Geografisk vikt (Lysa)

Hej, ny här men har följt forumet länge.

Jag gick igenom mitt sparande som är fördelat på tre konton. För Lysa hade jag svårt att hitta information så tänkte att Lysa investerar likt globala indexfonder. Så jag tog regionfördelningen som visas i portföljen och använde den för att räkna fram min geografiska exponering.

Tänker jag rätt ang Lysa och geografisk vikt?

Mina konton: Swedbank (Privat ISK access USA, Europa, Sverige), Swedbank (Tjänstepension spiltan, access global, asien), Lysa (50/50 hållbar/bred 100% aktier).

Fördelning för alla tre konton enligt min uträkning.

USA: 52%

EUROPA: 15%

JAPAN: 4%

ASIEN(ex Japan): 14%

SVERIGE: 12%

ÖVRIGT: 3%

2 gillningar

Förstår inte din fråga. Undrar du hur den geografiska fördelningen ser ut på lysa? Den informationen finns där om du letar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag hoppas jag inte drömt detta, men visst har väl Lysa 20% home bias?

4 gillningar

Ja så är det.

Lysas fördelning är ungefär:

80% utvecklade marknader (stora, mellanstora och småbolag) + tillväxtmarknad (stora och mellanstora).
20% övervikt mot Sverige (stora, mellanstora och småbolag).

4 gillningar

Tack för svar alla!

Ursäkta om frågan var oklar. Men ja, jag undrade hur Lysas geografiska allokering såg ut för bred och hållbar. La till annan info bara för att ge lite underlag men kanske rörde till det :laughing:

Uppenbarligen måste jag bli bättre på att söka om detta står i Lysa. Ville ha en exakt lista mot länder men kanske är lite överdrivet. Driver ”omedvetet” mot hög svensk exponering verkar det som då.

100% global fördelning mer eller mindre. Alla underliggande bolag är innästlade i alla världsdelar på ett eller annat sätt.

1 gillning

Om de inte visar fördelningen i tjänsten så är det lite meckigt att ta fram. Du måste kolla manuellt mellan deras fonder och etf:er och sedan vikta ned den marknadsviktade delen med 20% övervikt Sverige.

Men generellt kan du tänka dig det jag skrev ovan:

Geografisk vikt (Lysa) - Nr 5 av Nullvarde

1 gillning

Perfekt, tack!