Köpkraft i vilka varor?? Olika saker under åren skilljer sig mycke…
Enligt inflation definierad enligt SCB.
Sen kommer även frågan om 100 lappen har lägat på ett bankkonto alla år med ränta eller?? Ränta på ränta har väl en betydelse…
Står i uppgiftspecifikationen att det är ett bankkonto utan ränta
Ja, det är en bra graf och jag fattar, men då hade jag fått göra 100 sådana för alla åldrar…
Inte för att vara sån men nja som det ser ut så måste du trycka på facit för att få fram något om bankkonto?
Just i det här sammanhanget passar den kanske inte så bra då det har med ålder att göra, men generellt tycker jag att det funkar.
Jag kanske skulle ta och göra en sån med samma data som du utgått från så att jag har något att visa personer som inte förstår vikten av ränta på ränta.
Här är det så som du vill @borax:
Nix de gör de inte…
Gissade på 17kr, är född 81. Men är osäker på om jag ska svara ja eller nej sen.
Felade på 5kr.
Sorry @JPT, hade otur när jag tänkte. Fixat nu.
Tackar! Den här ska jag använda.
Haha… Då kommer de fram att man inte fusktitar…
Det är verkligen helt galet, känns nästan overkligt att titta på grafen.
Snudd på att det var mer bang for the buck att slänga sedlarna i brasan 1935 än att spara i madrassen till barnbarnen.
Matar man in 100kr och 7% ränta i ränta-på-ränta-räknaren blir resultatet 9956kr om man sparat från 1956 till 2024.
Sorgligt nog räckte 7% bara till att behålla köpkraften denna period, rikare blev man inte om det var potatis man ville köpa för sina sparpengar.
Hade fel på en krona. Lite känsla, men att hamna så pass nära var ren tur.
Prickade rätt på kronan, 1955=5:-
Gissade 45 spänn från 1988 så jag tänker ge mig rätt för det.
Har potatisen blivit realt dyrare under 1900-talets andra halva, har vi inte effektiviserat jordbruket alls?