Min mor, som är änka, börjar bli till åren och har börjat visa tecken på en lättare demens. Jag är enda barnet. Hon är stressad över allt som har med ekonomi att göra och är orolig att hon skall börja missa räkningar och liknande. Hon bor i ett relativt nytt obelånat radhus och har bra pension och bra sparkapital. Hon trivs bra i området där hon bor och har fina relationer till grannarna, men har börjat tröttna på det praktiska kring boendet.
Har någon här erfarenhet av att ta över ägande av hus, mobilabonnemang, elavtal, internetavtal och liknande så att föräldern slipper den biten? Tänker att allt sådant kan stå på mig och så ordnar vi med en månatlig automatisk överföring från henne till mig som på ett ungefär täcker kostnaderna? Hon tycker själv att det vore en smidig lösning.
Saknar själv erfarenhet att ta över avtal. Kan däremot rekommendera att be att få någon slags fullmakt så du kan hjälpa med räkningar etc.
Kan bli jobbigt om det blir aktuellt med boende senare och föräldern då är i för dåligt skick för att kunna skriva fullmakt. Då blir huset bara stående.
Är hon din arvinge? Du behöver säkra upp så att det är hon som ärver dig om du dör och hon finns kvar om du tar över huset.
Du behöver också säkra upp så att hon blir omhändertagen om något händer dig där du inte dör men där du blir så pass sjuk så att du inte längre kan hjälpa henne.
Har ni kikat på lösning med autogiro för henne där du stämmer av istället för att allt står på dig? Som förslag…
Skaffa en internet-fullmakt vilket gör att du enkelt redan nu kan ha koll på ekonomin, göra betalningar från hennes konto direkt, flytta pengar mellan konton, sätta upp autogiro etc. Ni måste dock ha samma bank för detta. Vet att det funkar på SEB, inte koll på de andra storbankerna.
Skaffa en framtidsfullmakt NU som möjliggör att du kan sköta ekonomin i sin helhet den dagen det behövs. Fullmaktsgivare måste vara vid sina sinnens fulla bruk vilket betyder att när hon visar tecken på demens så kan det vara för sent.
Tycker det låter vettigt att skriva över saker på dig redan nu så du kan sköta det det praktiska med betalningar etc.
Mitt tips är att kontakta jurist och ordna med gåvobrev med villkor att du tar över samtliga bolån och villkor att din mamma ska bo kvar i radhuset, dvs du kan inte sälja förens hon har ny permanent bostad eller avlidit. I gåvobrevet ska gåvan ges som enskild egendom, så du slipper ha med det i bodelning med din ev partner.
Framtidsfullmakt finns redan, men rent juridiskt verkar sådana inte vara helt vattentäta.
Jag är enda arvinge, men har egen familj, så tanken är ju att fastigheten och tillgångarna blir min enskilda egendom i händelse av (osannolik) skilsmässa. Däremot kvarstår ju problemet om jag själv skulle dö innan min mor (iofs också ganska osannolikt).
Hjälper henne redan med autogiron, men det hon verkar vilja slippa är ansvaret för sin ekonomi.
Som flera har nämnt tidigare har jag och min mamma löst det på det sättet att jag har en fullmakt hos Handelsbanken, som är hennes (och min) bank. Det gör att jag kan logga in på hennes konto och utföra alla bankärenden av olika slag. Det fungerar väldigt bra, förutom att jag lägger ganska mycket tid på att svara på upprepande frågor. Det är att rekommendera att säkerställa att räkningarna kommer med e-faktura.
Jag föredrar verkligen det framför att stå på en massa abonnemang och avtal, då det i praktiken skulle kunna påverka min kreditvärdighet osv. För min del blir det även väldigt transparent gentemot mina syskon.
Förutom det ekonomiska så vill jag slå ett slag för att få fullmakt att hämta ut medicin åt henne. Jag har det åt samtliga äldre i familjen. Lätt ordnat på 1177 med BankID och har hjälpt mig att få tag på farmors hjärtmedicin och blodförtunnande när hemsjukvården missade en upphämtning och absolut inte kunde lösa det innan nästa schemalagda upphämtning 2 veckor senare.
Man läser om det.
I något fall vill Banken ha allt på exakt sitt sätt på sin blankett. Inte rimligt kan man tycka men samma bank för er båda borde underlätta mycket.
I något annat fall gällde det fastighetsförsäljning. Kan vara nog så viktigt då ett radhus som står tomt och drar värme och förfaller i många år inte är vettigt. Din mamma kan mycket väl komma att bo både 3 och 4 år på ett boende med dygnet runt hjälp.
Om man är ensam blir det fortare svårt att klara sig hemma. Hemtjänst funkar inte när hon inte hittar hem själv längre eller ställer plastburkar på spisen och sätter på plattan eller vägrar öppna dörren.
Barn med fullmakten som potentiellt i alla fall är EN av arvingarna ansågs vara jävig därmed och försäljning godkändes inte.
