Irriterad över rika människor som klagar

Jag blir så trött på 2 personer i min närhet, dom har en inkomst på ca 70 000 kr i månaden innan skatt och gnäller på att dom inte har pengar. Detta började innan inflationen och nu är det värre. Jag själv har en inkomst på ca 15 000 kr innan skatt så det är så extremt provocerande när dom sitter och gnäller. Hur kan man inte ha pengar över när man får in så mycket pengar?! Dom har visserligen lån på 1 miljon och 2 barn men ändå… någon som kan förklara detta för mig?

1 gillning

Du misstolkar inte bara kallprat som ”klagande” då?

Att nämna inflationen på tex Bregott har ju blivit en ny isbrytare bredvid klassiker som hur bilen går och vädret :slight_smile:

Men konstant negativa personer är ju dränerande oavsett samtalsämne och deras inkomst!

7 gillningar

Det är rätt enkelt att ha ont om pengar om man har större utgifter än inkomster.

Jag gissar att de inte har en budget eller överblick över sin ekonomi. En del gnäller hellre än tar tag i sin situation. Tragiskt bara när de har så bra utgångsläge.

Sen kan det finnas problem under ytan som inte syns, privata skulder, spelmissbruk, shoppingmissbruk, osv.

Kanske tipsa om att det finns bra budgetappar och verktyg och bloggar kring privatekonomi! :wink:

5 gillningar

Sluta fokusera på andra, och fokusera på dig själv så kommer du må mycket bättre.
Att du blir provocerad av deras situation kommer inte ta dig nånvart.

11 gillningar

Jo men det är väldigt svårt av någon anledning…

Det är väl bara att kolla på något avsnitt av Lyxfällan, så ser man hur lätt vissa har för att vara fattiga även med en hög inkomst.

1 gillning

Det låter i deras fall lite konstigt om de bara har en miljon i lån. Gissningsvis har de ganska stora sparanden.

Men på en den generella fråga kan jag i och för sig ha viss förståelse för förvåningen man känner (som jag själv också känner) när man har en lön i den storleksordningen att man inte har råd med mer, det är inte en lön då man bara kan luta sig tillbaka och köra fritt blås om man har större hemmaboende barn. Man behöver hushålla med sin ekonomi även vid den inkomsten.

Japp. Det är också en tränings-sak som man medvetet kanske måste öva på. En muskel som behöver stärkas! :slight_smile:

Ja, 1 miljon i lån låter ju väldigt lite :slight_smile:

Det här är nog en vanlig anledning till varför. Jag känner lite samma sak ibland, att jag “har ont om pengar” man glömmer snabbt att runt 15-20/månad går till sparande… Pengarna som sparas är ju pengar man “inte får röra”, och majoriteten av pengarna som sparas är ofta pengar man inte kan röra, i form av amortering.

Folk gnäller väl på sin nivå helt enkelt. Den som har 1 miljard i kapital och tappar 200 miljoner på börsen kan kanske känna ungefär samma frustration som den som bara har 10 000 sparat och blir av med 2000. Så det blir lite svårt att jämföra rakt av bara på belopp.

5 gillningar

Det blir ju lätt att man anpassar sina utgifter efter inkomsterna. Då blir det samma känsla för dem när priserna stiger, men ja jag kan förstå att du blir lite provocerad.

4 gillningar

Men är det tillsammans eller var för sig? Om det är 70 kSEK före skatt tillsammans så är det inte supermycket pengar för en barnfamilj att leva på i en större stad skulle jag hävda. Det går visserligen att leva väldigt gott på det om man inte hänger på i konsumtionshetsen men jag har mer förståelse för att dom gnäller lite än om det är 70 kSEK var (och det känns också betydligt mer osoft att dom gnäller framför dig i så fall om dom känner till dina inkomster).

6 gillningar

Hedonisk anpassning. Det har nyss blivit värre, så det svider fortfarande.

Nej det är 70 000 kr tillsammans. Vi bor i en liten stad.
Kan även tillägga att dom tillhör familjen så dom vet exakt hur min situation ser ut…

1 gillning

men vem har rätt att klaga då? det finns ju säkert många som har det mycket sämre ställt än du som hade varit väldigt glada för 15 000 i månaden

6 gillningar

Ne det är sant, man har väl aldrig full inblick i någon annans ekonomi.

Haha om jag säger det lär nog taket flyga av :sweat_smile:

1 gillning

Troligen klarnakonsumenter med leasingbilar, kreditkortsskulder och andra bs lån, i så fall stor risk att de slår på arslet. Ta hand om din egen ekonomi och se till att vara skuldfri.

3 gillningar

Det här är nog vanligare än man tror!

1 gillning

35 000 kr/mån före skatt gånger två ger ungefär 50 000 kr / mån efter skatt. Så jag håller med om att man bör klara sig rätt bra på det speciellt i en billig kommun.

Men det är inte min sak att recensera vad någon borde spendera pengar på…

Kanske bättre att bjuda på bullar och försöka byta samtalsämne! :wink:

Är ofta i liknande sits, men brukar känna mig tacksam att jag har bra koll och oftast slipper den stora stress många har kring sin ekonomi.

Sen har jag lite stress jag med och även jag brukar sucka över smörpriset. Men blir desto gladare när det kommer på extrapris! (35kr/500 gram i min Hemköpsbutik denna vecka!:tada:)

5 gillningar