Går det att lita på guld/silver?

Hej!

Det här är mitt första inlägg någonsin så communityn får gärna rätta till mig om jag gör eller skriver på ett sätt som för oordning eller inte stämmer överens med regelboken.

Jag är i varje fall lite inne på att köpa guld/silver pga ”inflationsnoja”. Från vad jag hört ska guld/silver i en sämre ekonomi vara en bra tillgång att luta sig tillbaka på.

Har nu sökt runt en del för att se ifall guld/silver likt kontanter går att tillverka och vad jag förstår så går det att i ett labb(typ) tillverka guld men att du med tester och mikroskop kan identifiera ifall guldet är framställt i ett labb eller inte. Men internet är internet och jag är ändå lite osäker på hur det faktiskt är.

Tänker att jag inte kan vara ensam med att ha funderat på det här så räcker ut frågan till den som känner att den verkligen har koll:

Går det att göra ”fake guld” utan att det går att identifiera ”fake” om man kan uttrycka sig så? Hur går forumets tankar kring tillförlitligheten hos guld och silver?

Tack på förhand! :smiley:

Om du med fake guld menar förfalskningar, dvs en sammansättning av andra grundämnen än guld för att efterlikna guld så går de att identifiera men det kan vara svårt för en lekman. Har man inte kunskapen och redskapen är det bäst att köpa från trovärdiga återförsäljare (om det är fysiskt guld vi pratar om).

Om du med fake guld menar att man på syntetisk väg tillverkar grundämnet guld så är det inget man behöver vara orolig för eftersom kostnaden för att göra detta är mångfalt högre än priset på guld. Verkar som att när man gör detta så kan man endast skapa en stabil isotop (enligt wikipedia) så i så fall borde det gå att identifiera men det är gissningsvis kostsamt. Samtidigt är detta scenario irrelevant och priset på guld skulle i värsta fall stabiliseras vid produktionskostnaden, vilket är ett mycket dyrt pris. Det är inget du behöver oroa dig för. Det sker ett visst tillflöde av guld årligen via gruvbrytning, så skulle man hitta en påtaglig fyndighet skulle det teoretiskt kunna påverka priset men det är i praktiken irrelevant.

Guld som investering kan vara vanskligt och man ska nog läsa på en del hur det beter sig finansiellt samt risker innan man ger sig in i att investera i guld (för att ha rimliga förväntningar och vara beredd på framtida scenarion). Är man medveten om dessa skulle man kunna landa på att ha mellan 5-20% i guld men sannolikt ska man inte ha mer än så om man inte heter Eric Strand.

Inte alls säkert att det kommer vara en bra inflationshedge. Är ingen safe haven mot sämre ekonomi heller. Bra klipp att kolla på:

3 gillningar

Tack så jättemycket för dem givande svaren!
Då tänker jag att ca 5-10% av ens investeringar kan vara i ädelmetaller dem närmsta 5åren iallafall. Kanske 60% av dem 5-10% mot guld, för att guld är guld, och 40% i silver för att silver behövs i skapandet av bla mobiltelfoner.
Så är den eneste sättet att vara ekonomisk trygg i alla typer av ekonomier att faktiskt kunna skapa reellt värde? Typ erbjuda tjänster eller produkter som folket och företagen behöver?

Alltid säkraste kortet på guld, det kan inte gå fel.
Siffror ljuger ej, år efter år.

1 gillning

Varken guld eller silver går dock att äta.

1 gillning

Hej och välkommen,

Tyvärr stämmer inte ditt påstående, guld är en volatil tillgång och ”kan gå fel” under tidsperioder över många många år:

Bilder från The Golden dilemma paper:

4 gillningar

Alltså,

Hur Guld framställning i lab skala.

1.Ha en kärnkraftreaktorer.
2. Köp in kvicksilver eller platina.
3. Placera materialet i reaktorern.
4. Efter bombardemang av Neutroner under en längre tid så bildas en mindre mängd guld.
5. Sortera ut det bildade guldet.
6. Sortera ut det icke radioaktiva guldet.

Svårt att se att denna framställningsmetod blir lönsamt under de närmaste 50-100 åren.

Om vi lyckas med den Alternativ framställning via Fussion istället så kommer det vara mycket mer än bara guldpriset som påverkas.

