Generalisering av olika typer av sparanden och sparmål | Provprat

Och @PerPortfolj håller med och skulle vilja spinna vidare på detta :slight_smile:

Egentligen är väl allt målspar… bara det att målen skiljer sig åt som du sa @Jetman med olika antal nollor.

Nivå indikerar dock ”finare ju högre” så jag skulle väl vilja ersätta det med just ”mål”

Jag skulle vilja dela upp Nivå 4 i två delar. Dels pension. Dels FIRE sparande eller vad man ska kalla det ”lämna arbetslivet tidigare”

Som @PerPortfolj skrev att pensionssparande är lite speciellt eftersom målet är tids-satt åtminstone till 55+ resp 65+ för allmänpension och alla har det i form av PPM och 90% i form av TJP där resterande 10% borde göra det privat

FIRE sparande är helt frivilligt för alla. Visst, det är boende också och det kanske är just därför man kan använda ”mål” för det är ju inte alla som vill äga sitt boende.

Däremot skulle jag vilja slå ihop Nivå 1+2 enligt nedan. Det är mer konsumtions relaterade grejer menar jag. Resa. Bröllop. Bil. Kul, bra, nödvändigt men inget som är vidare värdebevarande. Bostad menar jag är, om än att man konsumera att bo, så konsumeras inte boendet och det har under de flesta tidsepoker varit värdebevarande och förtjänar nog sitt eget mål.

Så mitt förslag baserat på ert inspel

• Mål 1 - en buffert på 1 - 3 månadsintäkter
  • Mål 2 - periodiseringssparande (resa, prylar, upplevelser, bil, bröllop)
  • Mål 3 - pension (allmän, TJP, individuell)
  • Mål 4 - boende
  • Mål 5 - FIRE
  • Mål 6 - Egensyft (ingen anledning att spara, men det händer bara, tex stay-rich över avkastning. Tex de som bara helt enkelt har pengar över utan egentligt mål mer än att spara)

Mål 1-3 skulle jag kategorisera som ”krav” att man uppfyller alla 3 för att ha en vettig/bra ekonomisk situation.

Mål 4-6 skulle jag säga att det är bra om man uppfyller åtminstone ett av dem för att få det riktigt bra

Om det tillför något :slight_smile:

3 gillningar