Hjälp! Min pappa kan inte säga nej till tiggare!

Min 84-årige välvillige far har sedan många år gett pengar till de lokala tiggarna som sitter vid tågstationen och utanför Coop i området. Min bror märkte dock i somras, när han hjälpte farsan med några räkningar, att det saknades pengar till att betala räkningarna och att han under några månader gett bort uppåt 200k till dessa tiggare.

Han har svårt att säga nej när folk ber om hjälp och de har lagt märke till vilka tider han går genom centrum för diverse ärenden. De följer med till bankomaten och ber om att få pengar, ibland har de även kommit och knackat på hemma hos honom (ca 10min gångavstånd från centrum, vilket känns extra obehagligt). Pappa har inte vågat berätta detta för oss barn och han har stundvis försökt undvika att gå genom centrum för att slippa bli frågad om kontanter.

Vi hjälpte honom att begränsa hur mycket han ska kunna ta ut och ha i fickpengar samt pratat med honom om detta. Klart han ska få ge bort pengar men bara om han vill.

De senaste månaderna verkar det ha fungerat men nu har tusenlapparna börjat försvinna igen och vi börjar bli oroliga för att han inte ska ha pengar till räkningarna på kontot när de ska betalas in.

Vad jag förstår är inte detta något polisen lägger sig i men har folk här några tips så att tiggarna slutar utnyttja min pappa?

14 gillningar

Oj vad trist. Har själv noll koll men har hört något om förmyndarskap etc att ni tar över hans ekonomi. Ingen aning om hur det fungerar men ni bör nog inte vänta för länge att kolla upp det.

2 gillningar

Lösningen är troligen att skaffa en god man till din pappa, som får ta över allt ekonomiskt ansvar.

Sen är frågan, lever din pappa på pension till pension eller har han stora ekonomiska tillgångar?

Är ett problem om man saknar kapital. Men sitter man på ett par miljoner så kanske det är ett mindre problem.

Kanske ta ett snack med hans bank med? Vad de kan erbjuda.

7 gillningar

Jo, god man kan vara en lösning men hur kan man motivera det när han fortfarande är så pass fungerande och gör detta till viss del av egen vilja även om det utifrån ser ut som utpressning.

Skulle inte säga att han har stora tillgångar, när mamma gick bort hade hon en försäkring så han får extra ett tag framöver och han sålde sommarstugan men den vinsten är väl snart borta. Han vet inte, tack och lov, hur han kommer åt fonderna han ärvde från mamma men fortsätter detta har snart tiggarna fått alla hans egna besparingar.

Precis, ska kontakta banken idag.

2 gillningar

Jag tror inte att han är på väg att bli dement men och andra sidan har jag heller inte sett någon bli dement i min direkta närhet, inget vi har i släkten heller där flertalet ofta blir uppåt 90år. Han är klar i huvudet, bor själv, kör bil och är omkring i många olika sociala sammanhang. Nästan så att han blev mer upptagen när han blev pensionär. Dessvärre har det kommit fram att tiggarna också följer efter till andra åtaganden han har där andra personer i hans närhet har blivit sura på honom för att tiggarna följer med. Ibland kör han hem dem när de väntat på dem i grannkommunen där han träffar andra pensionärer. Så ja, de är väldigt utstuderade.

Saken är att pappa alltid har varit välvillig och när mamma var i livet hjälpte de till med projekt både i Indien och Colombia där de byggde skolor. Såklart ska han få ge pengar till välgörenhet om han vill men det som sker nu ser bara ut som att han blir utnyttjad vilket han inte heller har problem med för hans filosofi är att försaka sig själv om det är någon annan som behöver ens hjälp. I detta fall anser jag att det inte är särskilt rationellt, han skulle t.ex kunna bygga fler skolor i Colombia, men känslomässigt har han nog svårt att inte ge.

4 gillningar

Jag skulle kontakta några tidningar med och berätta om hur de utnyttjat din pappa.

Risken är nämligen stor att det finns fler offer!

3 gillningar

Jag håller med @Noomi om att det låter som manipulation och bedrägeri.

Även om ni begränsar tillgången till kontanter/konton så kan det fortsätta genom “gåvor” av det som finns i hemmet; smycken eller annat (mer eller mindre värdefullt).

Jag har egentligen inget bra förslag på lösning, men tror att ni behöver få pappan att inse att det är manipulation och hjälpa honom att komma ur det på något sätt. Det vill säga inte bara genom att begränsa tillgången till kontanter/konton.

2 gillningar

Att han undviker att gå genom centrum visar ju att han faktiskt inte vill ge så mycket pengar. Då känns det som ett polisärende om trakasserier. Eller om centrumägarna har ordningsvakter som kan hålla lite extra uppsyn på dessa individer? De skapar säkert otrygghet för andra än din pappa om de är så påträngande.

