Gissningslek: Hur mycket höjs Styrräntan den 30 juni 2022?

Enligt SCB står import från Europa för 84% av den totala importen till Sverige.

1 gillning

Ett rimligt resonemang. Såhär i efterhand så var det nog ett dåligt beslut att de glesade ut antalet möten…

2 gillningar

Samtidigt så är ju detta system där det gärna får finnas lite inbyggd tröghet.

Absolut! Men Europa importerar också mycket som prissätts i USD. Tex alla råvaror och energi. Så USD påverka via EUR länder.

Enligt Eurostat importerar EU till 50% i USD

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=International_trade_in_goods_by_invoicing_currency

1 gillning

Kan nog bli vilken höjning som helst.
Jag undrar om alla i gruppen Ingves o co. verkligen trodde att inflationen skulle bli temporär? Om de alla då delade den åsikten hade vi fått en bättre bedömning av slumpen än av dessa individer. Skrämmande insikt i sådant fall tycker jag. Trodde att de satt på sina positioner för att de hade en viss kompetens…

0,5 är en lågoddsare. Tänker att det blir 0,5 nu och försnack i beskedet att det inför nästa möte skulle kunna bli 0,75.

Skulle det höjas till 0,75 nu så tror jag panik skulle utbryta :sweat_smile: det känns (högst subjektivt min känsla) som att många är superstressade redan efter 0,25:an tidigare och 0,75 nu tror jag skulle innebära en väldigt kraftig inbromsning av det mesta (kanske för kraftig). Nu tar ju inte RB hänsyn till sånt, men 0,75 nu skulle nog också skapa ett pärlband av diverse löften från politiken inför höstens val.

1 gillning

Haha. Nu får du det att låta som att 1% styrränta skulle vara högt :sweat_smile: Glöm inte att vi skattebetalare redan subventionerar en stor del av räntekostnaden, så det slår ju heller inte så högt.

Så man ska nog inte dra för stora växlar. 1% är fortfarande extremt låg.

2 gillningar

Jag instämmer att det är lågt och tycker inte att det borde vara skäl till panik pga 1% styrränta :sweat_smile:

Dock, subjektiva känslan där igen då, tror jag att det finns en generell stress bland många över detta som följd av alla rubriker samt att det nog finns en hel del överbelåning där ute (då tänker jag inte på den som har lånat 85% på boendet, utan den som utöver boende lagt till andra kostnader som bilar, pooler och annat gutt kostnadsdrivande som kanske inte riktigt går att avsäga sig/sälja).

2 gillningar

Ingen skulle få panik vid 1% styrränta om man kunde veta att den stannade där, det är inte nivån i sig som skulle leda till panik utan istället tron om att den då kommer gå mycket högre och mycket snabbare än någon räknat med

4 gillningar

0,5% säger jag. Det ärval i höst och vi är svenskar…Ergo: skynda långsamt.

Men 0,75% vore nog vettigt för att understryka med spritpenna att man menar allvar.

1 gillning

0,75% - storebror har redan visat vägen :money_mouth_face:

1 gillning

“…for the love of Big brother” :roll_eyes:

1 gillning

Det har, som redan påpekats, ingen inverkan på Riksbanken

1 gillning

…eller har det? :wink:

Jag menar inte att det sker direkt påverkan, men Riksbanken lever inte heller i ett vakuum.

Om Riksbanken agerar politiskt för att stärka ena sidan av blocken i den här konspirationsteorin så kan dom väl lika gärna agera på ett sätt som sänker sittande regering inför valet? Eller ingår det i teorin att Ingves är Sosse?

Jag sa inte att de agerar för eller emot något parti, bara att människorna i Riksbanken också lever i Sverige. Så, om man bara inser att det är ett val i höst så kan man kanske lätt föreställa sig att det i någon mån påverkar alla med ögon och öron. Så, om valet nu påverkar deras beslut så menar jag alltså att valet i sig är anledningen att det sker, inte vem som regerar nu eller vem som någon vill ska vinna.

Var det tydligare?

Okej, lite tydligare kanske. Fast jag hänger inte med på varför det skulle göra det mer troligt att dom höjer 0,5 istället för 0,75 och inte tvärtom. Om du inte menar att dom agerar försiktigt just för att inte påverka valet i någon riktning.

1 gillning

Jag menar mest att hela den svenska mentaliteten tenderar att vara försiktig. Stora milstolpar (såsom ett val) påverkar oss som samhällsorganism. Utan att värdera sätten att vara så kan man ju t ex nämna franska bönder som kör in till torget och dumpar gödsel när de är sura. Här knyter vi oftare handen i fickan. Så, 0,5% (eller t o m 0,25%) vore alltså Riksbankens motsvarighet till att knyta handen i fickan när lite gödseldumpande (0,75% eller mer) vore på sin plats.

Okej, då tror jag att jag hänger med! Och visst, så är det väl. Fast valet i sig är bara en av flera faktorer då alltså.

1 gillning

Japp, absolut. Kanske en av de större, men exakt så.

1 gillning