du?
Känner absolut inget förtroende för något parti då de bara är en marionett-teater som går storbolagens ärenden.
Se på Peem, energibolagen, energiproduktionen, karteller inom mat och bränsle.
De står absolut inte på vår befolknings sida.
Håller fullständigt med om räntan. Minusränta är givetvis fullkomlig idioti. Det räcker att gå till micronivå. Skulle du låna ut en tusenlapp till din granne och betala för det?!
Vad tror ni om att successivt korta ner den maximala löptiden för bolån så återbetalningstiden kommer ner till max 30 år inom säg ca en 10-års period från idag.
Sedan har jag funderat en del på om det inte är dags att införa en maxgräns på vilket räntenetto bankerna får ta ut. Vet dock inte om det är genomförbart. Det kan ju få följder som att det blir omöjligt för människor med svagare ekonomi att alls få lån… Men kanske går att hantera på nåt sätt. Vet bara att vi som har välordnad ekonomi får ännu mer fördelar genom lägre räntor än tex vår vän som är ensamstående som får betala nästan en procent högre ränta än oss.
För övrigt så håller jag helt med om att ränteavdraget bör slopas.
Vilket parti skulle våga fimpa ränteavdraget?
Inget. Möjligen V och/eller MP.
Det kan dom nog…men dom har noll mandat i den frågan i en ev regeringssituation.
Hur tänker du nu? Om bankerna själva lånar upp pengar till lite drygt 3,5 procent så är ränor på runt 4,5 procent ingen orimlighet.
Kruxet är den allmänna räntenivån och den styr Riksbanken över.
En komplettering. Bankerna lånar upp på den internationella kapitalmarknaden. Ju bättre säkerhet desto lägre ränta. Erbjuder banken obligationer med säkerhet av pantbrev inom 50 procent av värdet får man låna billigare än om man erbjuder inom 70 procent. Osv.
Skulle bankerna tvingas erbjuda samma ränta till alla skulle folk som vill låna 85 procent knappast få lån alls.
Det känner vi till. Och tur är det.
Det är här jag blir osäker på om det är möjligt med ett maxtak. Om jag får provtänka: säg att banken som exempel lånar in för 3,5% och sedan lånar ut för säg 4% till kunder med lägst risk och för 5,5% till kunder med högst risk, så är jag lite ute efter att hitta någon metod för att minska skillnaden mellan lägst och högst ränta. Jag förstår att skillnden behöver finnas men hur stor behöver den vara?
Jag ser bara att människor som redan kämpar ekonomiskt, tex ensamstående föräldrar, dessutom får markant högre ränta på toppen av allt. Det skaver på nåt sätt…