Finns det någon fond som liknar en typisk global indexfond men som viktar ned amerikanska teknik aktier i sin portfölj?
Enklast blir nog att kombinera de två börshandlade fonderna XMGA och EXUS, som bägge kostar femton baspunkter om året.
Rent allmänt, är det bara dumt att tänka i dom här banorna i nuläget?
Jag tänker generellt att det finns två möjliga förklaringar när man tycker att en aktie är felvärderad: (1) man har fattat något som resten av marknaden (vilket inkluderar professionella investerare med miljarder i portföljen som lägger hela sin vakna tid på att förstå de här grejerna) har missat, eller (2) resten av marknaden har fattat något som man själv har missat. Om man ska tro att det är ettan som är fallet och inte tvåan så tycker jag att man behöver ha en stark förklaring till vad det är som alla andra har missat och varför. Annars är det bättre att hålla sig till marknadsvikt.
Japp. Kan du inte bedöma nuvärdet (risk och framtida utveckling diskonterat) dessa bolag bättre än marknaden, låt blir att vikta de annorlunda.
Kan du värdera bättre än marknaden, satsa inte på indexfonder alls, utan köp bara vinnarna.
Känns det som du vill vikta ner bolag vars namn börjar på bokstaven A? De är kraftigt överrepresenterade.
Dimensionen world equity fund.
Men lite god vilja kan man nog säga att den gör vad du efterfrågar. Finns dock bara att handla via Handelsbanken, så vitt jag vet. Det är ingen indexfond, avgift ca 0.35. Sinnessjukt många innehav omkring 13 500 bolag.
Finns långa trådar om fonden i forumet.