Ta över tillgångar från sjuk förälder

Varför då?

I vilket land bor du?

Maxtaxan som är samma i alla Sveriges kommuner innebär att kommunen får ta ut högst 2359 kronor per månad i avgift för år 2023.

5207+ 3635+2359 i avgifter till kommunen. Har du pengar /aktier på konton så är det att betala pluss läkemdedel upp till högkostnadsskydd . Det är mer än vad Många har ut i pension i månaden. Har du pengar / aktier så kan du inte få bostadstillägg och då lär inte pensionen räcka till,då får du ta sparpengarna tills det är slut, när de är slut kan du söka bostadstillägg och få 5300 skattefritt i månaden.
Då måste de vara bättre att ge bort / spendera upp pengarna innan.

Vilken kommun är det som tar hänsyn till förmögenhet vad gäller dessa avgifter ?
Stockholms kommun gör det inte.

Du får alltså inte bostadstillägg av pensionsmyndigheten om du har över en viss summa på kontot den sista december. Och för många är det en stor andel av pensionen.
Sedan finns det ett förhållsbelopp alltså utrymme kvar att leva efter utgifter och har du kapitalinkomster så räknas ju de med i kommunens uträkningar.

Ja för bostadstillägg spelar förmögenhet en roll, men inte vad gäller kommunens avgifter för hemtjänst eller äldreboende.

Inkomst av kapital finns med i underlaget för kommunens avgifter, men inte kapitalet i sig.

Ja så verkar de va . Oavsett är det för väldigt många bättre att använda upp / ge bort pengarna. kanske inte om man har hög pension.

Det är också en moralisk gråzon.

det är lagligt att ge sina barn gåvor i sverige. Känndes de moraliskt bättre om föräldern slösat bort alla pengar på utlandsresor elller dyra bilar ?
För den som gjort det får hjälpen av samhället!

Det moraliska förkastliga (utöver skatteplaneringen) är att man söker bidrag genom att förskjuta ägandet av egendom som diskvalificerar än från den sociala hjälpen. Att ge gåvor är en annan sak. Det är utnyttja det av det sociala biståndet som är det omoraliska.

Det är dessutom mycket vanligt att barnen som fått pengarna hjälper sina föräldrar med just dessa pengar. Föräldrarna disponerar i praktiken tillgångarna genom att exempelvis bo kvar i huset etc eller få låna “sin egen bil” av sina barn. Jag har inte ork att utreda om det är olagligt ens teoretiskt men det är moraliskt förkastligt att vidta åtgärder för att suga ut samhällskakan när man inte behöver det.

Vilka som ska ha hjälp av samhället är en annan fråga. Lösningen på problemet med överkonsumtion och andra snedsteg är inte att själv också utnyttja systemet.

Kan ju tycka att det moraliskt förkastliga är att den som inte slösat bort sinna pengar och tagit ansvar för sig själv sinna nära och samhället blir straffade medan den som “levt för dagen” får mer i bidrag och pension . Men beror nog på vilken syn man har på ansvar.

2 gillningar