Ett ämne som jag inte noterat tagits upp tidigare men som jag gått runt och tänkt på är gentrifiering av bostadsområden och dess inverkan på bostadsmarknaden, och då framförallt i Stockholm.
För oss som vart på bostadsmarknaden länge är detta något som verkligen är påtagligt. Områden som Bagarmossen, delar av Bromma/Nacka, Aspudden, Gröndal, Hjorthagen har helt ändrat karaktär och demografi på 15-20 års tid där höginkomsttagare flyttat in.
Andra områden som t.ex Vällingby och Hässelby blivit till det sämre där det känns som villapriserna stått stilla länge.
Många faktorer spelar förstås roll t.ex andel bostadsrätter, små lägenheter vs stora lägenheter, brottslighet, stadsplanering t.ex ser vi ett ”sämre” områden som Bredäng som byggs ihop med ett ”bättre” områden – Mälarhöjden.
På 10-20 år framåt - Vilka områden i Stockholm tror ni kommer gentifieras? Var tror ni vi kommer se de största prisförändringar? Tror ni distansarbete kommer medföra att områden som Vaxholm och Österskär kommer öka markant i pris då dessa också har låg brottslighet?
Områden jag bott i har ändrats genom tid… Södermalm som förr va vanliga människor som bodde där å sen mer än 35 år tillbaks är de helt andra som bor där… Sumpan flytta jag från för attityden hos ändrats väldigt mycke…
Vilka områden som kommer i framtiden å ändras får vi se…
Intressant vad många tror om Österskär/Österåker i framtiden, de erbjuder en kommunalskatt på 29,82% och kommunen arbetar verkligen proaktivt för att att locka höginkomstaagare från Danderyd/Täby.
I dagsläget med ränta på 5% är det väldigt förmånligt att köpa ett 10 miljoners hus i Österskär jämfört med samma hus som kostar 15 i danderyd som desutom har betydligt högre skatt.
För ett par där båda har höga miljoninkomster och 5 miljoner lägre bolån blir det en stor besparing att bo i Österåker, upp till 20.000 kr i månaden mindre på skatt/ränta. Detta borde påverka bostadspriser i snar framtid?
Fint med roslagsbana direkt intill stan, fantastisk skärgårdsnatur med nästan kostnadsfria båtplatser
Det är lite intressant att Österåker har överlägset lägst inkomst per invånare jämfört med Stockholms andra kranskommuner dock. Undrar om de lyckas locka tillräckligt med höginkomsttagare för att det ska vara hållbart?
Jag uppfattar den här tråden som en aning snedvriden. Hela idén verkar vara att driva en viss tes och att utgå från att allting bara ska fortsätta precis som hittills. Jag vet inte riktigt om jag tror på det.
Det var inte meningen men vore intressant att höra era åsikter. Jag tänkte på det först när man tittar tillbaka hur bostadspriserna ökat så väldigt olika mycket i områden de senaste 15 åren
Det är attraktivt för de flesta att bo nära stan, även gängmedlemmar. Min teori är att vi kommer närma oss vad som skett i en del amerikanska städer, där de med mycket pengar söker sig till villaförorter.
För sverige tror jag absoluta innerstan fortsatt är attraktivt. Skulle dock själv vara sådär sugen på villa i enskede eller älvsjö, där barnen går i samma skolor som gängmedlemmar (dalen och östberga). Annars kanske mer attraktivt med villaområden långt bort från utsatta områden.
Danderyd och lidingö fortsatt attraktivt, älvsjö och enskede kanske minskar trots närhet till stan. Täby, vallentuna, vaxholm kanske ökar pga långt från gängen? Södertälje totalkrasch.
Om jag köpte något nu skulle andel befolkning med högskoleutbildning vara mitt främsta urvalskriterie, för att barn ska gå i skola med studiemotiverade.
Om du tog och jämförde de jag missade hade du bidragit med något också! Men visst, jag plockade några kommuner nära Stockholm som kan jämföras med Österåker.