Får satsa rubbet på dogecoin, det får bära eller brista!

Tack Thomas!
Hur vet du att detta är sättet som guld framställs på? Äger du själv guld och vartifrån kan man på bästa sätt köpa guld/silver om man nu får för sig det?
Tack så mycket för svaret!
Om man nu skulle få för sig att köpa ädelmetall fysiskt, har du förslag på några specifika välrenommerade guld-/silverhandlare?
Gammal och bra tråd av Guldfeber att läsa om du vill köpa fysiskt guld:
Tack @Johann !
Okej, så den punktlistan som @Thomas86 bidrog med är troligtvis ingen process som kommer se enorm utveckling de närmsta åren?
Alltså det känns ju som guld-ETF är betydligt enklare! Det är dock lite kul att se vad andra tycker och tänker samt hur man faktiskt gör för att äga och tillslut hålla i sitt eget guld.
Beror på hur mycket du ska köpa för.
Guld har i alla tider visat sig vara den bästa valutan och en oöverträffad värdebevarare, och det finns flera övertygande skäl bakom detta påstående:
- Historisk Konstant: Guld har bevisat sin förmåga att behålla och öka sitt värde genom århundraden. Sedan antiken har det varit ett universellt erkänt medel för handel och värdeöverföring. Många andra valutor har kommit och gått, men guld har stått starkt.
- Begränsad Tillgång: Guld är en ändlig resurs som inte kan skapas i obegränsade mängder. Detta motverkar risken för inflation, vilket är en av de största utmaningarna för moderna fiatvalutor. När regeringar trycker mer pengar i ekonomin, kan värdet på dessa pengar minska. Guldens begränsade tillgång bevarar däremot dess värde över tid.
- Världsomspännande Acceptans: Guld är universellt accepterat över hela världen som ett värdebevarande medel och en valuta. Det har ingen geografisk eller politisk gräns. Detta gör det till en pålitlig enhet för handel och investeringar över alla nationella och kulturella gränser.
- Säker Tillflyktsort: I tider av ekonomisk osäkerhet, som under finansiella kriser eller geopolitisk instabilitet, har guld visat sig vara en pålitlig säker tillflyktsort. När andra tillgångar minskar i värde, tenderar investerare att fly till guld för att skydda sina tillgångar och kapital.
- Historisk Precedens: Historien har visat att när andra investeringar sviktar, har guld fortsatt att öka i värde. Det har agerat som en buffert mot marknadsfluktuationer och valutadeprecieringar. Detta gör guld till ett tillförlitligt val för att balansera portföljer och skydda förmögenhet.
- Industriell Efterfrågan: Utöver dess roll som valuta och investering, har guld även en mängd industriella användningsområden. Det används inom elektronik, medicin och andra högteknologiska sektorer. Denna stabila efterfrågan hjälper till att stödja guldets värde även i tider av ekonomiskt avbräck.
Sammanfattningsvis är guld den bästa valutan på grund av dess historiska beständighet, begränsade tillgång, globala acceptans, säkra tillflyktsort i osäkra tider, bevisad prestation i investeringsportföljer och dess mångsidiga industriella användning. Det är inte bara en valuta; det är en symbol för stabilitet och rikedom som har med tiden visat sig vara oslagbar.
Momsen på silver gör spreaden för stor och blir med det ointressant.
Inflationssäkrast idag är att köpa en Porsche 911 2014-2023
Tycker du kan lägga till lite guld om du vill sänka volatiliteten i din totala portfölj.
Du får även lite exponering mot USD, om de är en fördel eller inte beror på hur portföljen ser ut i sin helhet.
Ca 15% per år räknar jag med på guld, med i mina ögon relativt låg risk.
Risken att guld dyker för att någon kan tillverka de är inget jag går och funderar på. Men du har ju inte enbart guld heller så hela portföljen dyker inte om så skulle bli fallet
Guld är en ok tillgång att diversifiera i, men det är ingen riskfri tillgång.
Xetra Gold (4GLD), som jag har, tappade 30% i värde från toppen 2012 till botten i slutet av 2013.
Den som köpte på toppen 2012 fick vänta till 2019 innan den gick på plus.
Jag ligger på plus i mitt guld-innehav, så jag tog hem vinst på 10% förra veckan, men det mesta i innehavet har jag kvar.
Nu när ai hittar och skapar nya material osv är det bara en tidsfråga innan man kan skapa syntetiskt Guld som man inte kan urskilja från naturligt förekommande guld?
Som jag förstått det, det man gör enligt artikeln är inte att skapa nytt guld från något annat ämne, man bara arrangerar om strukturen på befintligt guld så att det får andra egenskaper.
Att skapa “nytt” guld från andra ämnen har tydligen gjorts i små kvantiteter genom att bomba andra material med kärnpartiklar, dock till enorma kostnader och det kräver kärnreaktorer eller partikelacceleratorer. Det är inte kommersiellt gångbart att framställa guld på detta sätt i större kvantiteter.
Ja men tänk om 10 år med ai. Då har man löst det där (;
Marknaden verkar tro mer på guld än på AI-aktier för tillfället. Jag också. Men efter den senaste dippen är det kanske bra läge att investera i AI. Du får köpa in dig om du tror på det.
https://rikatillsammans.se/forum/t/trumps-tullar-mot-omvarlden/96653/1173
Nej det har man inte. Lika lite som AI kommer lösa att planeterna kommer börja rotera baklänges.
Folk verkar ju seriöst tro att all grundläggande fysik kommer slitas upp p.g.a. AI. Luktar bubbla lång väg.
AI är ganska bra på att bryta sig ut ur simulatorer. Man ser ofta att de använder hack när de körs i fysiksimulatorer för att lösa sin uppgift på fusk-sätt.
Vad är det som säger att den inte kommer hitta något sätt att bryta sig ut ur simulatorn som är verkligheten? Sedan är det bara att vända så det blir minustecken framför planeternas riktning.
Därför att i verkligheten krävs det absurda mängder energi på rätt ställe. Det finns ingen ens rimlig chans att den fysiken som dikterar att det krävs sånna absurda mängder energi är så fel att AI kommer kunna hitta ett fel i den fysiken eller kunna frambringa en metod som gör den mängden energi tillgänglig.
Det finns fysik som är så fundamental och känd att sannolikheten att det kommer ändras/hitta andra sätt m.h.a. AI är mer eller mindre noll.
Elflyg med batterier stora som dagens normala passagerflyg kommer aldrig existera på längre flygningar. Fysiken och grundämnen som finns säger totalt stopp. AI kommer aldrig kunna ändra det.
Att någon metod är fantastisk på att behandla information betyder inte att metoden har någon större betydelse i alla andra sammanhang.
(Det var ett skämt om simulation theory
)
Med dagens batterier eller framtida batterier? Det finns gott om exempel inom fysikens lagar på mycket mer energität energiförvaring än dagens batterier, varför skulle en AI eller kreativa människor över några hundra år inte kunna upptäcka något liknande?
Med alla teoretiskt möjliga framtida batterier.
Jajamen men det finns inga ämnen kvar (periodiska systemet är fullt) som kan göra bättre batterier än en viss gräns (tror det var runt 2-4 gånger dagens energidensitet för Scandium och syre).
Dessa räcker inte för att göra flygplan i den storleken och flygsträcka.
Poängen är att det finns en hel del naturlagar som vi idag vet så exakt att de sätter hårda gränser. Gränser som inte kommer ändras oavsett hur mycket man vill.