Har jag 8 mille i guldtackor får jag en inflations hedge och 100% garantipension. Med samma belopp investerat på ISK kontot får jag 0 kr i garantipension. Tankar om detta?
Garantipension påverkas ej av din förmögenhet på ISK eller liknande. Den är helt styrd av din allmäna pension. Du tänker nog på bostadstillägg,
Precis.
Bostadstillägget påverkas av ISK, men troligen inte av guldtackor eller guldsmycken, enligt en nyare dom.
Är osäker på om det var smycken eller tackor, men bör vara liknande.
Kan också vara problematiskt att ha sina tillgångar i ett tillgångsslag. Vad händer om guldet slutar ha den tjurrusning vi sett och istället underpresterar under överskådlig tid? inte helt osannolikt…
Har du dessutom flera miljoner i fysiskt guld blir problemet säkerhet, du kan inte ha det hemma. Samt när det ska avyttras i så stora mängder, hur gör du då? inte så att du går till banken och tar ut ett par kilo guld och traskar någonstans med det för att sälja det?
4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Vart kommer detta ifrån?
Länka istället för att bara klistra in en bild.
Det stämmer inte. Det som påverkar garantipensionen är endast antalet år man har bott i Sverige (det krävs 40 år, annars får man en lägre pension) samt inkomstpensionsrätterna.
Du ser ut att ha blivit indragen i någon AI-hallucination. Bättre att du går direkt till källan och läser om hur garantipensionen varken är behovsprövad eller begränsad av förmögenhet, utan enbart baseras på hur stor inkomstpension du arbetat ihop (samt år i sverige) Garantipension - om du har låg pension | Pensionsmyndigheten
En fundering, försöker någon sälja guldtackor till dig?
De skärmdumpar du delar är rent påhitt, så något är helt klart lurt.
Seriöst, pratar vi bostadstillägg och garantipension här inne eller har jag missuppfattat tråden?
Det ska man väl få och begära först när man använt alla sina andra tillgångar…
Jag tror TS pratar om garantipension, men att någon matat hen med felaktig information.
Det stämmer inte ens om man skulle blandat ihop bostadstillägg och garantipension. För man får ha kapital upp till 100 000kr och därutöver trappas bostadstillägget ner. Men hänsyn tas till boendekostnad och inkomst utöver kapital, så man får räkna på det. Man kan äga sitt boende och möjligen också guld och ändå få bostadstillägg.
Men garantipension får man oavsett om man har 5kr på kontot eller 5 miljoner kronor på kontot. Om man inte når upp till ok nivå på sin egna pension.
Bostadstillägg behöver man ansöka för att få.
Men tror någon lurar trådskaparen med påhittad information. Kanske AI, kanske bedragare eller någon med dålig koll.
Det där är rent hittepå
Inkomstpension, tilläggspension, änkepension och pension från annat land minskar garantipensionen.
Inget annat. Läs mer hos Pensionsmyndigheten. De borde veta typ ![]()
Äldreförsörjningsstöd påverkas av huruvida man har tillgångar eller ej, men det är ej detsamma som garantipension.