Det är klart det går att räkna på. Bara inte med en så simpel kalkyl som du tog fram. Här kan inte jag heller hjälpa dig.
Men det faktum att ingen av oss klarar av det gör inte verkligheten mindre komplicerad.
Det är klart det går att räkna på. Bara inte med en så simpel kalkyl som du tog fram. Här kan inte jag heller hjälpa dig.
Men det faktum att ingen av oss klarar av det gör inte verkligheten mindre komplicerad.
Hur skiljer sig bostadspriserna i våra grannländer mot våra? De har väl inte ränteavdrag som Sverige. Är de ”låga” jämfört med Sverige?
Det är klart det går att räkna på
Tänker att det är som med mycket Nationalekonomi. Dvs. Att det är svårt att isolera en enskild händelse för att göra en sådan beräkning. Om du har exempel på när nån lyckats så får du gärna dela det.
Nej. Räntan styrs av marknaden och är man räntekänslig kan man binda. Precis som man kan isolera huset och installera air condition om man är temperaturkänslig.
Norge t.e.x. har 22% ränteavdrag, utan tak tror jag. Danmark har 33,6%, alltså högre än i Sverige, upp till 50k DKK. Efter 50k DKK sjunker procentsatsen, osäker på hur mycket. Men ränteavdrag är ju bara en av 100-tals faktorer som påverkar bostadspriserna.
Toppen med siffror. ![]()
![]()
Danmark har 33,6%, alltså högre än i Sverige
Och sjuka huspriser på det. Så att höja vittnar ju snarast om att göra saken etter värre.
Okej tack! Då är det rimligt att Sverige har kvar ränteavdragen, låter som på vissa här i tråden att Sverige är världsunikt på ränteavdrag.
…och de länder vi jämför med har också bekymmer med lån och bostäder. Så, varför inte prova annan medicin då?
Vi borde ta bort de flesta skatter och då också alla avdrag.
Inkomstskatten också? Det blir svårt att bygga gemensamma strukturer och skyddsnät utan inkomster… tänker jag. Men det blir ju en större diskussion än ränteavdraget iofs. ![]()
Ränteavdrag är väl mest kopplat till kapitalskatter. Men ja i en annan tråd (som säkert finns)kan vi diskutera att även inkomstskatt är dåligt.
Avdraget är en orättvisa som skapat en bostadsinflation utan dess like.
Ränteavdragen gör så att folk har råd att köpa boende. Naivt att tro att priserna inte hade gått upp utan ränteavdrag. Att ta bort ränteavdragen eller sänka dom hade varit riktigt dumt agerande. Var en stark bidragande orsak till finanskrisen 1990-1994.
Bara ta en titt på huspriserna i Euro området.
När jag i början köpte bostad så va de inte för ränteavdragen, räknade inte me de alls… Visst va de skönt å få de, men de va inte anledningen till priset eller lånets storlek…
Målsättningen har alltid varit att ett lån betalar man tillbaks…
Jag har en helt annan åsikt. Sjunker räntan (i detta fall ränta- ränteavdrag) stiger priset.
Nu har priset på bostäder sjunkit. Du har tror alltså inte att det beror på att räntorna har stigit?!
Om en familj har råd att lägga säg 20 000 kr per månad på sitt boende så är det klart att benägenheten att köpa en bostad sjunker ( och därmed priset) om räntekostnaderna blir 30 procent högre.
De som tjänat kopiösa pengar på de generösa ränteavdragen är alla byggherrar som under 2000-talet kunnat kränga nya bostäder till hutlösa priser. För att inte tala om de 40 och 50-talister som kunnat casha hem och hittat en bra hyreslägenhet.
Själv står jag givetvis i Allmännyttans bostadskö. När dagen för försäljning kommer om kanske 10 år hoppas jag att hitta en central bra lägenhet till en rimlig hyra. Det gäller att försöka vara steget före…
Då är det rimligt att Sverige har kvar ränteavdragen, låter som på vissa här i tråden att Sverige är världsunikt på ränteavdrag.
Norge t.e.x. har 22% ränteavdrag, utan tak tror jag. Danmark har 33,6%, alltså högre än i Sverige
Tror att ränteavdragen går hand i hand med Fastighetsskatten i de flesta länder. Så vi är nog ganska unika med att ha slaktat fastighetsskatten och fortsatt stimulera med ränteavdrag. Det logiska hade varit att ta bort avdraget samtidigt som skatten.
Det finns nog alla möjliga kombinationer. I Norge tex finns det fastighetsskatt i en del kommuner, men inte alla. Så där kan man nog inte säga att ränteavdrag-fastighetsskatt hänger ihop.
Det andra exemplet Danmark har fastighetsskatt nationellt, taket verkar ligga på ca. 30k DKK per år + en kommunal del som verkar variera. Men att det skulle vara kopplat till ränteavdrag, inte riktigt va?
Tror att ränteavdragen går hand i hand med Fastighetsskatten i de flesta länder. Så vi är nog ganska unika med att ha slaktat fastighetsskatten och fortsatt stimulera med ränteavdrag. Det logiska hade varit att ta bort avdraget samtidigt som skatten.
Håller med till 100%…
Rättvisast vore så, för om man höjer eller har kvar ränteavdragen så kan stattskassan få in dom pengarna med fastighetsskatten å även förmögenhetsskatten…
Dagens fastighetsavgift är väldigt låg i förhållande till vad folk kan få i ränteavdrag…
Själv tycker jag att de vore bäst utan alla bidrag/avgifter åt olika håll…
Själv står jag givetvis i Allmännyttans bostadskö.
Grundtipset är om man är 2 i familjen, att bägge står i bostadskö. Om man säljer hus/bostadsrätt och flyttar och inte trivs, så har man en ny chans med den andres köplats. Är även bra om man går isär, då har bägge en bra plats (förhoppningsvis) i kön.
Jodå, frugan står i kö hon med.