Glad midsommar! ![]()
![]()
Jag hoppas alla pÄ forumet fÄr en mysig lÄnghelg! ![]()
För mig blir det kollokalas med fika och halva slÀkten som kommer pÄ spontanbesök. ![]()
Glad midsommar! ![]()
![]()
Jag hoppas alla pÄ forumet fÄr en mysig lÄnghelg! ![]()
För mig blir det kollokalas med fika och halva slÀkten som kommer pÄ spontanbesök. ![]()
Glad midsommar! HĂ€r sitter jag och barnen pĂ„ tĂ„get mellan Ăsterrike-Italien, och hoppas pĂ„ lite firande i Rom senare ikvĂ€ll ![]()
Glad midsommar!
Glad Midsommar! För mig Àr det en vanlig fredag. Ska lyxa till det med skagenröra som jag fÄtt av min lokala ICA-handlare, sÄ inga utlÀgg idag.
Glad midsommar frÄn ett ganska biltomt Södermalm! ![]()
Jag mötte tonvis med joggare under morgonpromenaden sÄ jag antar att de desperat försökte göra plats för bÄde jordgubbar och sprit innan de stressar ut i skÀrgÄrden. ![]()
Glad midsommar frÄn ett soligt men blÄsigt Sigtuna ![]()
![]()
Glad midsommar frÄn mig och @carolinebolmeson hÀr i Malmö. Vi har haft vattenkrig och Àr snart redo för en sen sillunch. ![]()
Glad midsommar ![]()
![]()
![]()
Glada midsommar
Du fÄtt dm av mig. PÄ sidan
Tack alla för en fin och givande gemenskap!
Trevlig Midsommar vill jag önska er alla forum lÀsare !
Va rÀdda om Er.
HÀlsningar frÄn UmeÄ
Trevlig midsommar
De lyssnade vÀl pÄ Sveriges radio kring nöjet som har minskat pÄ midsommar
,
Jag Ă€lskar verkligen lupiner!! đȘ»đȘ»đȘ»
Och glad midsommar till er alla
Gillar ju sommaren om nÄn har missat det ![]()
Jag Àlskar utseendet men förstÄr problematiken, att de tar över.
Tja jag förstÄr faktiskt inte problematiken. NÀr jag Àr ute pÄ landet ser jag alltid ungefÀr samma antal pÄ samma plats. Har under alla Är inte spridit sig en meter. SÄ jag fattar verkligen inte att de klassas som invasiva. Parkslide dÀremot, det Àr ju nÄt helt annat⊠Men lupiner alltsÄ ![]()
Problemet Àr att de Àr lite som smÄgodis för humlor och andra pollinatörer. Som borde Àta varierat och dÀrmed frÀmja vÄra inhemska blommande vÀxter, men föredrar lupiner dÀr de vÀxer. SÄ inhemska blommor och ÀngsvÀxter trÀngs bort, för de pollineras inte i nÀrheten av lupiner, som Àr extremt bra pÄ att frösÄ sig sjÀlva.
Det Àr dÀrför de kan ta över lÄnga och stora omrÄden, för att de inhemska vÀxterna och den biologiska mÄngfalden fÄr mindre pollinering.
De Àr fina, men Àr rejÀlt invasiva. SÄ plocka sÄ mÄnga och sÄ stora buketter ni kan, sÄ frösÄr de sig mindre.
Jag grÀvde bort mina frÄn min lott, dÄ de började sprida sig över till grannen.