Global indexfond vs USA+Europa+Tillväxtmarknad

Hej, sparar min TJP-pension via Handelsbanken och tänkte fråga om vad som är bäst:

• Handelsbanken global index Avgift: 0.4%
    • Inkluderar tillväxtmarknader och täcker hela marknaden bra
    • 2600+ företag
  • Handelsbanken USA index/Europa Index/Emerging market index. Snitt avgift ca ~0.3%
    • Kommer inte täcka Japan, Kanada och andra länder som inte är med i indexen ovan.

Svaret borde vara rätt tydligt men visst är det värt att betala 0.1% i avgift för att täcka mer av marknaden?

Kommer inte kunna välja avanza, LF etc så låtsas hålla oss till ovanstående

1 gillning

Hej!

Spontant om man vill hålla det enkelt så skulle jag personligen förespråka globalfonden istället. Du behöver du heller inte bestämma fördelning samt slipper ombalansering. 0,1% extra avgift för dett aär ändå ganska billigt kan jag tycka.

Fördelen (kan också vara nackdel) med separerade fonder är att du själv kan bestämma fördelning och ombalansera när du känner för det.

2 gillningar

Håller med, annars ska det vara väldigt mycket pengar för att vara värt att hålla på och bygga och balansera en egen globalfond i tjänstepensionen.

Ett annat förslag är att titta på om det finns någon annan aktör än Handelsbanken med generellt billigare fonder inkl. globalfond/entrélösning. 0,4% tycker jag lät dyrt om man jämför med något bolag i t.ex. ITP där motsvarande kan kosta 0,1% eller mindre.

Länsförsäkringar tror jag seglat upp som en ny favorit bland fondförsäkringar. Deras globala indexfond kostar typ 0,07% om man väljer den.

1 gillning

Jag har inte tillgång till ITP, avgifterna ni nämner ovan är ITP?

Så vitt jag förstår handelsbanken kan du välja fonder till tjänstepensionen från deras “fondtorg” där även tex Ländförsäkringar global index finns: (not: har ingen TJP in SHB)

Filtrerar man på tjänstepension så är det inte samma utbud :smiley:

Vad har du valt där? Har lite tjp som jag aldrig rört där, dumt nog.

Kommer välja plan det i TS

1 gillning

Avgifterna kan jo ändra sig över tid.

Och om du väljer regionsfonderna så utesluter du Japan, Kanada, Australien, New Zealand, Hong Kong + Singapore.

Hur tänker du at regions fonderne skal viktas för at tracke det globale index ?

Personligen skulle jag välja at gå med det simplaste när avgiftsskillnaden inte er så stor

1 gillning