Ger du pengar till tiggare?

När jag läser detta blir jag bedrövad.
Jag föredrar Läkare utan Gränser.
Uppfattar dem som serlösa.
Först in och sist ut från oroshärdar.

Tror att varje person noga måste överväga vilken organisation de vill gynna så att det blir i linje med ens värderingar.

En ytterligare reflektion. Det kan tyvärr bli en övervikt till vissa finare och mer ömkansvärda organisationer. Typexempel är Barncancerfonden (naturligtvis behjäryansvärt) jmfrt med fond mot KOL (ofta orsakat av rökning, då för “man skylla sig själv”).
Men så är det i livet. Och det är väl uttrycka för att vi alla ömmar mer för barn än åldringar (?)

Nu blev detta lite vid sidan av tiggeriet. Det är väl OK, tycker jag.

Dom understödjer flyktingsmugglingen över medelhavet genom att vänta utanför nordafrikas kust och vänta på att “rädda” flyktingar. Dom och Röda korset som gör samma sak kommer aldrig få en krona av mig mer.

1 gillning

Jag läste artikeln samt även svaret från organisationen min stora dag. Jag blev ju nyfiken som vanligt :slight_smile:

Jag vet inte så mycket om Min Stora Dag men det verkar som att deras huvudsakliga verksamhet är att anordna aktiviteter för sjuka eller handikappade barn i Sverige. T.ex. handlade en av aktiviteterna om att åka till Volvo lastvagnar och provåka grävmaskiner och lastbilar tillsammans med chaufförer på Volvo. Kostnaden för en sådan aktivitet antar jag i huvudsak är koordineringen då Volvo gör detta gratis för barnen. Att då organisationen räknar lön och lokal för personen som organiserar aktiviteten tycker inte jag är märkligt utan det är ju kostnader för ändamålet.

Så min slutsats är att för en verksamhet som den Min Stora Dag driver är det inget konstigt om lön för att jobba med att rådda ihop aktiviteter är den största kostnaden och dit pengarna går.

Vad tror du? Är det rimligt att personalkostnader är en del av hjälpen till barnen? eller har Aftonbladet rätt och Insamlingskontroll fel?

1 gillning

Det är rimligt, men Aftonbladets poäng är att en väldigt stor del går till annat än barnen.
Men det är enligt Insamlingskontrolls regler.

Så länge personen ser välnärd eller överviktig ut och kapabel att röra på sig har jag tänkt att det vore bättre om personen ifråga går och arbetar istället för att sitta still och be om pengar för ingenting.

Därför ger jag generellt inga pengar till tiggare, det känns som att sända fel signal till dem.

1 gillning