Om jag förstod rätt räckte det med att alla arvingar godkände upplägget. (Hur bevisa att det är alla? ) Minns inte om det både krävdes godkännande av sådan transaktion på fullmakten redan av alla arvingar. OCH sedan skriftligt godkännande av själva försäljningen. Borde inte vara tillämpligt i ditt fall som enda arvinge så länge det är klart.
Hjälpte min pappa med alla hans bankaffärer som han gjorde med sin bankdosa hos Swedbank. Swedbank hjälpte oss på bankkontoret att fixa så att jag bl.a. kunde betala hans räkningar m.m. med bankdosan. Fungerade perfekt då 2009.
Nixa mobilen. Ge tillgångar i gåva från henne till er, särskilt aktier och fonder . Sälj inte utan ge som gåva helst innan nyårsskifte.
Se till att de inte finns för mycke pengar på konton, aldrig över 100000 vid nyårsskifte.
Fastigheter som är bostad är inte lika viktigt att skriva över då de inte räknas som tillgångar på samma vis.
Blir föräldern inlagd eller liknande så är avgifterna skyhöga men finns de inga pengar /tillgångar så sänks avgifterna.
Sök bostadstillägg efter nyår.
Är man inte fattig som gammal så blir man fattig …
Stämmer verkligen detta ?
Stockholms kommun skriver angående inkomstunderlaget:
"
Förmögenhet räknas inte som inkomst.
"
"
Alla ska ha råd med äldreomsorg. Därför finns ett högkostnadsskydd i form av en maxavgift. Du betalar aldrig mer än maxavgiften, oavsett vad du har för inkomst och tillgångar.
"
Så här har vi löst det för våra gamla föräldrar, numer finns bara en kvar i livet💔. Via fullmakt kan du få åtkomst till hennes ekonomi, beviljas genom fysisk kontakt på hennes bankkonto. Då får du koll på hennes betalningar och stående överföringar och kan lösa dem som inte redan finns på autogiro. Hennes konton dyker upp indiidnivå/ vy när du loggar in på ditt bankid. För åtkomst till hennes ev aktiedepå krävs extra fullmakt /besök hos banken för att fullmakt från baken och måste sökas och godkännas på plats tillsammans med din mamma. Sen har du full koll och rättighet att betala fram till hennes dödsdag från konto . Vid hennes ev bortgång låses hennes konto för betalningar och autogiro efter några dagar efter dödsfall/dödsförklaring och försvinner i din inloggade vy efter några dagar.Framtidsfullmakt kännde vi har väldigt verkningnslös effekt, ger just ingen hjälp då bankerna kräver specifikta lösningar för enskild bank.
I händelse av att hon hamnar som vårdpaket på äldreboende bör du fått en fullmakt dedikerat för försäljning av lägenheten, kolla med banken el jurist!
Dom funkar juridiskt, men bankerna gör dom jobbigt att använda, jag har för båda mina föräldrar, fullmakten säger att jag har rätt att göra allt som t.ex. min mamma kunde göra, banken godkänner fullmakten. Men när jag vill få medanvändar avtal, DVS kunna använda mitt bankid för att logga in på hennes konto, säger banken, nej, du måste ha fyllt in våran framtids fullmakt för att vi skall godkänna det! Efter många heta disskusioner med banken och kundtjänst har jag inte kunna lösa detta problem.
Banken säger, ja du kan komma hit och visa papperet och ta ut alla deras pengar, men vi vägrar ge dig internet access så att du kan betala en räkning hemifrån.
Systemet är helt sjukt!
Jag är nu god man och kan logga in, men har inte tillgång till alla konton och måste redovisa till överförmyndarenheten.
Jag rekomenderar dig därför att fixa hennes bankid på din telefon, det är inte lagligt att använda, men tror inte det är olagligt att bara ha det installerat, och kan vara hemskt bra att ha ibland.
Upprätta fullmakt hos banken som ger dig tillgång till internetbank.
Upprätta framtidsfullmakt hos banken enligt ovan.
Se över befintlig framtidsfullmakt och lägg eventuellt in ett villkor att du får ge fastigheten till dig själv i gåva.
Alternativ 2:
Ge dig själv fastigheten i gåva och upprätta testamente där fastigheten övergår till din mor som legat. Dina barn ärver din mor om du dör men överförmyndaren kommer spärra deras konton.
Fördelen med alternativ 1 är att ni slipper flytta ägandet och du kan sköta allt framöver.
Fördelen med alternativ 2 är att du kan renovera fastigheten och investera i dig själv samt att du kan blåsa staten. Din mor kan få bidrag och låga månadskostnader om hon saknar tillgångar. Risken är att du ändå vill upprätta fullmakter i enlighet med alternativ 1 så det blir dubbelt jobb.
Gå till en jurist som kan sånt här. Fråga om gåvor, övervakare, jäv, förhållande mellan framtidsfullmakt och god man samt hur processen vid domstol går till vid brukandet av framtidafullmakt. Saknar juristen utförliga svar på någon av dessa områden hade jag valt en annan. Framtidsfullmakten är inte juridiskt tvivelaktig. Många juristers kunskap om godmanskap, framtidsfullmakt och anhörigbehlrighet är helt enkelt för dålig