Går det ordna ett miniarbetsliv? 5h/vecka jobb med 100% sjukersättning

Vet du mer kring vad det innebär? Är troligen för konflikträdd för att konfrontera fuskande 20-åringar. :sweat_smile:

2 gillningar

Kolla! Min gissning är att man är minst två vakter. Sen sker ju tentor oftast via datorer nu för tiden. Vet inte hur stor möjligheten är att fuska.

3 gillningar

Jag har själv varit ordförande för en ideell förening med ett kansli. Jag har även varit medlem i eller varit volontär i ytterligare ett antal föreningar med tillhörande kanslier. Dock ska det sägas att ingen av föreningarna handlat om idrott eller vänt sig till ”en bredare allmänhet”. Medlemmarna och intressenterna var främst nördar med ett särskilt intresse för verksamheten. Att det skulle ha funnits några ”jobbigheter” kopplade till kanslistrollen uppfattade jag aldrig.

Det här är alltså denna sorts föreningar som varit ”min grej” mer eller mindre alltid.

1 gillning

Jag hamnade troligen i helt fel förening, det var många problem i de flesta delarna av verksamheten.

Tror det finns arbetsplatser där jag är av större nytta och med mindre ”spindel i nätet” uppgifter än just i en kanslistroll. Behöver ha enkla, tydliga arbetsuppgifter i en trygg arbetsmiljö.

Som tur är så är vi alla olika. :blush:

2 gillningar

Tidningsbudet brukar beh ersättare på söndagar. Ev kan du ta hand om något villaområde med din brumbrum, men du måste vara morgonpigg!

1 gillning

Jag är inte så morgonpigg! :sweat_smile:

1 gillning

Ja, jag antar att det skulle handla om att ”komplettera” en befintlig funktion. Att vara ensam blir nog generellt svårt, oavsett uppgift.

1 gillning

Väcker lite liv i denna tråd igen.

Undrar om det finns någon på forumet, eller som känner någon, som jobbar eller har jobbat max 5h per vecka som 100% sjukpensionär?

Vore skönt att ha någon att bolla mina funderingar med, då det är svårt att hitta information online.

Det är ok att skicka DM, om man vill hålla sig anonym.

Har som mål att nysta mer i att möjligheterna att hitta ett lokalt minijobb närmsta månaderna.

5 gillningar

Du får nog börja med att lista ALLA dina randvillkor först, för läser man tråden dyker det ju upp nya hela tiden. T ex att du är konflikträdd, morgontrött, inte klarar när många pratar samtidigt, vill ha enkla arbetsuppgifter, trygg arbetsmiljö osv osv. Formulera riktigt tydligt vad du klarar att göra, inte bara hur mycket, så blir det nog lättare.

:heart:

1 gillning

Förtydligande.

Jag har flera arbetsplatser och typer av jobb klarlagda som kan passa. Så behöver inga jobbtips.

Behöver mer information kring främst erfarenheter av FK regler i denna typ av ärenden och även hur en liten, ny, lön påverkar nivån på mina livräntor. Så jag vet vad jag bör ta i beaktning.

Därav efterlysning av personer med upplevda erfarenheter av denna typ av anställning. Annars blir det mest en välmenad gissningslek.

Menar du att det blir mindre gissningslek att höra anekdotiska erfarenheter från folk som befinner sig i snarlika, men inte identiska situationer, än att faktiskt få FK att ge ett tydligt svar på vad som gäller i ditt specifika ärende?

Tack för trevligt inlägg! :wink::see_no_evil_monkey:

Jag har självklart kontaktat FK med mina frågor. Men som med det mesta som FK levererar till svar så är det luddigt, som bäst.

Likaså mina försäkringsbolag som hanterar min livränta.

Så ja, jag vore tacksam för att komma i kontakt med personer som varit i liknande situationer.

För de lär ha mer erfarenhet än mig och bevisligen andra i just detta ämne.

Så hoppas någon dyker upp! :crossed_fingers:

3 gillningar

Vassego

Låter körigt. Lycka till att få klarhet.

Har också upplevt att FK har svårt att svara om sina regler. “Har du ett öppet ärende?” Nej! Jag vill bara veta vad som händer om en viss situation inträffar..

1 gillning

De är jätteknepiga. För mig är det ok, men trist för arbetsgivare som inte vet innan vad som gäller.

3 gillningar

Finns det någon annan än FK som skulle kunna veta? Typ fack, konsult, jurist eller så? Typ vem annan än FK skulle man kunna ställa frågan till?

2 gillningar

Jag har även mejlat Neuroförbundet med ungefär samma frågeställning som här. Men har inte fått något svar än. Gissar att det kan dröja lite, då det är semestertider. Det är det förbund jag är medlem i, så kändes som ett lämpligt ställa att vända mig till.

Men minijobbare är ovanliga, tror jag läste någonstans att det handlar om ett par tusen i Sverige som har en liten tjänst som fullt sjukersatt.

Så det är lite som att leta efter en nål i en höstack.

1 gillning

Det är en stor brist och även rättsosäkert att man i Sverige inte kan få ett rakt svar av myndigheter när man vill göra rätt.

13 gillningar

Många av oss håller inte med. Jag tycker att det är superjobbigt. Och jag har en ändå en hjärna som typ låter mig arbeta heltid (med kollapser då och då), inte fem timmar i veckan som Melwa.

2 gillningar

Enklast är väl egentligen och ta telefonen i handen å ringa runt till en massa företag i nejden, säg som de är.. Anser företaget att de kan va bra att ha en person som man kan “nakitera” 5h i veckan på diverse uppgifter som ingen annan har 5h tid att fundera på, så har du jobb. :grin:

Det finns massor av småjobb som aldrig blir gjorda endast av orsaken att ingen har tid, ork eller lust att ta tag i dem.. dessa småjobb är ofta också något som inte spelar någon roll om de blir klart imorgon eller om 3 månader.