1 gillning

Bara låta inflationen löpa på med tvåsiffrigt så är det snart på 3,2 :clap::clap:

Bästa citatet och bra sammanfattning ifrån klippet:

“If you have a liability due in 2 000 years, gold might be a good way to preserve your purchasing power.“

2 gillningar

Guld gör dig kanske inte rik men du slipper i alla fall bli fattig och guld är en utmärkt inflationshedge samt det enda skyddet vid en monetär kollaps då 10% av portföljen i fysiskt guld räcker för att gå oskadd ut ur den typen av kris.

Att tillverka guld är helt orealistiskt, det förekommer dock falska tackor men i en mycket liten omfattning. De består oftast av tungsten överdraget med en guldbeläggning för att erhålla rätt vikt men är lätta att identifiera med testinstrument. Köper du fysiskt guld från stora välrenommerade guldhandlare är risken för fake gold lika med noll för de testar normalt allt sitt guld.

Guld priset i svenska kronor från 2010.

Behöver nödvändigtvis inte vara sant, beroende på vilka tidsperioder du tittar på. Finns 30 års perioder då guld visat sig vara en mycket dålig inflationshedge, och särskilt dåligt mot oväntad inflation:

Hade mycket hellre valt Lysa bred 100% aktier som inflationshedge än guld. Eller realräntor för den delen.

1 gillning

“Fake” guld eller industriellt framtaget gult kommer inte påverka guldpriset under din livstid. Inget att oroa sig för.

Men vill du köpa fysiskt guld? Det är ju mer för preppers. Vill du bara ha en “inflationshedge” så månadsspara i en guld-ETF, t.ex. så här såg RikaTillsammans nybörjarportfölj ut förra året.

Har du Nordnet kan du månadsspara utan courtage i “WisdomTree Physical Gold”.

1 gillning

Aktier och räntor var katastrof i t.ex tyskland, italien, ryssland när en verkligt allvarliga kriser dök upp under 1900-talets första hälft. Alla som höll aktier eller räntor förlorade i princip allt. De som höll guld och reella tillgångar klarade sig betydligt bättre.

Då får jag vara jätte rädd om min vigselring och några stycken halsband,armband öronhänge i guld och liknande i byrålådan :wink::+1: . Det har samlats på från gåvor under alla dessa år :grin:. Nu fattar jag varför var det så populärt med guldtänder förr i tiden då hade man alltid guld med sig även om man var tvungen fly :wink::+1:. Samtidigt var det också billigt i årsavg ,Gratis :grin:.

Allt som inte kan tvångsförsäljas med inte sällan 50-90+% värdetapp är bra vid kriser. Behöver bara gå till Ryssland 2022 och se hur en aktiemarknad påverkas i krigs-/kristider.

Sedan är det alltid lite att Ryssland har varit jätte högrisk marknad även utan krig. :+1:. Lite annat när man investerar globalt i hela marknader speciellt i demokratiska länder.

1 gillning

Om det blir storskaligt krig kommer du inte kunna investera globalt, då de flesta börser stänger eller förbjuder handel med främmande makt. Stora bolag förstatligas och extrema beskattningar införs.

Är du ryss i ryssland kan du (gissningsvis) inte investera i (motsvarande) Lysa 100% global.

Kan rekommendera boken “The changing world order” av Ray Dalio, där scenarion från 1900-talets första hälft visar hur värdsmarknader påverkades av krigen.

2 gillningar

I så fall finns det knappast så mycket mat i affärerna att man kan handla även om man har råd. Då finns det inga säkra tillgångar. Även fysisk guld hemma är osäkert då man kan bli rånad på det med. Lika kontanter i madrassen :+1:. Då får man satsa på råna grannens källare till att börja med. Sedan går man vidare :wink:. Jag har upplevt ett krig på 90 talet och vet att man kan bli av med huset och allt möjligt det materiella. Ryggsäck och vardagskläder och då är man i ett nytt land ,i mitt fall Sverige :+1:. Om det går så långt att det blir 3 -världskrig hjälper det knappast 10% guld. Då är det överlevnad som gäller :grin: . Då kan man glömma sprida riskerna ekonomisk. :+1:. Inte ens 4 hink principen som hjälper då. :joy:. Därför behöver jag inte läsa historiska böcker då jag och min familj har redan upplevt det live i verkligheten och börjat från början - 0 i livet som 15 årig grabb. Man var överlycklig att man överlevde helvetet.

3 gillningar

Nej 10% guld räcker inte, det är därför man ska ha 20% :wink: