Hej! Jag är ny som sparande. I förra veckan la jag in 50.000 på Handelsbankens global index citra. Behöver man något mer ?
Nej det behöver du inte
Det är redan en väldigt bred fond som täcker in det mesta.
Välkommen till forumet! ![]()
Tack. Känns skönt att få det svaret😃
Bra brett och billigt!
Under förutsättning att du har en buffert så tycker jag inte heller att man behöver mer än så.
Sen kan man alltid bredda ännu mer, men antagligen ger det ganska liten skillnad som det är andra aktiefonder vi pratar om.
Utmärkt val, Pia.
Det enda “extra” är att se till at lägga in ett fast månadsspar och spara i medvind och motvind.
(obs obs: detta i parentes är endast en extra fundering eftersom räntor diskuteras vitt och brett här: du kan fundera på att ha 10-25% i en räntefond som lite ballast - valet av
eventuell procentsats kan du koppla ihop med din tänkte sparhorisont. Är horisonten lång (10+ år) desto lägre procentsats i eventuell räntefond. AMF räntefond Mix - AMF Räntefond Mix | amf.se - är en bra allt-i-allo kandidat).
Tack!
Ja, jag ska månadsspara ca 3000:-/ månad. Och även sätta in ytterligare 10.000:-. Då ska fundera om jag inte ska sätta in de 10.000:- i AMF som du skrev om. Ska läsa lite om den. Tack för tipset. ![]()
Du har redan fått det snabba svaret.
Egentligen finns många faktorer som styr vad som är ”rätt” för dig. Om du vill få lite fler tankar som kan få din ekonomi och sparande på rätt spår resten av livet och har en halvtimme över, läs då på denna länken: