Du har 86st lökar och 11st vinstlökar. Sedan kommer ett gäng sorkar och äter upp 8st av dina lökar och 1st av dina vinstlökar. Kvar blir 78st lökar och 10st vinstlökar. Enkel matematik.
Vidare kan man även bortförklara det hela med TWR, t.ex. om den beräkningen sker en gång om dagen. Jag vet att Avanza åtminstone tidigare gjort så. Beloppet på kontot uppdateras i samband med kursens ändring, men utvecklingen beräknas en gång per dag.
Förtydling: jag kan inte exakt förklara vad som gick fel på avanza, bara att de inte beräknade beloppet på kontot och kontots utveckling vid samma tidpunkt.
Jag har upplevt att det stämmer. Men just procenten brukar släpa efter 1 dag ungefär medan summan stämmer. Så kolla dagen efter om det stämmer bättre. Inte helt ovanligt att det är så. Tror även det är likadant på Avanza.
Nu har det rättat te sig lite i alla fall. 79 lökar och 5 i vinst.
Då beräknar de vinstsumma samt TWR förmodligen samtidigt och portföljbelopp vid lite olika dagar. Lite muppigt men ska väl inte gnälla i onödan på en uppstickare
Tack Erik och Haampus, Trodde ett tag att de hade en unik beräkningsmetod med tidigare realiserade vinster etc
Tack nightowl. Konstigt nog har jag inte upplevt samma fenomen hos avanza eller nordnet. har inte stenkoll men trycker vinstsumman brukar vara korrelerad rätt bra med portföljbeloppet upp och ner hos avanza/nn, kanske inte
Case closed:)) tack för att ni hjäper en mupp i alla fall
Det var väl nån Amris som sa. Ibland är det bättre att vara tyst än att framstå som en idiot, jag väljer att utmana ödet, Nightowl ge mig en örfil! Förhoppningsvis kan jag lära mig något i alla fall
Eget kapital minus insatt kapital är väl orealiserad vinst och det är väl den siffran de visar som +blaaa.kr hos fondo/avanza/NN m.f.?
Vart efter en fond rapporterar in så borde både “vinst” och Eget kapital öka eller minska i exakt samma omfattning och samtidigt. Det spelar väl ingen roll om fonden/instrumentet rapporterar veckovis eller varje sekund. Summan av kardemumman finns jue där så fort summan är känd för ett visst instrument?
Sen att det släpar efter är nått annat
Kan inte heller komma på någon som helst anledning till att göra på ett annorunda sätt
Tack igen. Aaa du har nog en poäng här kanske ja. Tack.
Personligen hade jag hellre sett att man släpar med utvecklingen och att siffrorna stämmer i alla ändar med senaste kända värde. Annars känns det som hittepå siffror men jag har alldrig ansett mig själv att vara helt normal heller.
På frågan om Nav skall dragga en vecka: JA! För bövelen JA!. Är värdet inte känt för N.N så ska de F#n inte uppdatera min portfölj heller. allt annat är hittepå och kan inte vara annat än en spekulation från N.N. sida.
På frågan om Amris instrument: Jag tror vi kan hitta ett ännu bättre exempel då jag tror kurserna från USA rapporteras direkt “live” till Nordnet oavsett klockslag i USA eller Sverige således bör klockslag helt sakna betydelse.
Jag äger en fond/aktie i paraguay värdet faller från 20 till 10kr på fredagen. På måndagen ökar värdet mellan 9-10 lokal tid.till 15kr. Nordnet får rapport kl 10:00 paraguiansk tid. att i fredags vid stängning stog Nav:et i 10kr. Vad skall N.N. rapporera till mig? Självklart 10kr! Det ända vädet N.N. känner till annars får de gissa.
Vi kan plocka bort alla variabler så som lokala tider, börsöppningar, världsdelar och rapporeringsintervall. Det ända som är intressant är senast kända värde som nordnet känner till och de har hunnit uppdatera. Varför i hela friden skulle N.N få för sig att bara uppdatera eget kapital och inte orealiserad vinst då de naturligtvis är exakt lika kända samma sekund n.n. får ett nav. Är N.N stängt så får jag min uppdatering när de öppnar?
Nu har jag fått skriva av mig lite i alla fall
Jag tänker kanske fel eller har dålig förståelse för hur börserna fungerar. Vad är det jag inte fattar. Det är nästan garanterat att jag har fel men jag kan inte fatta hur
Jamen det är ju precis därför det draggar! För att de inte hittar på!
Tänk att du säljer ett börsnoterat papper innan lunch. Pang, pengarna på kontot.
Direkt lägger du en fondorder och pengarna skickas iväg. Banken får NAV uppdaterat men har ännu inte di avräkningsnota? Hur ska de kunna säga vad din utveckling är? De vet ju inte vilken kurs du fått om de inte börjar göra gissningar om ordern gick igenom eller inte.
Jag ser inget större problem att det draggar nån dag. Det går ändå inte att handla på gamla kurser.