Global X har nu europeisk ETF med definierat utfall för skydd och tillväxtpotential på S&P 500

Jag såg idag att det sedan ett år tillbaka går att handla en europeisk ETF med visst skydd mot så kallad “tail risk”, Global X S&P 500 Quarterly Tail Hedge UCITS ETF - USD Accumulating.

Om jag förstår rätt buffrar den förluster mellan -3 % och -12 % under ett enskilt kvartal, samtidigt som uppgången under kvartalet inte kan bli mer än ca 3,7 %. Förvaltningsavgiften är 0,5 %.

Jag vill gärna ha en ETF som skyddar mot extrema negativa utfall och gläds därför åt att en första produkt av denna typ nu finns att köpa i Europa. Med det sagt kommer jag inte köpa denna produkt. Skyddet slår till för tidigt och det finns ingen dämpning av förluster över 13 %. Dessutom vill jag inte ha en stopp för uppgångar över 3,7 %. Jag hoppas istället på att det kommer alternativa ETF:er framöver.

Vad tror ni om denna ETF? Känner ni till något annat enkelt sätt för europeiska investerare att skydda sig mot extrema negativa utfall? Jag hade en period då jag kvartalsvis köpte säljoptioner, men det blev så dyrt att jag slutade.

1 gillning

Det här får du gärna göra en tråd om! Hur du gjorde, vart du gjorde det och hur du resonerade kring prissättning och annat man behöver veta.
Hade varit mycket intressant, diskuteras inte mycket optioner här.

Det kan vara intressant att följa ETFn tills den har klarat en marknadskrasch.

Idag, med dess korta track record ser den ungefär lika bra ut som en 60-40 portfölj (en annan billigare strategi som minskar volatilitet/svängningar).

Jämför ex med Nordnet One Balanserad som är en 60-40 portfölj.

1 gillning

Ja, investera en del av dina pengar i ränta. Om du investerar 50% av pengarna i aktier och 50% ränta och börsen går ner 50% så har du bara tappat 25% av dina investerade pengar.

Enklast och billigast sättet anpassat till din risknivå.

1 gillning

Ja, räntor är ett klassiskt sätt att minska risken, men det är inte specifikt för “tail risk“. Jag vill helst bara eliminera risken för extrema negativa utfall. Nöjer man sig med det bör det ett normalt börsår gå att få bättre förväntad avkastning än motsvarande portfölj med räntor.

Haha, Jaaa! :slight_smile:

Typ Nordet Smarta fonder var jättebra tills en krasch kom. :clown_face:

De fonderna hade jag aldrig, men idag har Nordnet flera ok fonder, de har skärpt upp sig

Jag tror du väldigt gärna vill få medhåll och att du blev besviken på mig som sa att strategin nog är lika bra/dålig som flera andra strategier.

Har du läst Spitznagels bok Safe Haven?
Den förklarar ganska enkelt matematiken för att ha en försäkring/säljoption som minskar risken att drabbas av de värsta krascherna.

Tänket är klokt, men det är dyrt för småsparare med optioner.

Strategin är inte enkel för småsparare.
Enklaste sättet för en småsparare att tjäna pengar på volatilitet är att köpa mer, förutom just keep buying oxå köpa extra mycket vid de stora krascherna. Men då måste en del av kapitalet vara räddat till säkra tillgångar som inte är exponerade mot börsen.