Gemensam ekonomi, hur kommer man igång?

Jag hoppar över att kommentera vissa delar i ditt inlägg och går snarare direkt på frågeställningen, gällande hur vi gör det praktiskt.
Intressant hade varit att höra vad du/ni ser för problem rent praktiskt med att sätta upp gemensam ekonomi.

Såhär gör vi.

  1. Båda parter had separata lönekonton där lönen sätts in. Här landar pengarna först.
  2. Ena parten betalar i princip ALLA fasta kostnader som hör till hushållet, det mesta går via autogiro.
  3. Därefter överför vi pengar från bådas lönekonton in till ISK (ett ISK)
  4. Båda behåller lite pengar på sina lönekonton för vardagliga utgifter så som mat etc.

Och så rullar det på månad för månad.

Behöver inte vara svårare än så.

Mvh,

1 gillning

Faran av att göra så är att om något skulle ske någon av er så kommer den överlevande partner att ha 0 kr i sitt namn då bankerna spärrar alla gemensamma konton. Detta skedde för en nära vän åt oss där det slutade med att vi fick gå in och stötta till bouppteckningen var klar,

Vårat svar för att eliminera denna risk var att skapa två separata sparkonton i våra egna namn :see_no_evil:.

Annars har vi ett gemensamt lönekonto med 2 kreditkort för att hantera vardagsekonomin.

1 gillning

Jag och min fru har skilda lönekonto och ett gemensamt sparkonto, där sätter vi in ett belopp som är procentuellt av vår löneskillnad. Om jag tjänar 40 och hon 20 så lägger jag kanske 8 och hon 4 (teoretiska belopp) räcker pengarna över tid så går hyvlar jag av en del av överskottet till ett konto för gemensamt buffert. Verkar det sjunka över tid så går vi upp i belopp. Så då kanske vi landar på 10k/5k nästa gång.

I vårt fall är det uttalat att kontot är för hushåll minus mat. Så maten tar vi på slumpfördelning mellan oss, vi har haft den på ett gemensamt konto med varsitt kopplat kort också en gång i tiden med samma princip men det blev avvecklat när den banken fick sämre villkor så tog vi inte tag i det på nytt.

Ska lägga till att jag har ett större intresse för ekonomi än min fru, så hon har typ bara hängt på mitt resonerade, hade varit roligare att sköta detta troligtvis om vi hade delat intresse för det. Det blir lite extra tråkigt till revisioner att jag behöver påminna ett antal gånger att hon också behöver justera sin överföringen till vårt gemensamma för annars blir det bara jag som fyller på extra för att det ska gå ihop. Så det kan man ju behöva ha i åtanke också när det ska kommas överens.

Så här gör vi också, men vi har inte något gemensamt lönekonto utan för över lönerna till ett servicekonto.
Det är kanske ett helt onödigt steg! :blush:
Vet du om det finns möjlighet att ha Swish kopplat till era ”privata” konton?

2 gillningar

Nej, det är inte konton i samma bank som vi använder till vardags utan vi kör sparkonton på SBAB. (båda gemensamma och egna).

Jag har ca 40.000 brutto mer i månaden än min sambo. Anser vi har gemensam ekonomi, åtminstone lika hög spenderarkraft.

Vi har allt samlat på Länsförsäkringar (utom aktier).

  • 1 lönekonto var
  • 1 gemensamt buffertkonto (alla autogiro dras därifrån)
  • 1 gemensamt kortkonto (2 st kort kopplat)

När pengarna kommer in för vi över allt utom 2.000 till det gemensamma buffertkontot. Detta gäller alla intäkter; lön, VAB-pengar, barnbidrag och i mitt fall även efterlevandepeng (min pappa var försäkrad när han gick bort).
Vi har båda enats om 2.000/månad/person (om än det var jag som drev igenom det). En siffra vi ska se över snart.

