Gissningslek: Hur mycket höjs Styrräntan den 30 juni 2022?

Jag tror att hushållen känner av det först när kostnaderna tas.

I tråden skrivs en del om att höjningarna har prisats in men jag tror inte det gäller majoriteten av låntagarna. Jämför andra förluster, tex börsnedgångar, så är det en sak att säga att man ska agera rationellt och nåt helt annat att göra det när förlusterna blir synliga.

När räntan på lånet går från 10k till 20k per månad exklusive amortering så upplevs det nog som ganska skrämmande :anguished:

Det som påverkar mig är att jag inte ser något slut, eller vändpunkt. Vill åtminstone se en återgång till priserna 2018 för att känna att korrigering skett.

1 gillning

En fundering på temat. Den officiella inflationssiffran, som riksbanken styr efter, mäts på rullande 12 mån. Borde det då inte ta i princip 12mån innan man ser effekten av en räntehöjning i denna siffra? Egentligen mer för även med rörligt bolån justeras ju inte räntan dagen efter räntebeskedet. Känns som att många inte tänker på trögheten i systemet?

1 gillning

Alla fackföreningar är de facto kartellorganisationer för de som säljer arbetskraft. Bl.a (S) är sprungat ur och propagerar ständigt för dessa karteller

USA har ju ingen export att tala om överhuvudtaget, deras hopp står väl till om europa kommer börja köpa naturgas därifrån, hur det nu ska transporteras över på något vettigt sätt…

“A trade deficit occurs when a nation imports more than it exports. The U.S. trade deficit increased from $676.7 billion in 2020 to $859.1 billion in 2021 . The U.S. monthly trade deficit increased in March 2022 to $109.8 billion. Consumer product imports are the primary driver of the U.S. trade deficit.”

“The top exports of United States are Refined Petroleum ($58.4B), Crude Petroleum ($52.3B), Cars ($47.6B), Integrated Circuits ($44.2B), and Petroleum Gas ($34.7B), exporting mostly to Canada ($218B), Mexico ($196B), China ($122B), Japan ($63.1B), and Germany ($59.2B).” https://oec.world/en/profile/country/usa

1 gillning

Kan vara så. Mitt problem med inflationssiffran är att den justerar för förbättringar som inte påverkar mig (eftersom jag inte konsumerar såna produkter. ) Jag tycker att det är ett korrekt sätt att räkna men det jag köper som mat, el, bensin, renovering och restaurangbesök fått mycket högre kostnader till samma kvalitet och motsvarar inte inflationen.

Upplever att mina månadsutgifter gått upp minst 10% på ett år (låga lån, låg ränta, snikbil :wink:).

Måste ändå vara skönt för Ingves att lämna över nu när det för första gången under hans tid vid RB måste tas impopulära beslut.

Blir dock en riktig stinkbomb till Thedéen

1 gillning

Jag är övertygad om att Thedéen kommer lösa det på ett bra sätt, han har gjort ett stabilt intryck dom gångerna jag sett honom i intervjuer. Jag tror dock att RB kommer behöva tänka om och höja mer än dom tänkt, men det är en annan diskussion.

Ingves engelska på presskonferensen va dock imponerad, mycket bättre än många av svenska företagsvärldens CXOer som brukar prata engelska på presskonferenserna kring rapporterna!

2 gillningar

Vadå!? Du menar att RBs prognos inte kommer hålla? :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth::face_with_peeking_eye:

1 gillning

När har den gjort det? :wink: Blir det en ny igelkott eller nytt djur den här gången?