Detta verkar ha missats. ![]()
Edit
Har ändrat lite i första inlägget, då flera nu missat den aktuella frågeställningen under 2026. ![]()
Detta verkar ha missats. ![]()
Edit
Har ändrat lite i första inlägget, då flera nu missat den aktuella frågeställningen under 2026. ![]()
Pralinspåret låter ju svinkul! Jag köper gärna första asken när ditt bolag startat! ![]()
jag jobbar som konsult och hade en kollega på mitt förra jobb som var sjukskriven på heltid och han fick jobba 12,5% för FK, så han höll på med ett in-house projekt så han var på plats ~1h om dagen och grejade lite. Så jag vet att det är möjligt, frågan är om man får göra det under eget ab?
Det är dock inte ok för FK att driva företag som fullt sjukersatt, ens på 5h per vecka. Tyvärr.
Miljökontoret höjde också avgiften jättemycket för två år sen, så fick avregistrera mitt kök. Det ihop med de höga priserna på choklad gjorde att jag gick rejält minus på hobbyverksamheten.
Så chokladpysslet är mer på ”skapa godsaker till vänner och grannar” stadie numera.
Det är ju trist i din situation och kanske en begränsning för en del andra.
Å andra sidan känns det väl fullt rimligt att någon som bedöms vara för sjuk för att jobba och vars uppehälle bekostas av skattebetalarna, inte ska agera entreprenör?
Fast 5h jobb är ok, så ändå konstigt, tycker jag.
Speciellt med min erfarenhet av att driva företag.
Idag finns många sätt att driva företag som inte kräver så mycket tid, så det är också en förlust för samhället i stort. Då en öppning troligen skulle leda till minskat ersättningsberoende och förbättrat mående för individen.
Har tyvärr ingen klok input här och min begränsade erfarenhet av FK är att det är lite av ett minfält då man kan göra helt rätt enligt den info dom själva gett och sedan ändå åka på represalier.
Men det jag egentligen ville säga är att du är sjukt cool som fortsätter leta och försöka hitta sätt. Jag är väldigt imponerad! ![]()
Läst TS och tråden. Mitt råd är att vara vatten, alltså följsam och samspela. Inte börja rota i vad som kan leda till oönskade friktioner. Då många som har det värre blir nekande ersättning. Sedan förvånas vi över hur cirka 5 timmar i veckan efter skatt skulle ge mer i plånboken än smartare matlagning strategier, inköp och sluta prenumerera på olika tjänster som tillhandahålls gratis, som Spotify, filmkanaler/streming, samt mer än halvera internet kostnaderna.
Vill inte göra mig lustig på någon annans bekostnad, men oftast finns lösningen runt hörnet och inte hos FK.
VSOMM
Du verkar missat en vital del av varför jag önskar utnyttja den arbetsförmåga som jag har. Det är mycket möjligt att jag går back på att jobba 5h per vecka, jämfört med idag.
Skrev detta för tre år sen.
Det är den jag saknar mest.
Sen, varför antar du att jag har utrymme att spara in mer på mina vardagskostnader än jag redan gör?
Jag har två streamingtjänster, betalar 150kr i månaden för internet, lagar i princip all mat från grunden, har ingen bil, inga dyra hobbies och är barnfri.
Sen är min frågeställning om någon har personlig erfarenhet av jobb som sjukersatt. Vilket du verkar sakna, då du undvek att svara på den frågan.
Jag har haft att göra med FK i 23 år, jag är fullt medveten om deras regler och nycker. Jag vet också att alla har laglig rätt att jobba 5h per vecka, med full sjukersättning. Så jag bortser från ditt råd att agera som en död fisk, för det låter väldigt deprimerande.
Precis så, varit där, gjort det och hitta andra lösningar på social närvaro. Vi har redan levt det livet du påtalat och tycker mitt inlägg är helt rimligt.
Död fisk kära du får stå för dig ![]()
Önskar dig en trevlig helg ![]()
Synd att du inte har några svar på det jag faktiskt frågade om.
Jag har flera fina vänner och har turen att ha en bra familj. Men att ha ett sammanhang i en jobbmiljö är något jag saknar.
Så jag hoppas några fler har rätt erfarenheter eller känner någon som har. ![]()
Har fått två fina DMs!
Stort tack för det, men det är ännu flera frågetecken kvar.
Så mitt spanande fortsätter. ![]()
Du har ingen i din närhet som vill stå på företaget medan du gör dina 5 h då?
Tyvärr inte. Hade hopp om att min bror skulle starta företag, men han valde att bli konsult i stället.
Har börjat skicka ut förfrågningar till företag nu, så får se om någon visar intresse.
Förutsätter att det lär ta lång tid att hitta en som tackar ja.