Alla autogiro dras från buffertkontot, inkl barnspar och även 1.000kr extra i pensionsspar specifikt för min sambo. Vet inte vad det kommer göra för henne om 40 år, men det bryggar sannolikt lite skillnaden vi kommer ha i pension när vi väl är där. Separerar vi dessförinnan (hoppas inte), så tja, då får hon behålla den summan, hon är trots allt mamma till mina barn (just nu drygt 100.000 extra). Jag initierade detta extraspar delvis pga löneskillnaden, men främst då hon skulle vara mer föräldraledig vilket kanske påverkar hennes pension. Vid tillfälle ska jag göra lite matte, kan hända den siffran ska justeras upp. Om ni anser 1.000 snålt så… ja, jag tog den siffran lite ur hatten utan att ha räknat på det. Samtidigt vill vi inte låsa för mycket pengar för en framtid vi kanske aldrig upplever (dvs dör o förtid)… så 1.000 kanske är rimligt, vem vet.

Om jag sparade mina 2.000 förra månaden kommer jag ha 4.000 vid nästa månads slut. Vad jag gör med dem spelar ingen roll (ofta musik/spel/ibland kläder om något överhuvudtaget). Om hon vill köpa extra kläder till barnen, så gör hon det, men rent krasst anser jag det som en gemensam utgift… (vi har pratat om det…). Hon brukar iaf 0a sina 2.000 och jag får aldrig slut på dem.

Vi har enats om 300.000 på buffertkontot. Allt som överstiger det går antingen till Lysa eller betala extra av boendet. Beklagligt så är Lysakontot i mitt namn, huvudsakligen för att jag har störst intresse och sekundärt då jag inte vet om vi ens kan dela ägarskap… Barnspar (och hennes pensionsspar) på Lysa är i hennes namn. Vi har inget extra pensionsspar för mig.

Varje månad ser vi till att det finns 20.000 på kortkontot. Det täcker som regel våra kortutgifter.

Bostaden vi äger nu (högt belånad), ’äger’ vi 50/50, men rent krasst är det väl jag som bidragit till 80ish% av handpenningen, räknar inte på det, så har ingen koll. Gissar bara, hon hade 0 kr när vi träffades och jag mer…

Ekonomiskt har jag väl ’förlorat’ på det, det spelar mig ingen roll. Vi är inte gifta, borde kanske, ingen av oss är dock särskiljt pepp på att bränna 50-100.000 på en festkväll. Vi överväger att bara gå och skriva på papprena, men får inte tummarna loss.

3 gillningar

Tydlig kommunikation om vad ni båda vill. Att jobba mot buffert, hus, trivsel, bil, resor etc gör det lättare att arbeta tillsammans. Gemensam ekonomi kan hjälpa, men är man på helt olika spår kan det göra en dålig sits sämre.

Prata med din partner om var ni är och vart ni ska. Som par och som familj.

Vi har samma lösning om jag tolkar ditt svar rätt.
Vi har snittat alla gemensamma kostnader över ett år så det är samma summa varje månad som förs över till räkningskontot på löningsdagen och sen dras räkningarna därifrån.
Vi tjänar lika så vi behöver inte göra någon procentuell uträkning eller dyl.

Vi skulle säkert kunna göra åt andra hållet, med gemensamt lönekonto och månadspeng. Vi är gifta och gör ingen skillnad på ditt/mitt när det gäller vårt gemensamma, men vi har lite för olika grundsyn på pengar i nuläget så vi behöver kalibrera oss lite bättre först. Och med samma inkomst känns det onödigt att ändra.

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv

Det går, men när jag flyttade tillbaka tyckte damen på banken att vi skulle låta lönerna gå in på varsitt personkonto. Av någon anledning verkar det ha blivit standard.

Ja man kanske måste ta seden dit man kommer :smiley: . Ni får börja swisha varandra efter att ni ätit på restaurang och liknande.

Känns väldigt främmande för mig det där men det gör Systembolaget också. Alla länder har sina egenheter antar jag. I det här fallet kanske det är så att den som är rikast när den andra dör (och då får den andres pengar) vinner eller något sådant.

Är det inte för att om den ena dör och båda står på det gemensamma kontot fryses kontot och den andra kommer inte åt pengarna innan bouppteckningen är klar?

3 gillningar