Går det ordna ett miniarbetsliv? 5h/vecka jobb med 100% sjukersättning

Tack. Man försöker fokusera på vad man kan jobba med som inte tar mer än det ger. Hoppas du hittar inspiration för nästa steg också.

MvH Maria

4 gillningar

Kanske något som Yepstr hade passat dig! Där man kan lägga upp när man kan jobba och så bokar någon in dig för jobb! Vi har bara använt det för barnvakt. Har inte utforskat, men kanske man kan använda det till annat?

1 gillning

Visste inte vad Yepstr var, då kikade lite. Om det finns något motsvarande för oss över 24 år vore det kanske ett alternativ.

Någon som vet om liknande upplägg för vuxna?

Vet ej vad de har för åldergräns eller hur gammal du är, men Veteranpoolen kanske? Är ju inte en giggtjänst på samma sätt men som jag förstår det är det enkelt att ta mindre uppdrag och tacka nej till jobb när det inte passar.

2 gillningar

Jag är född 81, så lite äldre än 24 och lite yngre än 65. :wink:

2 gillningar

Tusan också :joy:

1 gillning

Men jag googlade lite, finns en del gigappar för vuxna där det går att söka jobb och lägga ut en profil. Så ska kika mer på det sen när beslut tagits om sjukersättning.

Tack för tips! :blush:

Kanske dags att damma av mitt Linkedin konto, där kan jag specificera mina förutsättningar och önskemål om minideltid. Men avvaktar där också tills beslut tagits.

5 gillningar

Jag skulle absolut gå på pralinspåret och försöka kolla upp reglerna. Där kan du påverka både arbetstid, uppgifter, ersättning och allt annat.

Om inte FK ställer till det så kör AB. Vet dock att FK:s system kan klaga om det dyker upp i register att du är styrelseledamot eller suppleant. Den gjorde det för något år sedan kring a-kassa.

4 gillningar

Jag hade faktiskt en bekant som hade exakt detta jobbet. Han gick i pension och saknade det sociala väldogt mycket + skadade inte med lite mer pengar.
Han tog helt enkelt jobb på ett kontor som behövde en bemannad reception under lunchtid. Dvs han avlöste ordinarie personal 1 timme per dag så de kunde äta i lugn och ro. Han fick prata med kunder mm och var helnöjd. Det blev ju också något att hänga upp dagen på såklart

5 gillningar

Ska kolla upp reglerna ordentligt, jag är lite övernoga med att göra rätt, då det kan strula ihop sig rejält med FK annars.

Lutar helt klart åt AB, då det känns minst riskfyllt för min privatekonomi i övrigt. Min kusin har ett litet AB, så ska höra med hen i sommar kring tips och tänk.

4 gillningar

Kul jobb!

Jag bor ju extremt nära ett nybyggt företagscenter, så går säkert att knyta kontakter där.

Vore kul annars att hitta en billig skoboxlokal för en minibutik, som kunde ha öppet ett par timmar i veckan. Men tror de är svåra att hitta och ganska dyra.

Men kanske går att prata ihop sig med någon lokal butik som kan hyra ut ett hörn! :thinking:

3 gillningar

Pillar in en fråga här, då den berör min ansökan om sjukersättning.

FK ringde precis och jag pratade med en trevlig handläggare som hoppade in tillfälligt för min ordinarie handläggare. Han hade upptäckt att min SGI inte räknats upp de senaste åren och frågade om när jag hade en anställning senast.

Jag hade kollat upp det i förra veckan, då det fanns en fråga om det i ansökan för sjukersättning.

Så kanske att FK betalat ut lite för lite varje månad sen 2018.

Han visste inte hur lång tid det skulle ta att utreda och om hur FK gör, men kanske att jag får en klumpsumma, om jag har lite flyt.

Någon som hört talas om något liknande och vet hur de går tillväga?

6 gillningar

Kanske inte passar alls men i min ort finns flera aktiviteter som skulle ta emot din hjälp med öppna armar:

• kiosken på IP
  • trädgården vid hembygdsgården
  • biljettluckan på lokalteatern
  • kaffeserveringen på konstutställningen

Etc
Etc
Etc

4 gillningar

Lite läskigt att ansöka om jobb, även om det är på få timmar per vecka. Det läskiga är att FK och co kanske säger nej, efter att jag fått ett ja.

Men trots allt, så har jag ändå skickat ut min första förfrågan och de sa kanske. Det beror lite på hur vinterns budget ser ut, så besked kommer troligen i början på december. :crossed_fingers:

Vilket passar ok för mig, då borde i alla fall merparten av FK logistiken vara klar från min sida.

Säger de nej, får jag fortsätta att kontakta fler på min lista. :raised_hands:

11 gillningar

Önskar dig lycka till @Melwa :heartbeat:

6 gillningar

Håller tummarna!

2 gillningar

Tack så mycket! :raised_hands:

1 gillning

Min spontana idé är att undersöka möjligheten att arbeta för någon förening. Det finns många ideella föreningar med begränsad ekonomi men som ändå får in vissa bidrag. Där skulle finnas en öppning för att sköta kanslisysslor som att svara på mejl, administrera vissa register, hålla ordning på lokalbokningar och sådana saker.

Tentavakt om du bor i närheten av universitet?

4 gillningar

Kommer aldrig jobba som kanslist igen, svinigaste jobbet jag haft och då har jag ändå jobbat med att städa toaletter och som telefonförsäljare.

Kanslist = den som får ta all skit från missnöjda tränare, föräldrar, deltagare, ledningen och servicepersonal.

Så nej tack! :grimacing::see_no_evil:

2 gillningar