Gamla föräldrar bankmöte

Idag ska jag på bankmöte med mina gamla föräldrar. De har låg kännedom om allt som har med teknik att göra. Så det de vill ha hjälp med är enbart att få tillgång till en Bankdosa. Den ena föräldern sitter lite vid datorn den andra kan noll. Hur ska jag undvika att de pådyvlas det de inte vill ha? Min förälder som har noll koll på teknik är däremot helt klar över sin ekonomi.
Snabba tips önskas för att allt ska gå så smidigt som möjligt. Jag själv är lite påläst, men kan ha missat väsentligheter. Kanske det blir så att jag får fullmakt för att bistå med hjälp.

Sist jag var in på Swedbank för att skaffa en (ny) bankdosa var det bokstavligen allt som hände. Inga försäljningsförsök eller annat alls.

Om du känner att banken pushar så säg att ni vill “sova på saken” för att köpa lite tid och kunna fundera utan stress.

2 gillningar

Kan alltid säga “nej tack” till allt som inte har med ert ärende att göra. De är försäljare, inga ni måste lyssna på gällande himmel och jord.

2 gillningar

Jag hjälpte min mor nyligen på flera olika banker och har man bara pratat med sin förälder innan och fått lite mandat att backa dem om någon försöker sälja på dem grejer eller stoppa redan tagna beslut, då är det inga problem.

Bankfolk är inte hemska, snarare tvärtom, men det finns fortfarande en generation som tror på att precis allt de säger är för kundens bästa. Det är där problemen uppstår.

7 gillningar

Jag har erfarenhet av både bra och dåliga bankkontakter. Men det är svårt när den äldsta generationen ska anpassa sig till allt nytt. Även för mig som är näst äldst…
Mina föräldrar har lite olika inställningar också. Dessutom behöver vi köra en timme för att komma till bankkontoret. Inte ens en telefonbanken är enkelt för dem.

1 gillning

Då hoppas jag de litar på sin dotter åtminstone lika mycket som på banktjänstemannan.

Lycka till! :smiley:

Obs att föräldern som ska hämta ut dosan måste själv säga tydligt vad den vill. Och den måste också svara tydligt ja på frågan om personen ska använda dosan själv.
Vid tveksamhet kan bankpersonalen neka. Vid nedsatt hörsel som kan leda till tveksamhet och otydlighet kan bankpersonalen neka.
Hoppas det går bra. :sunny::tulip::sparkles:

1 gillning

Fixade precis lite sådana grejer också. En liten irritation dock är att om jag loggar in på deras internetbank för att hjälpa till att betala räkningar så kan jag inte se e-fakturor! Det säger banken är ett avtal mellan betalningsavsändaren och mottagaren så det omfattas inte av några avtal och fullmakter i banken! :confused: Så det ska inte gå för enkelt. Man får väl helt enkelt kolla vad som brukar betalas och ringa alla mottagare och fråga efter fakturor om föräldern för tillfället inte kan ange detta. Sedan kan man ju undra om alla företag och myndigheter lämnar ut sånt till någon som ringer. Alternativet är väl att vänta tills kravbrev kommer på posten.

Se till att inte boka ett “rångivningsmöte”, utan gå dit de få timmar de har allmänna öppettider. Då brukar det vara mycket folk som väntar och banken vill bara få er ut därifrån så fort som möjligt, då får de ingen tid på sig att sälja till dina föräldrar.

1 gillning

Ha ha! Den tiden är förbi. I alla fall hos SEB. Det går inte att komma dit utan att ha bokat en tid.

1 gillning

Ingen tvingar er att ha SEB.

Tur att de inte har e-fakturor då. Tänker att jag blir behjälplig om pappa går bort före mamma. Nu kan hon betala räkningar i alla fall. Hur fungerar autogiro, när pappa som betalar räkningar inte har internetbanken? Där kommer jag inte att kunna hjälpa mamma i dagsläget.
Allt gick över förväntan på banken för övrigt.