Hej,
Någon som har lite input att ge till följande scenario:
Ett syskon till mig (ensamstående och utan barn) vill ge mina två minderåriga barn en gåva/förskott på arv men vill att det ska stå under min förvaltning. Är det ett straight-forward case, eller krånglar det till att jag ska stå som särskild förvaltare?
Om givaren dessutom vill att barnen/förvaltaren ska få röra dessa pengar innan dom är myndiga/förvaltning löper ut, vad gäller då?
Detta kanske är icke-frågor, jag vet inte, men jag tänker att någon i communityn vet säkert
Om ett barn har tillgångar som sammanlagt överstiger åtta prisbasbelopp (57 300 kr x 8 = 458 400 kr för 2024) får föräldrarna inte förvalta dessa fritt. Pengarna ska placeras på ett bankkonto eller investeras i fonder eller i vissa obligationer. Vill föräldrarna placera i aktier eller andra värdepapper krävs det att överförmyndaren godkänner det.
Föräldrarna ska lämna in en förteckning över barnets tillgångar till överförmyndaren. Dessutom ska föräldrarna lämna årliga redovisningar över förvaltningen till överförmyndaren.
Tack för svar SNS. Jag borde förstått ha lagt till summan det rör sig om, det är 200 000 kr per barn och allt annat sparande till barnen står i mitt namn, så dom kommer ju då under summan som kräver överförmyndare.
Tack Larzon, en pragmatisk tanke. Den ska jag tala med syskonet om. Skulle ett gåvobrev fortfarande behöva utformas eller får man ‘ge’ varandra pengar hur som happ som syskon utan att bank eller andra reagerar? (jag tänker att dom ju numera är skyldiga att vara väldigt uppmärksamma på ev penningtvätt etc)
Då gränsen för skattefritt ISK snart höjs till 300 000 kr så är det lika bra att sätta in 200 k på respektive barns ISK. Vad gäller gåvobreven är det straight forward
Du skrev att barnen skulle få tillgång till en del av pengarna innan de är myndiga. Grundregeln är att omyndiga inte får förvalta sina egna pengar. Men det finns många undantag. Bankföreningen har information om detta.