Gått ner ca 18k på min globalfond, sälja?

Mitt kapital har gått ner ca 18k på min Avanza Global fond i år. Är inte i något behov av pengarna just nu.
Det är ett långsiktigt sparande. Men man blir ändå säljsugen. Vad göra?

1 gillning

När behöver du pengarna?

Nej, inte sälja. Sluta logga in istället.

18 gillningar

Låt det då vara långsiktigt och sälj inte. Om något, så köp extra istället.

4 gillningar

Själv ligger jag bara 400-500 tusen back i år :grin:. LF Global indexnära. Långsiktigt följer jag global index både upp/ned :+1:. Så brukar livet se ut på börsen om man vill bli långsiktig vinnare. Det är så i alla sporter. Man vinner inte alltid. Ibland förlårar man men det är bara låta det vara i fred då brukar det ordna sig. Automatisk månadssparande och gör något annat roligare under tiden :+1:

8 gillningar

Du ska bli köpsugen istället :smile:

4 gillningar

Det tar ett tag, men sitter man i en bra båt blir säljsuget ett köpsug.

2 gillningar

Det blir så tyvärr. Ju tyngre portföljen blir brukar det bli mer i pengar vid nedgångar. Det var bättre förr när man hade bara 200 tusen på börsen. 10% ned blev bara 20 tusen back,inte lika jobbigt :grin::joy::+1:. Det fick man rätta till bara på 2 mån med månadssparandet :rofl:. Man får räkna lite att man fick +31% förra året och senaste 10 års avkastning. Nu ska man bara betala tillbaka lite för att få en jämnare kurvan :wink::+1:. Det blir svårt få +30% på börsen varje år. Eller hur @Yztla ?

6 gillningar

Liknande siffror här. Räddas an någon fond och sänks av nå’n annan, så snittet är runt LF globalindex ändå. Det enda jag gör är väl att hoppas på en halvtydlig indikation på när det är läge att dunka in det som går att avvara istället. :smiley:

2 gillningar

Snacka för dig själv, jag sitter på swedish match i min lekhink :joy: :joy: :joy:

4 gillningar

Då låter min bitcoint-investering bättre. På den har jag bara förlorat någon tusenlapp i år.
Obs: viss förekomst av ironi :rofl:

On topic: Varför ska man sälja global index bara för att det gått ner? Då är det ju bättre att köpa nu när det är billigare än det var tidigare när du köpte? Tyckte du det var en bra idé då till den värderingen, så borde det ju vara en ännu bättre idé till denna nya lägre värdering? I synnerhet nu när du säger att du har lång horisont kan jag verkligen inte förstå hur du inte snarare vill köpa nu till dessa lägre priser.

1 gillning

Tack för input.

Tvärtom borde du bli köpsugen. Ett lägre pris på marknaden en stund är positivt då man kan köpa med rabatt. Ett högre pris är negativt i alla situationer förutom när man avser att sälja. Många tänker helt baklänges här. Har investerat omkring 70 k extra än så långt. Sjunker marknaden mer så köper jag ännu mer :slight_smile:

2 gillningar

Jag har alla mina “extrapengar” i global indexfond och skulle aldrig komma på tanken att sälja på minus.

Förstår ej. Varför skall du sälja om portföljen gått ned?

Säljsugen? Va, näää… Försök skapa lite utrymme att spara ännu mer, lite i taget… Man borde öka sparandet när det går neråt om man har möjligheten…

1 gillning

Jag är ca 2.5 mkr ner sen årsskiftet. Men fortfarande upp jmft med för ett år sedan, och kraftigt upp över de senaste tre eller fem åren.
Funderar inte alls på att sälja, fortsätter istället att fylla på så mycket jag kan varje månad.

4 gillningar

Själv har jag till och med avslutat Netflix & Youtube Premium för att spara lite extra på börsen istället. :joy:

3 gillningar

Mina har gått ner en bra bit över 600K från toppen. Skulle aldrig komma på tanken att sälja nu. Ligger fortfarande på en 20% plus ”sedan start” och passar på att handla mer.

Jag slutar logga in när jag får för stora förluster sen tar det 1-2 månader innan jag loggar in igen :zipper_mouth_face:.

Men idagsläget ligger jag bara -10% i år som blir ett sexsiffrigt belopp så har inte kommit till läget att jag slutar logga in än, krävs nog 10% ner mer.