Hej! Jag har är i trettioårsåldern, nybörjare på börsen men har lyssnat på rikatillsammanspodden i ett par år. Den ekonomiska strategin jag landat i med stor influens från podden är att månadsspara i indexfonder på lång sikt för att bygga en ”pengamaskin” och inte försöka tajma marknaden eller handla med enskilda aktier. Jag upplever att jag är trygg med den strategin, att jag verkligen sparar långsiktigt och har tillräckligt med buffert säkert på bankkonto. Nu kommer vi till mitt dilemma. I december fick jag en stor gåva av en släkting i form av aktier på ett ISK. Min första tanke var att sälja dessa och investera pengarna enligt min strategi i indexfonder. Dock gjorde jag inte detta direkt och när jag loggar in på Avanza nu några veckor senare har värdet fallit med 29%! Hur skulle ni tänka kring att ”sitta still i båten” och inte säljs på botten, jämfört med att följa min strategi? Skulle ni avvakta eftersom jag egentligen har tiden på min sida eller kanske sälja lite i taget? Känner mig stressad av att värdet fallit så pass mycket och denna gåva har vänt det jag trodde jag visste om min sparstrategi upp och ner. Stort tack på förhand för alla tips och reflektioner.
Vilka aktier är det som har fallit 29% i år? Då blir det lite lättare svara på din fråga
. Felet var att logga just nu vid fel tillfälle
. Du skulle väntat när börsen vänder upp och kolla om några år ,det har du tid med då du är så ung 

. Du har ändå 71% vinst då du du fick ändå de gratis. Man får se det så när börsen faller 
Svårt att säga, beror ju även på vad det är för aktier och hur många olika bolag och branscher, tänker jag. Om de är diversifierade kan det kanske vara lugnt att sitta still i båten och vänta. Om det är få aktier i små bolag som du inte heller direkt tror på är det väl bättre att sälja och lägga pengarna i bolag eller fonder som du tror på?
Skulle nog sitta still, utan att vara insatt i bolagen, men är ju stora bolag inom flera olika sektorer.
Det kan funka långsiktigt men du ska vara medveten att alla fyra är ganska högrisk aktie då de har rusat iväg ordentligt senaste 3-5 år. När börsen faller då får sådana aktier ganska mycket strik.
Om jag fick de i present hade jag sålt de nästa dag 
. Om det var investor,industrivärden,lundberg,kinnevik hade jag behållit de så länge jag lever 
. Om det är inte så jätte mycket pengar i de kan du lika bra behålla det och vänta på lite ljusare tider på börsen
.
Annars med rena aktier är det lurigt speciellt om det är inte stora investementbolag aktie 
Hur aktierna gått sedan du fick dem borde inte ha någon betydelse för ditt beslut. Det du behöver ta ställning till är om du tror att de kommer gå bättre eller sämre än dina indexfonder under den närmaste framtiden.
Om du istället hade fått pengar av motsvarande värde som aktierna har nu - hade du köpt aktierna?
Kanske kan hjälpa att tänka på det så istället. 
Jag hade rivit plåstret direkt och följt min strategi.
Jag skulle tänka att det var just en gåva. Så behåll gåvan. Spara den långsiktigt och se vad som händer. 
Bara för att det är en kapitalgåva innebär det inte att det slutar vara en present. Om du får en airfryer av svågern, springer du genast till pantbanken för att realisera en slant att peta in i dina indexfonder?
Jag hade låtit aktierna vara och inte räknat in dom i mitt sparande.
Om min släkting hade en känsla för just dessa aktier hade jag sparat dom och “kastat bort” koden under en period. Du är ish30 idag. Säg att dom här aktierna raketar på femton-tjugoårs sikt. En av dom innehaven hade gjort mig ekonomiskt oberoende, men i min pengamaskin hade dagens överföring av medel inneburit en högst oansenlig ökning. Någon gång kan ska man sälja av aktier och konsumera eller köpa indexfonder för stålarna, men ha inte så brådis.