Om alla företag inom en sektor höjer sina priser till konsumenter till en helt annan grad än vad de underliggande kostnadsökningarna motsvarar så blir det väldigt enkelt för marknadsaktörer att vinna kunder och behålla lönsamhet genom att lägga sina priser på en lägre nivå. Så det är inget att oroa sig för (mer än väldigt lokalt eller kortsiktigt), marknaden är bra på att hantera precis detta.
Däremot inte grattis till SEK som förväntat fortsätter att försvagas = mer importerad inflation ![]()
Kanske dax att döpa om den till ”peso” igen precis som tidigt 90tal.
Borg vill ha extramöte i Aug med 0.75 höjning.
Nja, historiskt sett har marknaden snarare visat sig vara urusel på att hantera precis detta. Det är av en anledning som alla utvecklade ekonomier har inrättat högvis med regleringar och myndigheter för att motverka priskarteller och monopolbildningar. Om man låter företagarna bestämma själva så brukar de nämligen föredra att inte konkurrera överhuvudtaget.
För att komma tillrätta med inflationen måste centralbankerna bromsa sina länders ekonomier rejält.
Att man gör små höjningar beror på att man vill undvika att bromsa sina ekonomier rejält.
Men frågan är om dessa små höjningar bara förlänger och förvärrar inflationen. Företagens höjda lånekostnader kommer att läggas på priset på deras produkter, dvs priserna kommer öka mer pga. att man småduttar med räntehöjningar. Detta kommer i sin tur öka pressen på större löneökningar, vilket i sin tur leder till att man tar ett steg tillbaka i inbromsningen. Man kommer dessutom hinna runt till nästa löneförhandlingsperiod utan att ekonomin bromsat rejält.
Finns det ett sätt att få stopp på inflationen utan att det gör ont?
Jättetråkigt verktyg - allt är fortfarande noll.

Jag tror inte Ingves säger ”vårat”.
/tf språkpolis ![]()
Mer allvarlig kommentar: Jag förvånas över hur förskolepedagogisk han är. Som att en hel generation inte förstått hur ekonomi fungerar. Detta blev även tydligt i SRs program under förmiddagen där yngre placerare konstaterade att de aldrig upplevt riktig lågkonjunktur.
Jag ställer mig som sagt väldigt tveksam till siffrorna med tanke på folks samlade kapital som tagits upp i flera trådar här på forumet och avsnitt av podden. Det kan vara allt från att påtvingade pensionsavsättningar till fondering (avsättning till framtida planerad konsumtion i närtid) som räknas som sparande.
Ett stort problem är alla dollar som delades ut som smågodis under pandemin, men att folk trots detta efterfrågar just dollar. Så vi får nu betala för att en massa amerikaner satt hemma och beställde hem grejer från Amazon utan att själva producera något.
haha. ska man vara nogrann så säger han faktiskt nästan alltid:
vårt inflationsmål på, eh…, 2 %
Det är ett stort sug efter US dollar som just nu kostar 10.34 kronor. Ingves & Co måste gasa vidare med räntehöjningarna snarast möjligt.
Absolut, helst redan i juli men då har väl Ingves & Co semester.
Den pedagogiska nivån kanske är adekvat.
” Du kan aldrig nog underskatta dina medmänniskor” 
Inte nog med det, företagen i USA håller inte direkt tillbaka lönerna, så inflationen kommer tuffa på:
Jag vill fortfarande ha @AuAgEric som ersättare till Ingves… 
Får väl revanschera mig genom att tippa på ett extrainsatt RB-möte i sommar med ny höjning på lika mycket till.
Edit: såg nu att Borg gissar på det också…,
Det är ju rimligt men också ironiskt eftersom att mötena var tätare innan Ingves ändrade detta ![]()
Vid vilken boränta börjar det kännas för hushållen? Vågar man hoppas på krasch så en kan fynda fritidshus billigt?
Till slut blir ju amerikansk export för dyr (om den inte redan är det) samtidigt som länder som Sverige blir förhållandevis konkurrenskraftiga vilket borde gynna våra företag och i förlängningen börs.
Idag lät Riksbanken göra den högsta räntehöjningen på 22 år.
Senast en så här stor räntehöjning skedde var år 2000, när IT-branschens aktier pumpades upp i en bubbla som sprack.
Det ledde till 3 år av nedgång på börsen fram till 2003.
Kommer börsen och konjunkturen falla tre år denna gång också?