Det har hänt ett par gånger att jag gått in på ett burgerställe – typ Max eller McDonalds – och har köpt lite mat till en uteliggare, men jag har aldrig gett något till de som sitter utanför ICA. Det verkar alldeles för välorganiserat. Om man kan organisera sig så pass att man har en fast plats utanför en bestämd butik i månader eller åratal, så tvivlar jag på att det saknas förmåga att få pengar till mat. Pengar ger jag aldrig till uteliggare, eftersom risken är stor att den slanten hamnar på Systemet.
Nej, vi ska inte ha tiggare i det här landet.
Men jag gav faktiskt ett par hundra till en pensionär för några år sen. Han bad om hjälp och förklarade sin situation. Självklart ska vi ta hand om våra gamla.
Ger aldrig pengar till tiggare. Särskilt inte de som reser hit från andra länder.
Förstår ju såklart att de som sitter där inte har det så bra. Men det känns helt fel att uppmuntra det organiserade tiggeriet där folk från östeuropa skickas till andra länder i väst på ett välorganiserat sätt. Det löser inga problem, snarare tvärtom.
Aldrig, jag sponsrar inte organiserat tiggeri. Ju mer du ger, desto större växer sig problemet.
De säger “Hej hej”, jag säger “Nej nej”.
Aldrig gett pengar till tiggare… Annan sak om dom gjort någe handarbete som dom vill sälja, för då köper man någe… Även annan sak om dom skulle erbjuda arbeta för en peng, typ kratta löv, klippa gräsmattan eller skotta snö…
De värsta är att man ser att många har häftiga mobiler än va man själv har så man undrar va behovet för pengar går till…
Nej, ger inga pengar till tiggare. Likt många andra så är det uppfattningen kring att vara organiserat som blir en stor bidragande faktor till att jag inte ger bort pengar.
Tyvärr har jag sett bekanta till mig falla in i ett drogberoende, tidigare helt vanliga människor med jobb, familj & hus. Men som nu fastnat i ett drogberoende och tappat allt det som de hade tidigare.
Där har jag vid vissa tillfället, när jag mött dem utanför affären, köpt med vatten, youghurt eller något annat som mättar eller släcker törsten. Men inga pengar då de troligtvis prioriterar en annan substans över att köpa mat eller dryck.
Mvh,
Inga pengar till tiggare, av följande skäl.
-
Tiggeriet är en internationell affärsverksamhet. Man tar hit folk från andra länder och placerar ut dem på lämpliga ställen. Affärsnätverken bakom tiggeriet håller också på med en massa kriminalitet och tveksam verksamhet såsom prostitution. Jag vill varken ha den typen av affärsverksamhet i sverige, den kriminalitet det medför eller den export av sociala problem från andra länder som detta innebär. Ska man hjälpa folk som har det sämre i andra länder så ska det göras på plats i det landet, och på ett sätt som motverkar fattigdom långsiktigt - inte genom att ge pengar till folk.
-
Affärsmodellen bygger på en känslomässig exploatering - genom att tiggarna medvetet ser så eländiga ut som möjligt så exploaterar man mina instinkter att hjälpa till. Jag vill ha folk som jobbar på det sättet, och jag vill kunna röra mig i samhället utan att bli exploaterad på det sättet. Varje gång jag går förbi en tiggare så får jag en dålig känsla, trots att jag vet hur modellen fungerar.
-
Tiggare skapar negativt nettovärde. De gör absolut ingen nytta och skapar inget värde utan ger bara en dålig känsla. Jag vet en tiggare här i stan som bor i en lägenhet en bit bort från Willys-butiken där hon brukar sitta och tigga. Hon hade kanske kunnat jobba i hemtjänsten, med renhållning eller något annat och skapa ett verkligt värde men istället så väljer hon att sitta och tigga.
Rätt förhållningssätt till tiggeriet vore att till och börja med att förbjuda det och ge näringsidkare och annat som drabbas av tiggare en rätt att avhysa dem fysiskt även om det inte är på deras mark. Sen bör man
nyttja det regelverk som finns och utvisa samtliga utlänningar som håller på med tiggeri (ja det går) och göra tiggeri till skäl för indraget uppehållstillstånd. Svenska medborgare som tigger borde sättas i arbete för lösdriveri så att de kan komma till en bättre position i livet, alternativt erbjudas institutionsvård om de är för sönderknarkade eller nedkörda av psykisk ohälsa. Det vore betydligt värdigare än att bo under en skitig SJ-filt i ett gathörn och injicera heroin för att orka med sig själv och vardagen. Överlag vill jag ha rent och snyggt i samhället, och det innebär att man inte kan låta fallna människor bete sig hur som helst och var som helst. Handlings- och rörelsefrihet måste kombineras med en förmåga att ta hand om sig själv, annars är det bättre att någon annan bestämmer över en.
Minns att när tiggare från andra EU länder dök upp i Gnosjö var det flera lokala organisationer som engagerade sig för att hjälpa tiggarna med mindre försörjning. Brödbak, svampförsäljning osv.
