Ger du pengar till tiggare?

Gav en del när jag var yngre, idag gör jag det inte för att jag ser det som en kortsiktig lösning. Vill tro att Sverige har annat att erbjuda den som är i en sådan situation. Däremot ger jag gärna en slant till den som gör något, det finns tex en äldre farbror med gammeldags spelemössa och mustasch vid centralen i Lund. Hans fiol lättar alltid morgonen. Även om jag inte vet vad pengarna går till känns den där tian bra att ge.

1 gillning

Nej, det gör jag inte. Människor som ger pengar till tiggare är orsaken till att tiggeri finns, och de borde i min mening skämmas över vad de ställer till med.

7 gillningar

Nej jag ger inte pengar till tiggare.

Nej, efter det jag sett i min Stad så råder det ingen tvekan om att det är organiserad människohandel tyvärr. Sen vad löser det i längden…Mina pengar går till elefanterna i afrika istället så kanske dom kan dö av ålder istället för tjuvjägare.

Jag ger inte för jag vill inte vara en del av problemet.
Svarar vänligt om jag blir tilltalad vänligt.
Vi får inte glömma att det är utsatta människor som antagligen inte tigger för att det är vare sig roligt eller speciellt lukrativt.

2 gillningar

Bra sagt. Även de som sitter där som en del av någon organiserad verksamhet är utsatta personer, det är inte hos de pengarna hamnar till slut.

De flesta pekar på att det långsiktigt inte är en lösning och därför gör man det inte.

Blir ett inverterat förhållande till sparande där många (gemene man) inte sparar för att man bara ser till det kortsiktiga och inte den långsiktiga konsekvensen. Dvs man gör det som känns bra just nu.

Ganska logiskt egentligen.

Jag ger inte pengar (förutom runt jul, då kan jag vara lite extra givmild, varför vet jag inte). Däremot kan jag ibland fråga om de vill ha något från butiken innan jag går in och handlar och det händer att jag köper med t ex äpplen eller bullar och nåt att dricka.

Nej, men de får ett vänligt hej om de säger hej.

1 gillning

Jag brukar hälsa artigt men ger aldrig pengar.

Alla!
Tack för alla kloka inspel. Försök till sammanfattning:

1. En övervägande majoritet (ca 90 procent) ger inte pengar till tiggare.
  2. Skälet ej ger: a) tiggeriet är organiserat, b) det löser inte grundläggande problemet, c) vill inte bli av med sina surt flrvärvade medel
  3. De flesta verkar ge till nogsamt utvalda välgörenhetsorganisationer.
  4. En del väljer att köpa mat eller dyligt i stället för pengar.
  5. Ibland uppträder vissa tiggare otrevligt då de får “fel” gåva dock.
  6. Alla tycker att man ska uppträda trevligt mot tiggaren.

Tycker även att vi fram till nu kan konkludera att @janbolmeson fick fel i tron (?) att diskussionen skulle spåra ut.
Eller. Så fick hans modererande inlägg avsedd effekt.

3 gillningar

Jag tycker att det är bättre att ignorera än att vara trevlig.

Jag hälsar gärna på människor jag möter när jag är ute och går och när någon hälsar hälsar jag tillbaka om jag inte tror att de har någon baktanke med att hälsa.

Jag kan ha fel men tror att de flesta tiggare som hälsar har baktanken att de ska öka chansen att få något när de hälsar och då väljer jag hellre att inte hälsa tillbaka.

Åt ärliga tiggare ja. En gång kom en alkis och fråga om ja kunde köpa en öl, för han bara skaka och hade sån abstinens, han fick två öl.

En annan gång kom en oärlig tiggare och bad om ett mjölkpaket, ja gick in o hämta mjölken men fanskapet kasta den bara i diket när han trodde att ja inte såg.

Skylt tiggare blir utan, lite får man väl ändå kämpa.

Jag håller med. Tiggare och nasare ska inte belönas med trevligt bemötande, utan de ska känna att deras beteende är ovälkommet, som en liten signal att de bör sluta upp med det.

Och jag tycker tvärtom.

Tror inte att man tjänar något på att vara otrevlig eller ignorant - jag tror att många nasare/tiggare inte ens förstår vinken, så länge tillräckligt många ger dem något (vilket aldrig skulle falla mig in att göra).
Många av dessa tiggare är, tyvärr, vana vid att folk ser ner på dem.

1 gillning

Jag har bott i sydostasien under en period och har besökt kåkstäder i Sydafrika. På båda ställena pratade jag med människor som arbetade organiserat med fattigdomsbekämpning.
På båda ställena fick jag rådet att inte ge till tiggare, eftersom det skapade fel incitament och låste fast människor i fattigdom.
Jag har hittills inte stött på någon som arbetar seriöst med fattigdomsbekämpning som anser att tiggeri är produktivt.
Jag avstår från att ge till tiggare av dessa skäl men ger gärna till Stadsmissionen och likande.

3 gillningar

Tyvärr verkar det finns det inte vara någon kvalitetsstämpel att ha 90-konto utan man får kolla upp välgörenhetsorganisationerna själv.

Hon menar att ”pengarna går till verksamheten” och hänvisar till Svensk insamlingskontroll, som säger att det inte behöver vara ett regelbrott för innehavare av 90-konton att räkna in löner och hyror till ändamålet.

Svensk insamlingskontroll har långt högre förtroende hos mig än Aftonbladets granskning, men var och en får göra sin bedömning :slight_smile:

Nej. EU-stödet för utsatta EU-medborgare offentliggjordes ju för ett gäng år sen och det var inga småsummor. Minns att självaste Morgan Johansson blev paff när han hörde summan (trodde först att han hörde fel). Många miljarder var det.

Gissar på att du inte ens läste länken då?

”Hon menar att ”pengarna går till verksamheten” och hänvisar till Svensk insamlingskontroll, som säger att det inte behöver vara ett regelbrott för innehavare av 90-konton att räkna in löner och hyror till ändamålet.”

Alltså går pengarna inte dit de ska, men enligt regelverket.