Jag har sett otroligt stor spridning pÄ mÄnga stÀllen. De tar verkligen över stora omrÄden pÄ nÄgra Är.
SÄ konstigt. Dit dÀr vi brukar Äka finns det som sagt ungefÀr samma mÀngd pÄ samma stÀlle som det har gjort i alla fall de senaste 35 Ären.
Intressant, det visste jag inte! Att de förhindrar andra vÀxter frÄn att bli pollinerade alltsÄ. Just den aspekten lÄter ju inte sÄ bra!
Det finns Àven olika versioner av lupiner, kanske Àr regnbÄgslupin, som inte klassas som invasiv. Men det Àr sÀllan den man ser lÀngs med vÀgarna.
Men sÄ intressant! Googlade lite men tycker det verkar svÄrt att skilja blomlupin frÄn regnbÄgslupin. Men vi har planerat att Äka ut pÄ landet imorgon, sÄ om det blir av ska jag kolla nÀrmare pÄ vilken sorts det kan vara!
SpÀnnande, tycker sjÀlv de Àr vÀldigt lika till utseendet. Vet inte om jag skulle se skillnad. ![]()
Men i vÄr kolonilottsförening sÄ undanbeds vi ha den invasiva, men den andra Àr ok.
Enligt Google ser de jag tĂ€nker pĂ„ ut som regnbĂ„gslupin. Enligt Google ser de ocksĂ„ ut som blomlupin⊠SĂ„ ja, det Ă€r nog jĂ€ttesvĂ„rt att se skillnad om man inte stĂ„r och aktivt googlar det samtidigtâŠ
Vilket jag dock Ă€mnar göra. Ă
terkommer nÀr mysteriet Àr löst!
DÀr vi plockade lupinerna fanns det för ett par Är sedan enstaka blommor men i Är var det hundratals sÄ de har definitivt spridit sig mycket.
Vad tror du om de hÀr? UtifrÄn det jag fÄr fram nÀr jag googlar har jag faktiskt ingen aning ![]()
âDet finns flera sorters lupiner, men alla rĂ€knas inte som invasiva. Exempelvis Ă€r i regnbĂ„gslupin (L. x regalis) lik blomsterlupin men har vanligen grenig stjĂ€lk med flera blomstĂ€llningar i bjĂ€rtare fĂ€rger, och Ă€r inte en invasiv art.â
SvÄrt med en mestadels komparativ beskrivning nÀr man inte har tillgÄng till bÄda sorterna samtidigt ![]()
Men med tanke pÄ att de inte sprider sig borde det ju faktiskt vara regnbÄgslupiner? (De fÀrger jag sÄg idag var förresten rosa, vit och blÄ/lila.)
De jag har spred sig flera meter pÄ tvÄ sÀsonger, hos min mormor tog de över halva tomten nÀr hon blev Àldre. SÄ det bör nog vara en ickeinvasiv sort hos dig.
Eller sÄ kanske den inte trivs sÄ bra. ![]()
OjdÄ! Ja dÄ Àr den hÀr garanterat icke-invasiv för den rör ju sig inte alls ![]()
Verkar som att vi har hittat olika arter, förmodligen blomlupin för dig och regnbÄgslupin för mig.
SĂ„ verkar det vara.