Glassekonomi- och kalkyl

Någon som gjort beräkningar och ekonomiskt jämfört egen glasstillverkning hemma med att köpa glass i butik? Gärna då bra glassmaskin vs köpt bra finglass i butik. Vart går break even och pay off på inköp, ingredienser, driftkostnader? Hinner maskinen bli uttjänt och gå sönder innan den är ”intjänad”. Beror så klart på hur mycket o ofta man äter, vilken maskin och vilken glass, men ändå inspirerande om att se om någon har räknat på det i någon form eller om det finns någon beräkning på nätet att länka till.

Frågade Chatgpt och lade in gräddglass och Haagen Daz som jämförelse.

Här kommer sammanfattningen.

Ett rimligt, försiktigt estimat: om din maskin kostar ~1 900–3 000 kr och din hemgjorda glass kostar ca 50–70 kr/l, så behöver du göra ungefär 20–40 liter hemgjord glass för att gå jämnt upp jämfört med att köpa Häagen-Dazs i butik. (Kan vara så lite som ~15 liter i bästa fall eller över 50 liter för dyrare maskin/hög hemgjordkostnad.)

Jag äter cirka 3 liter per år, så känns inte försvarbart för min del att köpa en maskin. Köper också italiensk gräddglass på rea på Willys och Lidl, så skulle behöva göra ännu mer glass för break even.

2 gillningar

Jag har en maskin med kompressor som kostade ca 800kr på Kjell. Grejen är att jag nästan inte gillar någon glass som finns att köpa I butik, så det går inte riktigt att räkna på huruvida det lönat sig.

3 gillningar

Beror ju lite på vad för glass man gillar. Traditionell gräddglass, italiensk gelato eller siciliansk gelato. Det går snabbast att räkna hem den med siciliansk (om man inte kör Vahlrona kakao/choklad för då kostar bara kakaon 60 kr för en sats på 8-10 dl glass) som ju till största delen består av mjölk, socker och majsstärkelse och smaksättning.

Vi köpte Sage glassmaskin (Råd o rön har en test av maskiner) för knappt 4 000 och har inte räknat hem den på alternativkostnaden för köpt paketglass denna sommaren. Men med riktigt bra krämig sorbet eller glass har det blivit sommarens efterrätter med eller till bär och frukt. Sedan har vi inte ätit mycket gelato ute eftersom vi tyckt att den vi har hemma är bättre.

Så, om eller hur snabbt man kan räkna hem den beror på vilken typ av glass man vill göra.

2 gillningar

Instämmer med resten här. Har en Wilfa som fungerar utmärkt. Är lite sugen på en Ninja CREAMi också. Men nej, det blir inte billigare att göra egen glass. Men det är roligt och gott.

1 gillning

Man får nog trycka i sig rätt många liter i veckan för att effekten på budgeten ska vara meningsfull.

Motiveringen till att göra egen glass är nog som med många hobbies t ex odling eller brödbak mest att man får ut ett värde av själva aktiviteten. Att en liten slant sparas bör nog anses som en bisak.

Fördelen med egen glassmaskin är inte ekonomisk, utan att det är lyxigare med hemgjord glass och man kan få glass med exakt de råvaror man vill. Jag har gjort glass med mindre socker, det är svårt i affären.

2 gillningar

Den största vinsten är att kunna göra den godaste glassen med de bästa ingredienserna.

Detta är givetvis personligt och man får experimentera lite för att komma fram till vad man gillar mest. Det är dock enkelt att göra godare glass än det man köper från stormarknader.

2 gillningar

Jag köpte en glassmaskin 1990, plasten är gulnad nu men den fungerar fortfarande, använde den senast förra veckan. Den är återbetald flera gånger om kan jag säga. Hemgjord glass ersätter inte glass man kan köpa på ica, ska man räkna på det så får man jämföra med glass man köper i glassbutiker som gör egen glass.

2 gillningar