Vet inte hur det gick sedan men jag tycker det fanns något fint i att man på orten engagerade sig.
Dock är det ju en kortsiktig lösning att leverera enkla tjänster. På lång sikt måste lagar och regler följas annars får vi en underbetald underklass som jobbar svart utanför övriga samhället.
Men det var enklare förr när vi var ett avlägset land dit ingen kunde ta sig.
Jag ger aldrig pengar/pant. Jag har själv sett hur tiggare blivit avsläppta/upphämtade utanför matbutikerna och är rädd för att stödja organiserad brottslighet. Mitt värsta minne var i Estland där en liten (rumänsk?) flicka på inte mer än 13 år fick en örfil när mannen inte verkade tycka att hon tiggt ihop tillräckligt. Det minnet förföljer mig.
Men när det verkar som en person hamnat på sniskan kan jag köpa något till dem, som en cheeseburgare. Jag är betydligt mer benägen att köpa hundmat till någon som har hund -jag tycker så förskräckligt synd om djuren. En gång väntade jag på ett tåg som blivit försenat och frågade en tiggare om jag fick bjuda honom på lunch. Vi satte oss på McDonalds och snackade om hans liv. Det var oväntat trevligt även om folk tittade. Man fick en liten känsla av hur andra ser på dem.
Senast för ett par veckor sedan snackade jag i 15 min med en kille som sålde situation stockholm medan jag väntade på min man vid min lokala ICA-butik. Man lär sig alltid något om andra människor när man rör sig utanför sin normala sfär av umgänge, så win-win, han kände sig sedd, och jag lär mig uppskatta det jag har och får perspektiv. Vi båda fick fördriva lite tid. Upplevde att han tyckte det var trevligt också.
Nej, inga pengar. De får ett leende och ett hej ![]()
Jag gav ett vaniljhjärta på alla hjärtans dag till vår lokala tiggerska. Blev spottad på som tack… ![]()
Trist. Man får väl hoppas på att hon missuppfattade gesten och trodde att du flörtade. Men tyvärr är det nog så att det ska va cash annars får det vara.
Nej aldrig till tiggaren.
Senaste tiggaren jag såg var i Kungsbacka och denna herre klev ur en Mercedes Benz AMG 63 runt hörnet på byggnaden.
Har dock flera gånger betalat för utsatta personer i matkön.
Ger aldrig pga detta. Vi har bott i utvecklingsländer och sett på nära håll hur det bara göder industrin.
Barn köps och säljs, människor stympas för att öka sympatin och pengarna folk ger.
Hjälper istället behövande genom organisationer som vet vad de håller på med.
Nej. Det hjälper ingen.
Känner mig som ett arsle när jag bara går förbi, men nej, det skulle bara göra problemet värre.
Ja, ibland.
Sällan jag har kontanter, inte heller alltid pigg att skänka bort mina surt förvärvade slantar heller skall väl erkännas.
Väldigt sällan till en och samma person, det är ingen långsiktig lösning att tigga.
Löser min donation personens problem? Sannolikt oftast inte, men kanske hjälper den personen vidare i livet i några fall.
Att bjuda på ett leende och hälsning är helt gratis och något jag försöker bjuda på varje gång oavsett om jag lämnar donation eller ej.
Skulle aldrig ge tiggare pengar. Det finns oftast någon bakom som får pengarna.
Inte så länge sedan ett övergivet gruvkontor i närheten användes som hem/förvaring åt tiggare.
Det var bara betongskelett utan fönster osv. Där bodde tiggarfamiljer, madrasser på golven och för fönstren på vintern. Fanns varken el eller vatten.
Kvinnorna var fast där och hade en skuld att betala av till han som ägde dem.
I de där bodde även deras barn. Bara tanken på eländet får mig att må dåligt.
Jag vill inte stödja detta.
Har aldrig givit och kommer aldrig att ge. Är övertygad om att de blir utnyttjade.
Jag jobbade som mätningsingenjör i början av min karriär och kunde befinna mig lite var stans på diverse jobb. En gång när jag jobbade nära en parkeringsplats märkte jag hur det började röra sig i bilen ett tiotals meter bort. Ut hoppade det två kvinnor med färgglada kläder och började göra sig i ordning för dagen.
Några minuter senare kom deras “arbetsledare” och stod och pekade och beskrev något, varpå alla försvann åt varsitt håll. Helt klart organiserat.
Kan inte tänka mig att ge pengar - tror inte det löser några år problem på längre sikt.
Har dock inga problem med att stanna till och byta några ord.
Eftersom det efterfrågas specifikt om hur resonemanget går tänker jag dela med mig trots Bolmessons brasklapp; vi har sedan väldigt många år, för att inte tala om decennier, kommit överens om att i Sverige är tiggeri inte ett acceptabelt sätt att försörja sitt uppehälle på. Bara för att man är en intern EU- migrant betyder inte att det är mer acceptabelt.
Det som är mest chockerande är att det är partierna som historiskt varit mest verksamma för att Sverige inte ska ha tiggeri är de som nu mest vurmar för tiggarnas rätt att försörja sig med utsträckta händer utanför Konsum.