Går det att lita på guld/silver?

Haha. Vad ska du med 20% guld då. :thinking:. Du ska vara glad att du har aldrig upplevt kriget och hur svårt är det behålla kvar sina tillgångar. Guldtänder var farliga (högriskinvestering kompiss ) då man har ännu lättare missta livet :+1:.

Det är väl lättare ändå att gömma ett par guldmynt än pengar på bankkonto eller ISK?

Då får du gräva ned det ganska djupt i jorden och hoppas på att ingen granat ska hitta den och smälla sönder :joy:. Att ha med sig i fickan eller ryggsäcken blir lite svårare att gömma. :raised_hands:

Finns ingen idé att dra resonemang in absurdum. Guld är en bra diversifiering vid krig och konfliktscenarion.

Om det påståendet är sant, varför sköt då inte det reala guldpriset i höjden under 1:a och 2:a världskriget? Gick ju t.o.m. ner under medel dom perioderna:

Antagligen för att det var olagligt att inneha och handla med guld, samt att flera hundra miljoner människor dog under perioden.

Du får gärna hitta en graf över hur europeiska aktier och räntor presterade under perioden.

Hur vet du att guld fungerar bra i stora krig då om du inte har någon tillförlitlig källa som påvisar att så är fallet?

Varför koncentrera sig till Europa när man kan äga globalt?

1 gillning

Jag hänvisade till en bok tidigare. Boken big debt crisis av samma författare är även bra

Du kommer högst sannolikt inte kunna äga globalt, eftersom börser stänger och hårda handelsrestriktioner införs. Testa investera på den Ryska börsen idag (och tänk dig även situationen för en rysk investerare) t.ex…

Madrassen är säkrast som krockkudde :joy:. Guld gillar jag inte alls. Aktier globalt :heart: tils kriget börjar på riktigt. Sedan får man vapen gratis ändå från staten :joy: för att försvara familjen och Sverige :+1:

Har mycket svårt att se ett scenario framför mig där Sverige blir en pariastat och utfryst från den utvecklade aktiemarknaden.

Tror personligen att den risken är så nära 0 man kan komma, särskilt nu när vi snart är med i Nato, och tar hellre chansen till att få den reala avkastningen som aktier ger än att sitta med guldklimpar på fickan. För handen på hjärtat, om vi skulle vara inne i ett sådant krig som du målar upp bilden av (troligtvis fullskaligt globalt kärnvapenkrig där Sverige startat det hela) så kommer jag ge blanka f*n i vad mitt kapital är värt ändå.

1 gillning

Du behöver inte dra resonemang in absurdum du heller… Att handelskrig och olika typer av restriktioner uppstår vid kriser är knappast någonting ovanligt, utan högst normalt.

Guld är bra diversifiering, har ingen motpartsrisk och håller värde över tid. Det är ett bra komplement till t.ex aktier.

Den rådet kan du inte få från Lysa,Avanza,Nordnet. Har aldrig sätt någon portfölj där de rek guld och någon annan ädelmetall. :+1:. Inte många fondrobotar som har guld i portföljen. Men det får vara så som du säger. Blir bra ändå. :+1::raised_hands:. Annars aktier och räntor för att sänka risken rek många. Nästan alla :+1:

Det blir ju absurt när du målar upp scenarion där det som svensk ska få sina globala aktiefonder i utvecklade länder tvångssålda. Vad tänker du själv ska krävas för att det ska krävas?

Håller med om att guldets stora fördel är att det historiskt haft en låg korrelation med aktier, men behöver nödvändigtvis inte vara så i framtiden. Dessutom finns det räntor som har haft liknande okorrelerande egenskaper.

1 gillning

Så om det blir olagligt att ha och handla med guld i kristider, hur ska guld hjälpa mig i kristider?

Vad händer med guld jag redan har? Beslagtas? Tvångssäljas till skitpris?

Man gömmer det för Tengil 🫣

bild

1 gillning

Det hände t.ex i Sverige 2020 att “extremt säkra räntefonder” stängde och pengar låstes in. Det är inget absurt exempel tycker jag iaf.

Hade corona varit en på riktigt farlig sjukdom (inte nästäppa i 1 vecka) så skulle mycket väl börser kunna stänga på obestämd framtid.

1 gillning

Guld håller värde, oavsätt dess legala status. Jag har aldrig påstått att du ska få någon “hjälp” av guldet.

Exakt hur regleringarna gick till minns jag ej och har inte möjlighet att hänvisa just nu. Finns bra wikipedia-sidor och dyl. att läsa.

1 gillning

Jo visst, att börserna håller stängt någon månad är ju något man kan räkna med när extraordinära händelser sker, bara titta på 9/11. Men det är ju en väsentlig skillnad mot att man skulle få alla sina utländska tillgångar frysta för all framtid och därmed bli värda 0, ala ryska oligarker. Men visst, är man väldigt orolig för det scenariot ska man nog inte äga aktier.

1 gillning

Ja den som tror att västerlandet aldrig någonsin kommer hamna i krig eller kris ska troligen inte äga guld :+1:

Bäst att inte äga något alls, då har man inget att förlora :thinking:

1 gillning