GBP till SEK | flytta pengar från England till Sverige

Hej , har en fundering kring engelska Pund /Sek., ok tänkte om ni har några tankar om det🙂
Jag har nyss kommit hem till Sverige igen efter att ha bott i England med min engelsk fru 1 år, tanken var att bo där, men deras arbetsvisum har blivit väldigt svåra att få efter Brexit, speciellt den senaste tiden.
Så därför flyttade jag och min fru till Sverige istället, och i samband med det så sålde hon sitt hus i england…
Vad tror ni om Pundet mot Sek, tror ni att pundet kommer gå upp eller ned i närtid, och vad är det som kan påverka?
Vi vill köpa något nytt i Sverige och vill flytta över pengarna från England till Sverige när det är som mest fördelaktigt för oss…för står att det är svårt att sia om, men vill gärna höra era tankar om detta…
Tacksam för svar
Mvh Tomas

Har en bekant som gör det omvända, då känns pundet orimligt dyrt just nu. Jag hade spontant hellre varit lång SEK än lång GBP just nu…Tycker just England har ganska mycket som talar emot dem på lite sikt, t.ex. sjukvårdskrisen och Brexit.

Notera dock att valutamarknaderna anses effektiva, så priset på GBP eller SEK ska alltid vara “rätt” och min gissning ovan är just bara en gissning…

1 gillning

Jag håller med, hellre SEK idag. :+1:

Alltså det är ju hopplöst att gissa, inte minst eftersom valutor inte alltid beter sig logiskt. Men med pekfingret i luften och magkänslan påkopplad är min bild att svenska kronan troligen kommer att stärkas något framöver. Så jag hade nog flyttat pengarna typ omgående.

1 gillning

Tack för svar, förstår att det är svårt att gissa…
En annan fråga…
Hon har pengarna på Lloyds, ca 100 000 pund
Spelar det någon roll var hon skickar pengarna ifrån?
Tänker om det finns någon bank som har bättre kurs för vår del?:thinking:

Nu var detta några år sedan men när vi flyttade hem från England landade vi att transferwise (numera bara wise) var ekonmiskt fördelaktigt samt enkelt för att flytta hem pund till SEK.

1 gillning

Tack för tipset…det blir bättre kurs för oss att välja wise istället för Lloyds…:slightly_smiling_face::+1:

1 gillning

Ja, det kommer gå upp eller ner :wink:

Mitt tips är att inte ens försöka gissa åt vilket håll valutan kommer gå. Just nu är pundet dessutom ganska stark jämfört med historiskt (se graf ovan) så jag skulle försöka att fördela pengarna så som jag planerar att konsumera dem, dvs om ni ska leva resten av livet i Sverige så för över allt till SEK direkt. Om ni kommer pensionera er i UK och bara bo en kort tid i Sverige så spara det mesta i GBP och för bara över det ni behöver till SEK.

Kom ihåg att ni alltid kommer leva med valutarisk om ni kommer få pension i olika valutor och bo i bara det ena eller det andra landet. Utsätt därmed inte också sparandet för valutarisk om det går att undvika.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Tänk dock på att så länge ni har aktie(fonder) i stället för pengar så spelar det ingen roll om de är i UK eller Sverige, annat än om det är skatteskillnader.

Tipset mht KYC reglerna är att se till att ni har öppen kommunikation med svenska banken så det inte bara dimper ner 1+ msek på ett konto från utlandet. Bästa är att ta den diskussioner före det sker mht vilka dokument de behöver av er (tex bevis på försäljningen) för att ni inte ska få problem med att konton tex fryses. Bara en heads up på det.

Mht GBP/SEK så skulle jag säga att det är hugget som stucket. Omöjligt att veta vilket håll det går framöver. Valutakurser verkar ha lite koppling till realekonomin. Sverige har bra ekonomi men svag valuta. Blåser det till på börsen/ekonomin så kan större valutor gå bättre än lilla SEK. Så flytta pengarna när ni behöver dem. Valutakursen blir lite vad den blir :man_shrugging: Vill ni hedga lite så flytta pengarna i några omgångar så att det inte råkade vara en kass kurs en viss dag.

