Gemensam ekonomi, hur kommer man igång?

Jag har ca 40.000 brutto mer i månaden än min sambo. Anser vi har gemensam ekonomi, åtminstone lika hög spenderarkraft.

Vi har allt samlat på Länsförsäkringar (utom aktier).

• 1 lönekonto var
  • 1 gemensamt buffertkonto (alla autogiro dras därifrån)
  • 1 gemensamt kortkonto (2 st kort kopplat)

När pengarna kommer in för vi över allt utom 2.000 till det gemensamma buffertkontot. Detta gäller alla intäkter; lön, VAB-pengar, barnbidrag och i mitt fall även efterlevandepeng (min pappa var försäkrad när han gick bort).
Vi har båda enats om 2.000/månad/person (om än det var jag som drev igenom det). En siffra vi ska se över snart.

Alla autogiro dras från buffertkontot, inkl barnspar och även 1.000kr extra i pensionsspar specifikt för min sambo. Vet inte vad det kommer göra för henne om 40 år, men det bryggar sannolikt lite skillnaden vi kommer ha i pension när vi väl är där. Separerar vi dessförinnan (hoppas inte), så tja, då får hon behålla den summan, hon är trots allt mamma till mina barn (just nu drygt 100.000 extra). Jag initierade detta extraspar delvis pga löneskillnaden, men främst då hon skulle vara mer föräldraledig vilket kanske påverkar hennes pension. Vid tillfälle ska jag göra lite matte, kan hända den siffran ska justeras upp. Om ni anser 1.000 snålt så… ja, jag tog den siffran lite ur hatten utan att ha räknat på det. Samtidigt vill vi inte låsa för mycket pengar för en framtid vi kanske aldrig upplever (dvs dör o förtid)… så 1.000 kanske är rimligt, vem vet.

Om jag sparade mina 2.000 förra månaden kommer jag ha 4.000 vid nästa månads slut. Vad jag gör med dem spelar ingen roll (ofta musik/spel/ibland kläder om något överhuvudtaget). Om hon vill köpa extra kläder till barnen, så gör hon det, men rent krasst anser jag det som en gemensam utgift… (vi har pratat om det…). Hon brukar iaf 0a sina 2.000 och jag får aldrig slut på dem.

Vi har enats om 300.000 på buffertkontot. Allt som överstiger det går antingen till Lysa eller betala extra av boendet. Beklagligt så är Lysakontot i mitt namn, huvudsakligen för att jag har störst intresse och sekundärt då jag inte vet om vi ens kan dela ägarskap… Barnspar (och hennes pensionsspar) på Lysa är i hennes namn. Vi har inget extra pensionsspar för mig.

Varje månad ser vi till att det finns 20.000 på kortkontot. Det täcker som regel våra kortutgifter.

Bostaden vi äger nu (högt belånad), ’äger’ vi 50/50, men rent krasst är det väl jag som bidragit till 80ish% av handpenningen, räknar inte på det, så har ingen koll. Gissar bara, hon hade 0 kr när vi träffades och jag mer…

Ekonomiskt har jag väl ’förlorat’ på det, det spelar mig ingen roll. Vi är inte gifta, borde kanske, ingen av oss är dock särskiljt pepp på att bränna 50-100.000 på en festkväll. Vi överväger att bara gå och skriva på papprena, men får inte tummarna loss.

3 gillningar