5 gillningar

200k på några månader säg 3k per dag? :open_mouth::open_mouth::open_mouth: Är det A-laget eller de där andra tiggarna med blommigare kläder? Kanske pappan kan ta med sig en näve mynt så kan han ge utan att det blir sådär galet mycket. Ganska läskigt om de följer med till bankomaten. Då vet de kanske tom vart han bor.

Jag brukar köpa och donera några kexchoklad och läsk/juice. De brukar ta illa upp och tröttna på mig.

Tog ett längre snack idag med honom. Det var visst inte räkningarna brorsan skulle hjälpa med, det var att föra över pengar till Indien när han såg alla kontoutdrag. Han tror dock att han är på väg att bli dement pga sitt minne och han var inte särskilt brydd om han, i framtiden, skulle röra till ekonomin.

Han menar att det är inte är mycket nallat av sitt bankkonto och att det är mestadels från pensionen han får varje månad. De har varit och knackat på en gång men då bad han dem att gå för att grannarna inte ska bli upprörda och de har inte dykt upp sedan dess men de kan följa med på tåget till bankomat osv. Han är fullt medveten om att de troligtvis utnyttjar honom men han tror att de ändå har behov av hans pengar. Det är som att han inte riktigt bryr sig om han skulle fara illa och jag försökte förklara att vi som närstående såklart blir oroliga för honom.

Saken är att han har alltid velat hjälpa utsatta människor, varit godman för alkoholister och ideellt hjälpt människor som suttit i fängelse, och jag har försökt trycka på att det kanske finns bättre sätt att att använda sina pengar till behövande. Vi diskuterade hur det kan vara ett större samhällsproblem och att han kanske är i direkt fara osv. Funderar på att det bästa sättet kan vara att hitta en organisation som hjälper dessa människor och att han kan sätta igång ett autogiro eller något som drar av en summa varje månad. Någon som känner till en sådan?

3 gillningar

Tänker det också men här tänker han inte särskilt rationellt kan jag tycka, att han åsidosätter de “otrygga“ känslorna och han kan inte helt undvika dem längre.

2 gillningar

Skulle förvisso lösa det i den kommunen han bor i men de tar sig också till grannkommunen och väntar också. Kanske kan vara en idé att prata med kommunen för att utreda om det är fler som är med om samma sak ja.

1 gillning

I detta fall är det inte A-laget, de hjälper han via en annan organisation. Gjorde samma sak som du när jag bodde där för flera år sedan, försökte de följa med in i affären eller ville köpa orimliga saker sa jag bara nej.

De har varit och ringt på en gång hos honom men då bad han dem faktiskt gå då han inte ville att grannarna skulle bli upprörda.

1 gillning

Precis, det är det man oroar sig för, att det finns annat av värde. Det har ändå varit en del inbrott i området. Säger inte att det är tiggarna som gjort det men man vet inte vilka det är man har att göra med och vet okända människor var man bor och att man är generös blir jag såklart orolig.

1 gillning

Berätta för honom att arbetslösheten i Rumänien ungefär är hälften av den i Sverige. Det finns jobb i deras hemländer men de anser väl det som smutsigt att arbeta för andra än sin egna grupp?

3 gillningar

Verkligen intressant statistik! Nu är jag visserligen inte jättepåläst i ämnet men är det inte så att det är Romer (ofta från Rumänien) som är här och får inte jobb där pga sin etnicitet?

Rätta mig gärna om jag har fel (och jag hoppas att detta inte är en för infekterad fråga.)

Hittade för övrigt en kontakt till ett barnhem i Rumänien som är drivna av en svensk organisation, ska se om han är villig att donera till dem istället.

1 gillning

Nog för att syftet är behjärtansvärt, men inte tycker jag att man ska lura fadern ytterligare genom att använda vilseledande statistik. De enda EU-länderna som har lägre sysselsättningsgrad än Rumänien är Italien och Grekland, och de enda EU-länderna som har högre sysselsättningsgrad än Sverige är Nederländerna, Malta och Tjeckien. Internationell arbetslöshetsstatistik säger långt mycket mer om i vilken grad bidragssystemen i olika länder uppmuntrar att registrera sig som arbetslös än om hur lätt det är att få jobb i respektive land.

2 gillningar

skänker man 200k motvilligt till tiggare så kan vi sätta vilket namn vi vill på det, friskt är det tyvärr inte.

5 gillningar

Och har nog lite att göra med orsaken till varför vi ser utländska tiggare i Sverige.

Hjälpa TS far gör det oavsett inte. TS far bör göra som jag när jag var ung och ville spara pengar; ta inte med plånboken.

Baserat på din beskrivning av problemet låter det som att det skulle lösa ganska lite.

3 gillningar