3 gillningar

Tack för svar…:+1:

1 gillning

Det här tycker jag är ett dåligt råd, eftersom det innebär att TS sitter med en valutarisk som de inte får betalt för. Jag skulle föra över pengarna så fort som möjligt för att minska risken om TS kommer att bli kvar i Sverige på lång sikt och bara spendera SEK framöver. Särskilt eftersom GBP står ovanligt högt just nu jmf med SEK.

Med vänlig hälsning,
F

3 gillningar

Eller en valutamöjlighet. Ingen vet :man_shrugging:

Just nu har de huvudsaklig valutarisk i SEK som boende i Sverige (mht inflation som kan påverka SEK samt att SEK droppar mer om ev ytterligare osäkerhet uppstår i omvärlden) så kanske mer en hedge med att ha en del kvar utomlands. GBP är trots allt en världsvaluta.

Efter många år utomlands så har jag väl bara lärt mig att det är HELT omöjligt att förutspå valutarörelser. Vi brukar flytta pengar när det behövs så det var väl mer den utgångspunkten.

1 gillning

Hej,

Vi är helt överens om att ingen kan förutsäga hur valutakurser kommer ändras. Att spela på fx är som att spela på lotto, risken att förlora är högre än chansen att vinna pga skatter, avgifter, spreads mm.

Min poäng är att om man vet att man ska spendera nästan uteslutande SEK i framtiden så har man 0% valutarisk om man har alla sina pengar i SEK. Ska man spendera hälften i SEK och hälften i GBP så är det bra att någon fördelning mellan GBP och SEK (både sparande och inkomst) för att minimera valutarisken. Som jag förstod TS så bor han i Sverige på lång sikt och kommer fortsätta ha vissa inkomster i GBP, och då skulle jag flyttat över allt sparandet i SEK omgående för att minimera valutarisken som han ju ändå alltid kommer dras med pga viss pension i GBP. Särskilt då GBP ligger nära all time high räknat i SEK.

Med vänlig hälsning,

F

3 gillningar

Frågan gällde GBP/SEK kurs och den skrev jag är det ingen som vet hur den går.

Jag menar bara på att man kan - som jag skrev - även behålla i GBP (för ingen vet framtida kurs) och flytta dem när de behövs - eller - flytta i poster för att inte ta risken med att råka flytta vid en ofördelaktig tidpunkt.

Beror såklart på när man behöver pengarna - inom kort tidsperiod eller okänt när man tror sig hitta en bostad - och hur små marginal man har dvs man kan absolut inte ta någon risk.

Med ena parten som brittisk medborgare så är det kanske inte fel att ha kvar en viss del i UK. Alla framtida inkomster är ju med SEK risk och de kan ju behöva en del GBP i framtiden mht ev besök i landet.

Så jag hade inte panikartat flyttat pengarna till SEK annat än jag absolut måste. Men det är ju jag :wink:

Det är alltid knepigt att gissa rätt på växelkurser men i år har pundet stärkts väsentligt mot kronan och börjar kännas lite väl starkt. Ni kan ju välja att dela upp summan i 3-4 delar och skicka över med någon månads mellanrum om ni känner er osäkra.

Tack för alla kloka svar​:+1::slightly_smiling_face:
Vi har nu flyttat över pengarna för som ni säger så kan man inte veta vad som händer i framtiden, och det är en betydligt bättre kurs än i somras…
Vi skall köpa lägenhet i gbg…
Men vi har kvar en del på Lloyds ifall vi flyttar tillbaka till England i framtiden
Betydligt bättre ränta där oxå…pengarna är låsta 1 år , 4% ränta,och ingen skatt på räntan…
Mvh Tomas

1 gillning

Är du säker på det? Om du är skriven i Sverige ska du väl skatta alla inkomster från kapital, tex ränteintäkt, i Sverige oavsett i vilket land du tjänat in dem? Vi har ju ingen non-dom status i svensk skattelag…

Med vänlig hälsning,

F

Pengarna är på min frus konto, hon är engelsk medborgare och fortfarsnde skriven i england
Väntar på besked om uppehållstillstånd, det kan ta ett tag
Mvh Tomas