Gissa hur mycket är en hundralapp du hade fått i doppresent är värd i minskad köpkraft idag? | Quiz

Realt är inte skillnaden så står mellan 1956 och 2012 enligt grafen, men meningen med den här tråden är väl att visa hur dumt det blir om man sparar i madrassen över tid.

Även med 3% ränta tappar man rejält med köpkraft.

3 kronor fel. Känns ganska nära men procentuellt ändå ganska mycket fel! (Gissade på 5 och det var 8.)

Så mycket för genomsnittlig årlig 2% inflation. Jävlar vad jag förlorat pengar :sob:

1 gillning

Men har du räknat skatt på räntan också? :wink:

1 gillning

Denna fråga gör mig både peppad och nervös inför FIRE-avsnittet jag är rädd att min trygghetsjunkie kommer go bananas efter att jag förstår vad jag faktiskt borde ha för summor sparade för en inflationskalibrerad FIRE.

Om vi pratar om detta, snälla ta med motvikten av genomsnittlig värdeökning via globala indexfonder, annars hamnar kommer inte stackars indexqueens nerver klara att lyssna. :joy::see_no_evil:

3 gillningar

Gissade 30, var 39. Men visst bör det stå “utan ränta” och inte “utan insättningsgaranti”?

1 gillning

Det ser ut som att 1 kg potatis kostade ca 20 öre 1956. Alltså fick man 500 kg för 100 kr. Odag kostar potatis ca 15 kr/kg. Alltså får man betala 7500 kr för 500 kg.

Du fick ut 10000 kr ur ränta-på-ränta-räknaren så 25% vinst när man justerar för potatisinflation.

Om man hade lagrat 500 kg potatis från 1956 så hade den nog varit svår att sälja idag.

1 gillning

Tricket är att först brygga whisky och sen lagra…:wink:

1 gillning

Tyvärr helt omöjligt att utläsa diagrammet i mobilen :confused:

Edit: den var först inte klickbar, men nu är den :joy:

Hade rätt på kronan!

1 gillning

2kr fel (var för pessimistisk så nu har jag lärt mig att inte vara så orolig för inflationen ändå)

Skulle gärna tagit 100-lappen, fick något stearinljus som ligger i någon låda någonstans.

Fast om du hade använt det kilot som sättpotatis och sedan tagit den skörden som nya sättpotatisar (uppskattar 8kg) och fortsatt hade du fått en tillväxt som hade gjort att du idag hade haft ca 3.2\cdot10^{60} kg potatis som du kunde sålt (viss problematik i realisering av strategi kan uppstå då det är i runda slängar några tusen miljarder gånger universums uppskattade vikt)

1 gillning

Jag fuskade.

1 gillning

Räknade fram 10 kr. Svar enl. grafik var 12 kr.

1 gillning

1 gillning

Jaaa precis potato tomato :tomato: :tomato: :potato: :potato: :potato:, TÄNK utanför lådan :rocket:. Alla indexgubbar :older_adult: :older_adult: :cold_sweat: :cold_sweat: DO NOT understand. Bästa dagen att plantera en tomat var för en månad sedan, näst bästa är idag :heart:

2 gillningar

Och vad kostar åkern, bekämpningsmedlen och arbetarna som plockar tomaterna, för att inte tala om energin för att få tomaterna att växa hela året? I think I do understand scale.

1 gillning